Ako lepšie narábať s konfliktmi

Ľudia sa vysporadúvajú s konfliktmi rôznym spôsobom: vrieskajú po sebe, nadávajú, cúvajú do sebaobrany či vyviňovania sa, alebo sa celkom stiahnu. Žiadna z týchto reakcií nie je ideálna, pretože konflikt len zbytočne prehlbujú.

Štúdie ukazujú, že problematická na konflikte nie je sporná téma. Naopak, náš spôsob reagovania zo spornej témy buď urobí, alebo neurobí konflikt… Len sa zamyslite: kedy ste sa naposledy naštvali na niekoho, kto s vami hovoril pokojným, ochotným tónom?

Tu sú štyri spôsoby, ako zo stretu názorov nevyrobiť nevhodnou reakciou konflikt:

1. Buďte otvorení, nie však nátlakoví

Nabudúce, až sa ocitnete v situácii, ktorá sa ide zvrtnúť na konflikt, sústreďte sa na dve veci. Po prvé, načúvajte jazyku, ktorý obaja používate. Ste príliš pasívni – alebo príliš priami?  Priveľká priamosť sa často vníma ako hrubosť, primálo priamosti z vás urobí pasívno-agresívnu obeť. Komunikácia je dôležitá, ale prílišná expresívnosť bude vnímaná ako ohrozovanie toho druhého a to posledné, čo chcete nadriadenému alebo HR pracovníkovi vysvetľovať, je, že ste potrebovali zaškrtiť kolegu len preto, že s vami nesúhlasil!

Druhá vec, ktorej sa treba venovať, je úroveň intenzity v prebiehajúcej diskusii. Sú diskutujúci hrubí, dramatizujú alebo sa vyvyšujú? Ak áno, je intenzita rozhodne priveľká.

Buďte priami, ale nie príliš intenzívni.  A len čo začnete zaujímať postoj k vyjadreniam kolegu, nakoľko je frustrovaný alebo ukrivdený, robíte sami sebe zle.

2. Poznajte kultúru

Tak, ako jazyk v rôznych kontextoch nadobúda rôzne významy, správanie nadobúda rôzne významy v rôznych kultúrach. Mnohé ázijské kultúry napríklad považujú priamu konfrontáciu za neslušnú. Presne to isté platí aj o tom, ako konflikt vnímajú muži a ženy. Ak je muž príliš priamy v komunikácii so ženou, môže to byť považované za zastrašovanie, kým ak je žena príliš priama v komunikácii s mužom, pravdepodobne ju označia za buldoga.

Z toho vyplýva: poznajte kultúru a osoby (osobnosti), ktoré sa na konflikte podieľajú.

3. Buďte dôslední

Nič nepoškodí dôveryhodnosť tak dôkladne ako nedôslednosť! Dôvera vzniká, keď sa slová a skutky zhodujú  – a to stále. Integrita je robenie tej “správnej” veci aj vtedy, keď vás nikto nebude brať na zodpovednosť – a to stále. Je jedno, čo robíte alebo nerobíte – dôslednosť je kľúčový prvok, ak chcete vyvolať dojem stabilného, spoľahlivého správania.

4. Klaďte otázky

Nikto rád nepočúva stále ten istý hlas (to je jeden z prípadov, kedy dôslednosť nie je na prospech veci 🙂 ). A už vonkoncom nie, keď ten hlas stále len vykladá miesto toho, aby sa niekedy aj zaujímal… Ak vás stále počuť s vašimi názormi na čokoľvek, začnú sa vám ľudia postupne vyhýbať. Ak začnete klásť otázky, posilňujete svoj vplyv v dvoch oblastiach.

Predovšetkým tým, že toho druhého postavíte do pozície, kedy jeho názor začína byť zaujímavý, nesmierne polahodíte jeho egu. Koniec-koncov, ľudia najradšej hovoria na tému  “ako to vidím ja”. Navyše miesto toho, aby ste sústavne útočili rečnením, môžete útok oslabiť načúvaním – a pokiaľ bude vaše načúvanie úprimné, nie je vylúčené, že objavíte nové východiská z konfliktu, ktoré z dvoch rozhádaných ľudí urobia vzájomne sa rešpektujúcu dvojicu.

Ale hlavne – nezabúdajte, že konflikt môže byť aj zdravý, dokonca aj keď si pri ňom niekto zanadáva. Keď konfliktu budete čeliť a začnete ho riešiť, posilníte tým aj (seba)dôveru, pretože strach spojený s konfliktom vychádza často z neistoty, ako ten druhý zareaguje. A aj tu platí: čím častejšie niečo robíte, tým lepší sa v tom stávate.

Zdroj: Jeff Boss, 4 Strategies to Improve How You Deal With Conflict

 962 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.