Pravdepodobne ste sa už naučili, že ak pri brainstormovaní začnete kritizovať alebo pripomienkovať nápady iných, zabijete tým ich kreativitu a ochotu prispievať. Pri štruktúrovanom brainstormovaní to má svoj zmysel, ale pri obvyklých riešiteľských poradách a mítingoch niekedy správne nasadená kritika dokáže vyťažiť spoluprácu v oveľa lepšej miere.
Treba však dodržať pár pravidiel:
- nevyjadrovať sa k autorovi nápadu, ale len k jeho myšlienke
- sústrediť sa na nápad a rozvíjať ho kritikou (teda nespochybňovať, ale pridávať)
- vyžiadať si okamžite spätnú väzbu (teda pripomienky a kritiku) k vlastnej kritike 🙂 – čím zo svojho príspevku nerobíte protinávrh, ale len otvárate diskusiu na vyššej úrovni.
Ak vidíte chybu alebo nedomyslený aspekt v niečom, čo navrhuje kolega, nepovedzte “to nepôjde” alebo “to sa nedá”! Použite tzv. sendvičovú metódu: pochváľte na nápade to dobré, potom vysvetlite, čo vnímate ako problematické – a príďte s návrhom, ako by sa problém dal odstrániť. Niekto iný môže urobiť to isté s vaším návrhom a iný zas s jeho návrhom. Výsledkom nie je banda urazených a neuznaných jedincov, ale vynikajúca diskusia a najlepšie možné riešenie.
A platí to aj naopak – ak sa vám nápad niekoho iného páči, nepovedzte len “to je výborný nápad” (ako to často učia koučov a trénerov s formulkou “to je dobrá otázka” a keď ju počujete už piatykrát po sebe, otvára sa vám vo vrecku nožík). Nepreberajte nápady nadšeno-nekriticky, ale sa pokúste prispieť svojím poznaním a zlepšiť ich, prípadne ak nevidíte nič na zlepšenie, skúste povedať, čo na nápade vás oslovuje najviac. Už samotná snaha popísať myšlienku niekoho iného je mocný signál, že ste ho vypočuli – teda že vaša pochvala nie je fráza, ale stanovisko niekoho, kto má čo povedať.
Podľa článku Why Criticism Is Good for Creativity Roberta Vergantiho a Dona Normana.
1,440 total views, 1 views today