2x myšlienkové vodcovstvo

Čo je to „myšlienkové vodcovstvo“? Pravdepodobne poznáte mená na zoznamoch ako Thinkers50: Clayton Christensen, Rita McGrath, Marshall Goldsmith a iní. Ich mená sa pravidelne objavujú v biznis článkoch, vystupujú na podujatiach a píšu knihy, ktoré sa rozchytávajú ako čerstvé žemle. Ale ako sa stali myšlienkovými vodcami? A ak sa vy chcete pustiť tiež cestou myšlienkového vodcovstva, čo pre to máte urobiť?

Problém je, že na trhu je množstvo kníh, ktoré vám povedia, ako predávať to, čo chcete povedať, ale veľmi málo z nich hovorí o tom, čo chcete povedať. Ale na prelome rokov 2013/2014 sa objavili dve knihy presne k téme myšlienkového vodcovstva.

Prvá z nich je Thought Leadership: Prompting Businesses to Think and Learn (Kogan Page, október 2013), pomerne drahá a trochu akademicky poňatá knižka Laurie Youngovej. Youngová urobila prieskum v oblasti myšlienkového vodcovstva – vysledovala jeho korene až do Priemyselnej revolúcie, preskúmala jeho zdroje (okrem iného aj „recyklované“ nápady) a podstatné súčasti (napr. to, že je voľne zdieľané). Analyzovala, ako sa myšlienky šíria a aké mechanizmy slúžia na to, aby ho premenili na proces v organizácii.

Z úplne iného hľadiska k tomu pristupuje druhá knižka, Ready to Be a Thought Leader? How to Increase Your Influence, Impact, and Success Denise Brosseauovej (Jossey-Bass, 2014). Je to dobrá sprievodná literatúra ku knihe Laurie Youngovej, pretože je písaná formou konkrétneho návodu. Brosseauová ponúka 7-krokový model, ako dosiahnuť status gurua, ktorý obsahuje aj návody ako „kodifikuj to, čo si sa naučil“, teda aby sme formulovali rámec alebo základné princípy, ku ktorým by sa iní mohli prihlásiť, aby nás mohli nasledovať…

Podľa Brosseauovej je myšlienkový líder niekto so schopnosťou nadchnúť iných pre novú myšlienku, zmeniť spôsob, akým sa veci robili doteraz a zaviesť nový prístup alebo správanie.

Tým, že Brosseauová charakterizuje líderstvo takto, nastavila latku trocha vyššie ako obvyklé poňatie odborníka ako „myšlienkového lídra“ len preto, že má vyššie vzdelanie a je častejšie citovaný v novinách ako jeho kolegovia. Skutočné myšlienkové líderstvo je o tom, že máte originálne myšlienky a vediete ľudí niekam, nie iba že ste známejší ako ostatní.

Brosseauová hovorí, že takmer každý sa môže stať myšlienkovým lídrom, hoci aj ona uznáva, že len málo ľudí dokáže prísť s takými prielomovými myšlienkami ako teória relativity. Ale takmer každý môže svoje myšlienky predostrieť svetu, ovplyvniť ho vo veciach, na ktorých mu záleží, a zanechať po sebe zmysluplné dedičstvo, na ktoré môže byť hrdý. Netreba na to veľa – len sedem krokov jednoduchého procesu:

  1. Zisti, čo je tvoja hnacia sila, ktorá vec ťa zaujíma viac ako všetko ostatné. Vydefinuj si, ktorá oblasť to je, kde je tvoja parketa, čo bude tvoj prínos a v čom chceš byť rozpoznávaný ako „autorita“.
  2. Vytvor si „kruhy vplyvu“. Hovor s ľuďmi, ktorí k tvojej myšlienke majú čo povedať. Tieto rozhovory ti pomôžu vyprecizovať tvoju správu a rozprávať širší príbeh, ktorý osloví tvojich prvých nasledovateľov.
  3. Vytvor si skupinu ľudí, ktorí budú hlásať tvoje myšlienky ďalej. Potrebuješ ľudí i mimo svojho najbližšieho prostredia, ktorí sú o tvojej myšlienke presvedčení a ochotne o nej rozprávajú iným, prípadne s ňou už majú nejaké skúsenosti. Potrebuješ zistiť, čo im môžeš ponúknuť, aby tvoju myšlienku šírili, a ako obísť potenciálnych protifilov.
  4. Zruš svoje samonastolené obmedzenia. Ak chceš svoju myšlienku presadzovať, zisti, čo ťa obmedzuje v maximálnej účinnosti, a potom to odstráň. Najčastejšie to znamená vysporiadať sa so strachom zo zlyhania alebo z verejného strápnenia.
  5. Kodifikuj to, čo majú ostatní vedieť. Hlavný rozdiel medzi lídrom a myšlienkovým lídrom spočíva v schopnosti vytvoriť zo svojho know-how mentálny model, ktorý sa dá preniesť na iných tak, aby ich inšpiroval a vybudil v nich chuť nasledovať.
  6. Spusti svoje tamtamy. Aby o tebe a tvojej myšlienke vedeli iní, potrebuješ jej urobiť istú propagáciu. Potrebuješ, aby iní o tebe vedeli. Líder, o ktorom nevedia, nie je nijaký líder. Potrebuješ byť objavený, objaviteľný a stále znova objavovaný ľuďmi, ktorým je tvoja myšlienka blízka a nasledovaniahodná.
  7. Začni (r)evolúciu. Až sa tvoja myšlienka uchytí, potrebuješ sa naučiť monitorovať jej úspech a stále pre ňu budovať nové a nové príležitosti exponovania.

Kniha obsahuje kontrolné zoznamy, mini prípadové štúdie, kľúčové „domáce úlohy“ a na konci každej kapitoly je rýchle zhrnutie a časť „Na premýšľanie, ktoré pomáhajú po čase veľmi rýchlo sa dostať späť do obrazu.

 4,225 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.