9 princípov úspešného manažmentu zmeny

Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.

Dnešný článok je zo SuperTipu 5 (2002):

Život v podnikaní je určovaný sústavnými zmenami. Ak chce podnik na trhu prežiť, musí ich zvládať – prispôsobovať svoje štruktúry, procesy, operácie a spôsob myslenia.

Ktoré zásady sú dôležité pre úspešný manažment zmien?

Každá zmena si vyžaduje jasnú víziu

Vízie udávajú smer, ktorým sa má zmena uberať. Ak vízia chýba, pôjdu ľudia všetkými možnými smermi. Len pre jasne definované predstavy dokážete strhnúť ostatných.

Zahrňte čo najskôr veľkú časť pracovníkov do prípravy zmeny

Ide o starý, osvedčený princíp “z obetí urobiť spolutvorcov”. Keď sa pracovníci môžu do procesu premeny zapojiť, vedia doňho vložiť svoje nápady, zlepšenia a poznatky a tým ho podstatným spôsobom urýchlia a zlepšia. Majú navyše príležitosť zaujať stanovisko k “novému”, zžijú sa s ním a nebudú ho blokovať alebo sabotovať v neskorších etapách. Dobrým spôsobom, ako pracovníkov do procesu premeny zapojiť, sú rôzne podujatia pre veľké skupiny (napr. open space). Na takýchto podujatiach môžete pracovníkov integrovať do procesu, informovať ich o jeho priebehu a vyzbierať od nich cenné postrehy. Nezabúdajte – úspech premeny závisí od kvality rozhodnutí a zaangažovanosti všetkých “postihnutých”!

Proces premeny prebieha zhora nadol

Ak premena nemá podporu manažmentu, vôbec s ňou nezačínajte! Vedenie podniku musí v každom prípade plne stáť za premenami, musí ich podporovať, komunikovať a ísť príkladom. Inak ostane pri formálnej zmene, od ktorej sa skôr či neskôr odskočí a veci pôjdu po starom. A pokiaľ manažment sleduje rozdielne ciele, roztriešti sa aj váš podnikový tím a jednotlivé skupinky budú nezriedka ťahať za opačný koniec povrazu.

Efektívny manažment zmeny musí priniesť pracovníkom úžitok

Meníme len vtedy, keď si od toho sľubujeme úžitok, alebo keď sa snažíme odvrátiť hrozbu. Ukážte svojim pracovníkom prednosti zmeny a jasne ich komunikujte. O čo väčší úžitok prinesie zmena pracovníkom, o to motivovanejšie sa do nej pustia.

Nátlak ako nástroj motivácie nedokáže vyvolať žiadne nadšenie pre zmenu.

Od začiatku podrobne informujte ľudí

Skoré a dôkladné informácie sú dôležitým základom pre všetky zmeny. Len takto totiž dokážeme minimalizovať obavy a zákulisné klebety. Nejeden odpor voči premene vznikol následkom nedostatočných informácií – o tom, čo sa bude diať, ktorých ľudí to postihne (a ktorých nie), ako budú zmeny prebiehať a čo nastane, keď skončia… Informujte ľudí aj o čiastkových výsledkoch procesu premeny a o každom viditeľnom úspechu. Bude ich to motivovať vydržať až do konca.

Vytvorte individuálne riešenia pre tých, ktorých zmeny postihnú

Pri každej organizačnej zmene sú víťazi a porazení. V priebehu zmien totiž prichádza k presunu moci a kompetencie. Pre porazených v takomto prípade treba vymyslieť individuálne riešenia, v niektorých prípadoch bude treba siahnuť aj po tvrdých opatreniach.

Zmena si vyžaduje pravidelnú reflexiu

Kto sa nestará o auto, riskuje poruchu motora. Kto nereflektuje proces premeny, riskuje jeho zaviaznutie na mŕtvom bode.

Každý proces premeny sprevádzajú neistoty, nepredvídateľnosť, odpor a pochybnosti. Len pravidelné obdobia reflexie a zisťovanie, kam sme sa až s procesom dostali, nás udržia na správnej ceste. Na to sú najlepšie externe moderované workshopy, kde sa riešia prípadné ťažkosti ešte skôr, než sa na nich proces premeny zastaví.

Manažment zmeny potrebuje plánovanie a štruktúru

Len precízne plánovanie a jasná projektová štruktúra dokážu doviesť proces väčšej premeny k úspechu.

Pre veľké zmeny je potrebné vytvoriť samostatnú architektúru, v ktorej sa koordinujú jednotlivé opatrenia, kontrola a práca projektových skupín. Okrem plánovania je potrebná aj ochota otvorene sa zaoberať novým vývojom situácie.

Zorganizujte čo najskôr prvé viditeľné úspechy

Každý projekt premeny si vyžaduje priaznivé a nápomocné prostredie. Prvé kroky by nemali byť príliš veľké. Prvé úspechy totiž motivujú osadenstvo podniku a odzbroja protivníkov zmeny. Možno povedať, že malé úspechy vedú k veľkým úspechom.

 4,316 total views,  8 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.