Ako aj vo veľkých podnikoch z dobrých nápadov môžu vzniknúť biznis-príležitosti

V rozsiahlom článku pre Harvard Business Manager vysvetľujú traja manažéri pre inovácie, ako sa veľké podniky dokážu postarať o to, aby sa dobré nápady premieňali na obchodné príležitosti. Toto je výber tých najzaujímavejších tipov:

Veľké organizácie neobľubujú riziko – ale práve radikálne inovácie si vyžadujú hodne odvahy, pretože zlyhanie je pri nich pravdepodobnejšie než pri malých zlepšeniach. Navyše si vyžadujú obvykle podstatne väčší rozpočet. Ak ale tímu okolo nového nápadu dáte len malé zdroje, aby ste prípadné straty držali v medziach únosnosti, vlastne ho odsudzujete na neúspech.

Čo s tým? Rozhodnúť sa pre jasnú stratégiu a potom tým projektom, ktoré túto stratégiu podporujú, vyčleniť dostatočné zdroje. Inými slovami: nehnať sa za každým nápadom, ale len za tými, ktoré slúžia tomu správnemu cieľu.

Ide sa za tými nápadmi, ktoré buď znejú úžasne, alebo majú mnoho prívržencov. Ale dôležité je, aby slúžili nejakému nadradenému záujmu zákazníka… Preto tí, čo prichádzajú s myšlienkami, by mali vedieť doložiť, aký úžitok pre zákazníka tým poskytnú/vytvoria. Dobrý nápad, ktorý pomôže: vytvorte „zákaznícku radu“, ktorá nápady bude skúmať z hľadiska prinášaného alebo očakávaného úžitku.

Hierarchia rozhoduje príliš pomaly, ale chce sa ku všetkému vyjadrovať. Takže projektové tímy potrebujú autonómiu, ale tá zas desí zodpovedných manažérov, ktorí si radi udržiavajú kontrolu nad aktivitami a – predovšetkým – výdavkami.

Tomu možno čeliť tým, že si malé tímy dajú jasné ciele a etapové ciele a svoje aktivity a rozhodnutia priebežne digitálne dokumentujú. Tým sa dosiahne maximálna transparentnosť a vyšší manažment bude mať väčší pocit istoty a kontroly, pretože sa v každom okamihu môže informovať o stave vecí.

Tímy dostanú primálo zdrojov, resp. keď požiadajú o dodatočné zdroje, je proces schvaľovania zdĺhavý a to vedie k mnohým prestojom. Aby sa tomu zabránilo, potrebujeme nové pravidlá. Jedno z nich sa nazýva “Getting to Yes”:

Tímy dostávajú kontaktnú osobu, ktorá smie schvaľovať výnimky. Táto musí tím informovať o tom, pre aké rozhodnutia jej kompetencie siahajú a ktoré veci treba predložiť na rozhodnutie vyššiemu manažmentu. Ak tím potrebuje dodatočné zdroje, osloví svoju kontaktnú osobu a tá do týždňa vyjedná výnimku. Pokiaľ sa do týždňa nedosiahne rozumná dohoda, končí požiadavka na stole generálneho riaditeľa.

Tím je obsadený nesprávnymi ľuďmi – najčastejšie preto, že jednotlivé útvary len neochotne uvoľňujú svojich špičkových pracovníkov. V istej banke zaviedli tzv. digital jam: pracovníci každej úrovne sa mohli so svojimi nápadmi zapojiť do súťaže a najlepších 100 nápadov sa dostalo do „šprintového kola“, kde malé tímy pracovali ďalej na svojom nápade. Takto sa mohli kreatívne hlavy zviditeľniť, dostali sa do zorného poľa manažérov pre inovácie a mohli byť priamo oslovované v ďalších projektoch.

Nový biznis neladí s organizáciou. Čo keď tím vyvinie nový produkt alebo službu, ale táto nezapadá do doterajšieho portfólia? Dobrý nápad: skupina, ktorá ho vyvinula, dostane štatút start-upu a jej prvým zákazníkom bude materská firma, čiže sa projekt stáva dodávateľom svojej firmy.

 1,340 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.