Ako zabudovať učenie do každodennej práce

dňa

Vyše 80% riaditeľov podnikov  považuje potrebu nových zručností v práci za jednu z najväčších výziev. Pracovníci zas podľa výskumov kladú príležitosť rozvoja a rastu na druhé miesto vo faktoroch spokojnosti, hneď za povahu vlastnej práce. Napriek tomu stále rastúce tempo nasadenia zapríčiňuje, že pracovníci viac času venujú robeniu ako rozmýšľaniu o veciach, učeniu sa a zlepšovaniu.

Pritom túžba po raste je pevne zakorenená v ľudskej prirodzenosti. Stále hľadáme spôsob, ako veci robiť jednoduchšie a lepšie.  A kým prijímanie  nových naslovovzatých odborníkov je riskantný výdavok (ak odborníka nájde a zamestná podnik A, podniku B sa už neujde), nestálo by podniky veľa vybudovať si nových odborníkov priamo vo vlastných radoch. Len na to treba  urobiť zopár úprav.

Výskumy totiž ukazujú, že väčšina zamestnancov premrhá tretinu svojho dňa na e-maily, ktoré majú len málo alebo vôbec nič do činenia s prácou, ktorú robia. Tradičné podnikové vzdelávacie portály (systém manažmentu vzdelávania) sa využívajú len  zriedka a najčastejšie len pre tréningy “zo zákona”. Poznatkovo orientovaní pracovníci mávajú obvykle len nejakých 5 minút denne na  učenie sa.  Nejakých 6,5 hodín denne sedia pri počítači, približne 28% času trávia čítaním a písaním e-mailov, 19% času trávia zháňaním informácií (teda vyhľadávaním dát) a 14% trávia internou komunikáciou (najčastejšie na poradách). Tieto tri veci tvoria 61% ich celkovej práce. Sme príliš ponorení do pracovných povinností, termínov a úloh.

Takže automaticky vzniká otázka: ako môžeme vzdelávanie a učenie sa zabudovať do našej každodennej pracovnej rutiny a urobiť z neho súčasť práce?

Sú na to dve odpovede – jedna je individuálna (prístup “zdola-nahor”) a druhá je systémová (alebo aj prístup “zhora-nadol”)

Čo vie urobiť organizácia

Keď sa spýtate HR manažérov, ako plánujú vybudovať nové zručnosti potrebné pre budúcnosť, dve tretiny z nich vám odpovedia, že náborom na trhu. To je však drahé… Šesťkrát lacnejšie je vybudovať technické zručnosti u ľudí, ktorých už v podniku máte.

Žiaľ, mnohé špecifiká veľkých korporácií stoja v  ceste bezprostrednému učeniu, ale niektoré možno využiť ako katalyzátor:

Možno dať pozor, aby podnikové systémy spravovania poznatkov boli presné, aktuálne a dali sa ľahko používať. Dnes pracovníci večne zháňajú informácie a ak ide o niečo, čo nepatrí priamo do podnikových čísel, je vysoká pravdepodobnosť, že siahnu po Googli alebo YouTube, aby našli odpovede. Toto potrebujete prijať ako realitu, ako fakt.  Ale môžete svoj vnútropodnikový systém riadenia a spravovania poznatkov upraviť a vylepšiť tak, aby bol rýchlejší a  užitočnejší – aby informácie boli vhodne označené štítkami, aby boli aktuálne a aby možnosti systému boli prezentované prehľadne a intuitívne.

Možno interne zdieľať obsahy. Technológiu možno využiť dnes na to, aby sa zmúdrievanie, ktoré práve prebieha v jednej časti podniku, automaticky prenieslo aj do ostatných častí. Napríklad ak si dvaja manažéri kľúčových zákazníkov vymenia nejaký článok o technikách vyjednávania, možno ho zdieľať pre všetkých, ktorí prichádzajú s vyjednávaním do styku – a uložiť do databázy s patričnými vyhľadávacími heslami pre ľahkú orientáciu v budúcnosti. Využite inteligentné  četboty na pomoc pracovníkom pri orientovaní sa v informáciách.

Jeden z kanálov vášho softvéru zabezpečujúceho korporátnu komunikáciu možno vyčleniť  pre učenie. Stačí vytvoriť pre učenie sa dedikovaný online priestor a začať ho plniť užitočnými postrehmi z vedenia. Zaangažujte do aktivity prirodzených zdieľateľov a ovplyvňovateľov a nechajte ich spropagovať nové obsahy. Ak do toho zapojíte postrehy od vášho manažmentu, bude potreba učenia sa ešte výraznejšia.

Umiestnite učenie sa do priehradky s došlou poštou. E-mail je ešte stále hlavnou súčasťou pracovného dňa všetkých poznatkových pracovníkov a viac-menej jediný bežný spôsob externej komunikácie. A tak napriek tomu, že tento komunikačný kanál nevyzerá tak úžasne ako portály a videokonferencie, ak ho využijete rozumne a triezvo (napríklad rozosielaním informácií len ľuďom, ktorých sa naozaj týka), viete prinášať svojim ľuďom podnety na poučenie sa takmer denne.

Čo vie urobiť jednotlivec

 2,826 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.