Prečo niektorí nadriadení k sebe priťahujú vynikajúcich a lojálnych ľudí, kým iní akoby ich odpudzovali? Odpoveď leží v základných osobnostných črtách, ktoré nadriadený na pracovisku voľne prejavuje.
Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov. Dnešný článok je z blogu z 24. 2. 2015. |
Priemerní nadriadení sa zameriavajú predovšetkým na svoje ciele. Vynikajúci nadriadení vedia, čo pracovníci skutočne potrebujú, a potom im to poskytnú.
Tie črty, ktoré pracovníkov na ich nadriadenom najviac oslovujú, sú:
- Jednoduchosť
Pracovisko je spleť rôznych taktizovaní a vzťahov “niečo za niečo”. Ľudia zoči-voči tejto nejednoznačnosti väčšinou buď primrznú a snažia sa nekonať, alebo sa púšťajú len do vecí, ktoré majú odskúšané a osvedčené. Pracovníci potrebujú nadriadeného, ktorý túto komplexnosť pre nich zjednoduší, aby videli zmysel v svojich každodenných povinnostiach a mali pocit, že budujú niečo väčšie než to, čo práve opúšťa ich stôl.
- Férovosť
Život možno nie je fér, ale ľudská psychika je postavená na pocite férovosti – nielen vo vlastnom prípade, ale často vybiehame na barikády aj za neférový postup voči niekomu inému. Na pracovisku sa potreba férovosti premieta do potreby odmeňovať ľudí úmerne ich prínosu/prispievaniu/výkonu a neuprednostňovať jedného pred druhým.
- Nenafúkanosť, “normalita”
Väčšina ľudí vyslovene neznáša arogantných jedincov. Keď sú pracovníci nútení tolerovať šéfa, ktorý všade bol, všetko videl, všetko vie a od všetkého má kľúče, začnú ním skôr či neskôr pohŕdať. Aby sme sa nehanbili byť sami zraniteľní, omylní a nedokonalí, potrebujeme okolo seba prostredie, ktoré tieto veci berie na vedomie a vie s nimi narábať. Preto ak máme šéfa, ktorý sa nebojí priznať si chybu, ktorý sa nebojí vypýtať si radu od svojich podriadených, budeme si jeho “ľudskosť” a “zraniteľnosť” vážiť a podržíme ho, ako len vieme.
- Pochopiteľnosť
Nadriadený, ktorý sa zatvorí v kancelárii, pouvažuje, urobí rozhodnutie, potom ide za svojimi ľuďmi a oznámi im ho ako nediskutovateľný fakt, nevyvoláva v podriadených pochopenie pre to, ako sa rozhodol. Veľmi často podriadení považujú jeho rozhodnutia za nepochopiteľné, niekedy za nekompetentné. Pracovníci sa dokážu zmieriť aj s nepopulárnym rozhodnutím, pokiaľ poznajú dôvody, prečo je také, aké je. Pokiaľ sú nútení domnievať sa o dôvodoch, môže si byť nadriadený istý, že prídu len s negatívnymi vysvetleniami…
Nadriadený, ktorý sa zatvorí v kancelárii, pouvažuje, urobí rozhodnutie, potom ide za svojimi ľuďmi a oznámi im ho ako nediskutovateľný fakt, nemotivuje.
- Veľkorysosť
Veľkorysosť nie je o peniazoch. Peniaze očakávajú podriadení od svojej práce, nie od svojho šéfa. Od šéfa očakávajú, že im veľkoryso poskytne informácie, svoj čas, že ich bude hojne chváliť a bude im vytvárať množstvo príležitostí pre ich osobný rast – či už cez koučing alebo cez zaujímavé projekty.
- Trpezlivosť
Pracovníci neznášajú nadriadených, ktorí sú natoľko emocionálne slabí, že si musia svoju frustráciu a hnev vybíjať na svojich podriadených alebo iných ľuďoch. Naopak, vysoko si cenia šéfov, ktorí dokážu udržať chladnú hlavu a kľud aj v krízovej situácii a majú trpezlivé pochopenie pre chyby, ktorých sa niekedy pri práci dopúšťame.
- Otvorenosť
Tým, že pracovisko je také umelé, neprehľadné a taktizujúce prostredie, dožadujú sa ľudia väčšej istoty a bezpečnosti a chcú vedieť, že ich šéf bude postupovať správne – rovnako pri problémoch vecných, ako aj medziľudských. Potrebujú vidieť, že sa rovnako správa dovnútra svojho tmu, ako sa správa aj navonok. Otvorenosť nadriadeného v nich vyvoláva pocit predvídateľnosti jeho správania a dôveru. Nadriadený, ktorý sprostredkuje ľuďom tento stupeň dôvery, môže sa spoľahnúť, že presne taký stupeň dôvery dostane aj on od nich.
O týždeň: 6 tipov, ako byť lepším šéfom
4,733 total views, 1 views today