Ako udržať virtuálny tím v pohode?

Pred niekoľkými mesiacmi sa pre mnohých zamestnancov spoločností a ich lídrov obrátil svet hore nohami.  Bez varovania a prípravy sa zrazu zmenili na členov virtuálneho tímu a lídra, ktorý sa spája so svojím tímom cez online komunikačné nástroje.

V prvých dňoch si to mnohí zamestnanci užívali. Tešili sa, že nemusia ráno uviaznuť v dopravnej zápche a môžu si vychutnať kávu v pohode doma.

Avšak po mesiaci už začali prichádzať prvé výzvy spojené s home office. Zrazu nebola možnosť stretnúť sa za jedným stolom a prebrať spôsoby ako riešiť aktuálne problémy. To, čo sa vyriešilo pri automate na kávu, sa muselo prebrať v rámci online mítingu, ktorý niekedy trval dlho a nie všetci pochopili, čo vlastne bude nasledovať.

Ako motivovať členov tímu, keď je každý niekde inde a vidíme sa len hodinku pri virtuálnom stretnutí?

Ako zapojiť všetkých a správne rozdeliť pracovné úlohy tak, aby ich členovia tímu zvládli?

Ako medzikultúrny konzultant pracujem s virtuálnymi tímami po celom svete. Práve výzvy, ktoré sme spoločne riešili ma naučili najviac. Čo funguje lídrom, ktorí vedú úspešné virtuálne  tímy?

1. Pocit spolupatričnosti a budovanie vzťahov aj vo virtuálnom svete

Aj keď hlavným cieľom virtuálneho stretnutia je riešenie aktuálnych problémov projektu,  líder by nemal zabudnúť, že členovia jeho tímu sú nielen projektoví manažéri, ale predovšetkým „ľudia“, ktorí si radi vymenia zopár informácii, čo ich trápi, teší alebo čím aktuálne žijú.

Ak sú členovia tímu z rôznych kultúr, je potrebné byť trochu opatrný pri voľbe správnej témy. Netreba členov tímu „tlačiť“ vyjadrovať sa k téme, ktorá môže byť „tabu“ v ich kultúre.

Jednou z tzv. „fun“ aktivít môže byť zdieľanie fotografií toho, čo majú radi, fotografii miest, kde trávia voľný čas, alebo čo by svojim kolegom z iných kultúr odporučili vidieť, keď navštívia ich krajinu.

Aj 10 minút, ktoré líder tímu takejto aktivite obetuje, má veľký prínos do budúcnosti a otvára členom tímu priestor pre efektívnejšie riešenie problémov na individuálnej rovine.

 2. Som tu pre Vás

Aj keď nie je možné stretnúť sa s členmi tímu osobne, líder tímu môže ponúknuť priestor na „face to face“ stretnutie. Je to pre neho určite náročné, lebo je potrebné vyhradiť si čas, sledovať, či je dodržaný rozvrh  a funguje spojenie. Avšak, členovia tímu to ocenia, obzvlášť keď pracujú z domu a sami musia čeliť výzvam, ktoré sú pre nich úplne nové.

3. Uznanie a ocenenie

Aj na Slovensku sa potvrdilo, že mnohí členovia tímu, ktorí prešli na home office pracovali viac ako na 100%. Preto je veľmi dôležité, aby límotivder tímu ale i členovia tímov navzájom vedeli oceniť pozitívne výsledky.

My, Slováci, niekedy šetríme pozitívnymi slovami na adresu iných. To, čo pri osobnom stretnutí vyjadríme neverbálnym jazykom, však nedokážeme cez skype, zoom alebo iný komunikačný nástroj. A ocenenie výkonu naberá oveľa väčší význam, keď člen tímu musí zrazu motivovať seba samého doma, kde má ešte aj iné povinnosti okrem práce.

4. Jasné ciele a jasné smerovanie

Keď poznáme cieľ, môžeme začať rozmýšľať o ceste ako sa k nemu dostaneme. Aj keď každý z nás vie, že je potrebné nastaviť jasný cieľ, v realite sa často stretávam s tým, že práve lídri virtuálnych tímov nevyužívajú nástroje, ako svoje ciele prezentovať zrozumiteľne. Ak členovia tímu nesedia spolu v jednej kancelárii, nemôžu si ciele vzájomne vysvetliť. Chýba im kontakt s lídrom, aby sa mohli spýtať doplňujúce otázky. Preto je potrebné zvoliť vizuálnu a verbálnu prezentáciu, ku ktorej sa budú môcť členovia tímu vrátiť, keď budú potrebovať.

Tak ako všetko aj virtuálna spolupráca prináša mnoho výhod a nevýhod. Je to len na nás, ako sa na virtuálnu spoluprácu pripravíme a akú stratégiu zvolíme. Byť dobrým „virtuálnym lídrom“ znamená investovať čas do prípravy, prípadne tréningu. Nové výzvy prinášajú nové dôvody, prečo na sebe pracovať a rozvíjať svoje zručnosti.

Eva Gáboríková ako konzultant a tréner vedie workshopy zamerané na pochopenie medzikultúrnych pracovných rozdielov, prekonávanie komunikačných bariér a riešenie kultúrnych konfliktov. V Európe, USA a Ázii spolupracuje s firmami z rôznych priemyselných odvetví, ktoré majú multikultúrne projektové tímy a zákazníkov z rôznych kultúr. V roku 2016 a 2018 získala „Great Award“ v New Yorku ako ocenenie od klientov za inovatívny prístup a stratégie, ktoré firmám pomáhajú nastaviť efektívnu medzikultúrnu spoluprácu a rešpektovanie kultúrnych osobitostí ich zamestnancov a zákazníkov.

Eva je autorom mnohých článkov a odborných webových profilov, ktoré ponúkajú praktické rady o profesionálnej medzikultúrnej spolupráci, obchodných rokovaniach a manažmente. Ako konzultant z praxe sa o svoje skúsenosti delí s podnikateľmi a firmami na konferenciách a podujatiach obchodných komôr. Jej odporúčania, prípadové štúdie a praktické prehľady kultúrnych rozdielov sú dostupné na www.evagaborikova.eu.

Eva Gáboríková

PaedDr. Eva Gáboríková, M.A., PhD., tréner a kouč medzikultúrnej komunikácie a spolupráce, organizuje workshopy, team-buildingy a koučing pre obchodné spoločnosti, multikultúrne pracovné tímy a vrcholových manažérov. Jej tréningy sú zamerané na rozvoj interkultúrnych kompetencií, kultúrnej diverzity, inklúzie a agility.

 2,829 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.