Ako riadiť niekoho, kto je starší od vás?

Po takmer dvadsiatich rokoch špekulovania o nástupe generácie mileniánov je načase prebrať sa. Mileniáni “neprichádzajú” – už sú tu dobrých pár rokov a pomaly preberajú kormidlo do vlastných rúk. Ako spoločnosť však prirodzene spájame vek so skúsenosťami a skúsenosti zas so schopnosťou viesť iných, takže prelomiť tieto bariéry môže byť pre mileniánov ťažké.

Počet ľudí, čo si zakladajú podnik ešte než dosiahnu vek 35 rokov, v posledných pár rokoch rapídne stúpa. Istým spôsobom je to pochopiteľné – človek je vtedy ešte plný sebadôvery, odolný a ochotný ísť do čohokoľvek. Ale vstup do biznisu a vedenia iných predstavuje aj isté ťažkosti – hlavne ak ste nútení riadiť ľudí, ktorí majú deti vo vašom  veku, a potrebujete si vydobyť ich rešpekt.

Ak ste milenián a líder – alebo ak vás riadi milenián – možno pomôžu postrehy dvadsiatnika Jordana Daykina, ktorý založil svoj biznis GripItFixings v útlom veku 13 rokov.

Jordan si v článku How to manage people older than you spomína, aké  ťažké to preňho bolo v počiatkoch. “Bol som si príliš vedomý svojho veku – natoľko, že keď som šiel na mítingy, žiadal som svojho starého otca, aby ma vypustil z auta za rohom. Nechcel som pripustiť pred potenciálnymi investormi, že som bol príliš mladý na to, aby som mal vodičák. Bál som sa,  že ma nebudú  brať vážne.”

Ako sa z toho dostať a prejaviť svoju autoritu a naučiť pracovníkov, že byť mladý ešte zďaleka neznačí byť  neschopný? Jordan má na to niekoľko tipov:

1. Hovorte za seba

Nemáte za sebou roky múdrostí a skúseností a až začnete delegovať prácu, pravdepodobne narazíte aj na odpor. Nenechajte sa tým zastrašiť, pretože inak vás začnú starší podriadení komandovať a budú všetko vedieť lepšie.

“Keď som zakladal GripIt, rozhodne som nemal potrebné skúsenosti, tak som chýbajúce  zručnosti nahradil tým, že som poznal  svoju stratégiu dokonale a naspamäť. Ak sa po ceste objavili problémy, vedel som, ako na ne a kto by to mal urobiť. Stanovil som v svojom tíme hranice a nenechal som sa zviklať  pri rozhodovaní, čím som do tímu premietal dôveru v to, čo robím,” hovorí Jordan.

Ak predvediete,  že máte isté poslanie a jasný cieľ,  nebudú ho ľudia znevažovať – a  to ani vtedy, keď náhodou niečo nevyjde.

2. Siahajte po skúsenostiach vášho tímu

Keď si potrebujete budovať autoritu, neznamená to,  že teraz zhodíte skúsenosti svojich ľudí zo stola a začnete ignorovať ich nápady. Vy ste ten, kto  stanovuje nasmerovanie, ale bez toho, aby všetci členovia vášho tímu priložili ruku k spoločnému dielu tým najúčinnejším spôsobom, sa ďaleko nedostanete…

“Od samého začiatku som si vyhrnul rukávy a púšťal som sa do každej práce, ktorá sa naskytla, aby som zamestnancom ukázal, že si cením prínos, ktorý pre tím a podnik poskytujú. A spoločne sme oslávili každý úspech po ceste,” hovorí Jordan.

Umožniť pracovníkom, aby naplno prejavili svoje zručnosti a pomáhali rozvíjať biznis v ich oblasti pôsobenia je extrémne dôležité aj na to, aby vám neodchádzali cenní ľudia. Dajte si však záležať na tom, aby ste mali posledné slovo, aby ste zaručili,  že ich výsledok je v súlade s vašou veľkou víziou. Využívajte skúsených ľudí ako mentorov – obrovskou rýchlosťou rozšírite svoje poznanie na všetky potrebné oblasti a súčasne im dodáte patričnú dôležitosť v očiach vášho  tímu.

3. Nikdy nebráňte ľuďom učiť sa

Je rozdiel medzi 20 rokmi skúseností a jedným rokom skúseností, opakovaným dvadsaťkrát. Tak, ako ani vy nie ste nikdy príliš starí na to, aby ste sa naučili niečo nové, nepredpokladajte, že tí druhí sa už učiť nepotrebujú! Ľudia potrebujú aj v práci výzvy, aby nezačali strácať záujem. Dávajte im možnosť objavovať pre seba nové oblasti a zapájať ich do toho, čo by inak robili rutinne.

 3,667 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.