Banka mení svoju kultúru: „Nie som obeť, ale proaktívny tvorca!“

Na tomto mieste vždy prinášame rozhovory s víťazmi posledného ročníka ceny HR Gold. Dnes nám Janka Steckerová zo Slovenskej sporiteľne, a. s. priblíži ich ocenený projekt „Nákazlivá ľudskosť alebo ako sa dá meniť firemná kultúra“, za ktorý jej kolektív dostal cenu HR Gold 2014.

V Slovenskej sporiteľni pravidelne uskutočňujeme Prieskum angažovanosti v opakovaní každé dva roky. Prvý prieskum sa uskutočnil v roku 2011. Zúčastnili sa ho aj sesterské banky našej bankovej skupiny. V roku 2011 patrili výsledky Slovenskej sporiteľne medzi najhoršie spomedzi všetkých 7 zúčastnených bánk (predposledné miesto). To nás podnietilo k novým iniciatívam v banke, ktoré by zamestnancov motivovali k vyššej angažovanosti. Našimi novými aktivitami sme chceli

  • zvýšiť zapojenosť našich zamestnancov do rôznych iniciatív,
  • posilniť ich identifikáciu s firmou,
  • podporiť ich lojalitu,
  • vzťah zamestnanec – zamestnávateľ pozdvihnúť na inú úroveň,
  • vytvoriť podmienky pre dobrovoľníctvo a iniciatívu nad rámec pracovných úloh a pracovného času,
  • odovzdať im správu, že oni sú tí, ktorí môžu zmeniť pracovnú atmosféru v banke na lepšiu, príjemnejšiu.

Keď sme s aktivitami na posilnenie angažovanosti začínali, nevedeli sme, s akou odozvou sa stretnú. Nevedeli sme, či bude záujem o niečo „navyše“, či budú ľudia chcieť venovať čas a energiu aktivitám, ktoré sú „nepovinné“. Napriek tomu sme do tohto experimentu išli. Ľudskosť, ktorá dýcha z nových iniciatív sa začala šíriť postupne. Projekt potreboval svoj čas. Výsledok je ale ten, že ľudia na ňu začali reagovať proaktívne.

Náš záver bol preto jasný: Chceme posilniť ľudský prístup v našej banke.

Zadefinovali sme si preto konkrétne ciele na podporu firemnej kultúry a zvýšenie angažovanosti:

  • Vytvoriť podmienky pre rôznorodosť (zaujímam sa o ľudí, s ktorými pracujem; stretnutia s nimi ma môžu obohatiť; vážim si ich pre to čo vedia ).
  • Zatraktívniť inovatívne a progresívne formy rozvoja, vtiahnuť zamestnancov do života v banke (každého z nás zaujme niečo iné; prínosné nové trendy chceme sprístupniť všetkým; vytvoriť podmienky pre záujmy zamestnancov, umožniť im rozvoj aj v tejto oblasti).
  • Posilniť dôveru v top manažment a priblížiť ho k ľuďom a ukázať ich z inej strany – ako ľudí s ich radosťami aj problémami.
  • Zaviesť vybrané formáty v nízkorozpočtovej podobe (akcie sú určené pre všetkých, majú byť nezávisle od rozpočtu organizačných jednotiek; kvalita sa dá dosiahnuť aj pri nízkej cene)

Etapy projektu

Konkrétne aktivity, ktoré viedli k posilneniu angažovanosti, boli:

  • neformálna konferencia pre manažérov banky „Večer inšpirácií“,
  • relaxačno-neformálny priestor „HydePark“,
  • tzv. „Bankovanie s predstavenstvom“,
  • pravidelné „Pozvanie na kávu od CEO banky“ a neformálny rozhovor zamestnancov s ním,
  • „Pelemele HydeParku“ – netradičné kurzy a kluby,
  • Príhovory členov predstavenstva zamestnancom osobného života.

Okrem toho sme Prieskum angažovanosti postavili na priamej interakcii so všetkými manažérmi banky a so zamestnancami. Našou snahou bolo motivovať ľudí k tomu, aby si uvedomili všetko to dobré, čo sa v banke deje. Aby sa nezameriavali iba na to, čo nefunguje. Spoločným menovateľom bolo „Nie som obeť, ale proaktívny tvorca!“ Vyslali sme smerom k zamestnancom správu, že oni sú tí, ktorí môžu zmeniť pracovnú atmosféru v banke na lepšiu, príjemnejšiu.

Výsledky sú hmatateľné

Keď prichádzate s niečím novým, nie je možné očakávať výsledok ihneď. Kým sa ľudia začali aktívnejšie zapájať, museli sme ich intenzívnejšie podporovať. Ale oplatilo sa.

Ľudskosť sa stala nákazlivou. Postupne sa začala šíriť aj rôznymi útvarmi banky. Ľudia ju začali vnímať a adekvátne na ňu reagovať. Najlepšie na tom je to, že tento nápad bol postavený na jednoduchej myšlienke. Skúsenosť potvrdila, že aj malé a jednoduché veci môžu priniesť nečakané pozitívne výsledky.

Skvelá lekcia pre nás bolo spoznanie efektu dobrovoľnosti. Ľudí „zaktívnite“, akonáhle prepíšete nálepku aktivít, ktoré pre nich pripravujete, z „povinné“ na „dobrovoľné“. Zrazu si ľudia uvedomia, že ak sa nezúčastnia, prídu asi o niečo zaujímavé. Vtedy už aj pracovný čas prestáva určovať hranice.

Iniciatívy pre zvýšenie angažovanosti zamestnancov banky sa ukázali ako dobre zvolené a tiež nevyhnutné. Potvrdili to aj čísla: index angažovanosti sa v Slovenskej sporiteľni v opakovanom meraní v roku 2013 (teda po dvoch rokoch), sa zvýšil o 9 percent. Bol to najväčší nárast spomedzi všetkých siedmych bánk Erste skupiny. Zároveň sa Slovenská sporiteľňa sa zlepšila vo všetkých 12 čiastkových oblastiach prieskumu.

K osobe:

Aké je vaše životné krédo alebo motto?

Robiť veci srdcom.

Podľa akých hodnôt žijete alebo sa snažíte žiť?

Pre mňa je najdôležitejšou hodnotou žiť v láske.

Ktoré ľudské vlastnosti si najviac ceníte a prečo?

U všetkých si cením otvorenosť, úprimnosť, ľudskosť, humor a čestnosť.

Čo považujete za svoju najsilnejšiu stránku? Prečo?

Inovatívnosť, prinášať nový pohľad na zabehnuté veci – niekedy stačia jednoduché riešenia, malé veci ktoré zmenia systém.

Čo považujete za svoju slabšiu stránku? Ako vás obmedzuje? Má aj výhody? Robíte s tým niečo?

Netrpezlivosť k sebe, iným. Učím sa s tým celý život žiť. 🙂

Čo sa vám natoľko osvedčilo pri práci s ľuďmi, že by ste to odporúčali aj iným?

Otvorenosť a priamosť v komunikácii a vo vzťahoch.

Čo podľa vás vedie k trvalému úspechu manažéra?

Vytrvalosť – nevzdávať sa pri prvom neúspechu, schopnosť sebareflexie na svoje konanie a akceptovanie rozdielnych názorov

Čoho by sa podľa vás mali manažéri (hlavne tí menej skúsení) vyvarovať pri svojej práci?

Ťažko povedať – nestratiť seba samého, pokora a robiť veci s nadšením (vášňou). Tým že sa stanem manažérom sa nestanem niekým iným.

Kto v živote vás najviac ovplyvnil?

Prirodzene, moja najbližšia rodina. Popri cestovaní, spoznávanie iných kultúr, ľudí a rozdielneho spôsobu života.

Keby ste mali žiť svoj život ešte raz, čo by ste z dnešného pohľadu urobili inak?

Juj, na to žijem ešte krátko 🙂 .

 1,598 total views,  4 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.