Ako zistiť, či vaša organizácia podporuje autentičnosť?

Autentičnosť sa stala v posledných rokoch okrídleným slovom bez významu: reklama vám hovorí, že ak chcete byť autentickí, potrebujete si kúpiť to-a-ono. Aby ste mohli byť autentickí, potrebujete byť súčasťou nejakej vychytenej skupiny ľudí… a podobne.

Autentičnosť je byť tým, kým skutočne ste. To značí 1. vedieť, kto ste, a 2. správať sa v súlade s tým. Väčšina ľudí však autentická nebýva. Sociálny tlak, skutočné či predpokladané očakávania, strach z nezapadnutia – v hre je toľko dynamík, že je bezpečnejšie na pracovisku nevytŕčať a svoju jedinečnosť si nechávať na doma.

Na pracovisku by malo byť celkom normálne mať názorové rozpory a diskutovať ich a malo by to byť bezpečné v rámci danej témy, projektu či porady.

Ak chcete vedieť, nakoľko si môžete dovoliť byť sami sebou na pracovisku, tu je niekoľko otázok:

Je bezpečné u vás na pracovisku byť aj nepopulárny?

Ak sa v práci môžeme nehatene prejaviť, byť sebou samými a hovoriť si priamo pravdu, rozhodne nastane deň, kedy s tým niekde, u niekoho narazíme a budeme vyzerať v očiach ostatných ako podivín, odpadlík, čudná existencia, rypák. Na pracovisku by malo byť celkom normálne mať názorové rozpory a diskutovať ich a malo by to byť bezpečné v rámci danej témy, projektu či porady.

Je bezpečné nesúhlasiť, pokiaľ to robíte slušne?

Toto je jedna z prvých situácií, kde autentičnosť dostáva ranu pod pás. Mnoho tímov na všetkých úrovniach podniku nevie, ako slušne nesúhlasiť, a tak sa nesúhlasu za každú cenu vyhýbajú. Je to dysfunkčné správanie a je zákerné v tom ohľade, lebo na povrchu to vyzerá ako dokonalá harmónia a všetko vyzerá byť v poriadku. Ale vec stojí inak: buď oceňujete slušné nesúhlasenie, alebo oceňujete neúprimnosť.

Je zakaždým bezpečné povedať pravdu?

Je bezpečné prísť so zlými správami? Je bezpečné poukázať na pochybenie niekoho, najlepšie ešte vopred? Ako sa podnik správa k zamestnancom, ktorí oznámia, že odchádzajú? Ako vyzerajú výstupné rozhovory a čo sa deje s údajmi zozbieranými počas nich? Ak vaša organizácia nestojí o pravdu, veci ako autentičnosť, inovácie a inklúzia budú vždy nebezpečnejšie a ťažšie, ako by mohli byť.

Cení si (a praktizuje) vaša organizácia zdravé konflikty?

Pravdepodobne nie; organizácie, ktoré konflikty vedia využívať, sú skôr výnimkou. A možno je to aj jedna z najvýhodnejších príležitostí, ako si upevniť a zvýšiť konkurencieschopnosť. Ak sa s konfliktom narába rozumne, bez problémov ho prežijú aj inovácie, aj pocit zamestnancov, že zavážia, aj zaangažovanosť pracovníkov.

Hovorí sa vo vašej organizácii hodne o zapadnutí do podnikovej kultúry?

Pokiaľ neviete vysvetliť podnikovú kultúru a ilustrovať ju na konkrétnych správaniach, môžete túto otázku nahradiť inou: našli sme ďalší klon? Pre 99% organizácií je kultúrna zhoda totiž iba slušný spôsob, ako neadresovať vlastné predsudky a konzervovať súčasný stav.

Takže: cení si vaša organizácia autentičnosť? Vytvára priestor pre to, aby každý prispel svojím ojedinelým spôsobom bez toho, aby sa odlišnosť trestala?

 5,683 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.