Dokonalá stratégia? Dokonalý mýtus…

Rosabeth Moss Kanterová v článku Execution First and Strategy Second doslova hovorí: „Máme dokonalú stratégiu“ je rovnaký mýtus ako „…a žili šťastne naveky“.

Stratégia nie je vynikajúca nikdy sama o sebe – jej úspech je závislý od implementácie. Napĺňanie stratégie ju dokáže vyzdvihnúť, ale aj pokaziť. Vrcholový manažment môže vytvoriť pre jej naplnenie rámec a nástroje, ale vyhráva sa priamo na bojisku. Stratégie, čo vyzerajú úžasné, sú úžasné vďaka kvalite ich implementácie.

Tí lídri, ktorí stoja za úspešnými stratégiami, sa sústreďujú obvykle na štyri implementačné prístupy:

Všetko skúmajú. Keď v roku 2007 zaviedla firma Apple na trh iPhone, urobila to v spolupráci s AT&T ako exkluzívnym poskytovateľom služieb. Vtedy telekomunikačný gigant Verizon rozhodol, že príde so svojím vlastným smartfónom. Vedel, že musí konať rýchlo, takže vrcholový manažment začal tým, že preskúmal všetky hlavné predstavy o tom, ako fungujú, aby zistil, či sú ešte stále platné a udržateľné. Nakoniec miesto toho, aby všetko robili sami, naštartovali spoluprácu s Googlom a Motorolou. Miesto prístupu „my to vieme lepšie“ využili špeciálne spôsobilosti svojich partnerov a výdatne zdieľali dáta. Miesto toho, aby čakali na dovŕšenie jedného kroku, než sa pustia do ďalšieho, pracovali simultánne na mnohých frontoch. Vytvorili vynikajúci produkt v rekordnom čase a dva mesiace po jeho uvedení na trh predaj Droidu dokonca prebehol predaj iPhonu. Verzion by nikdy nebol schopný tak rýchlo a úspešne zmeniť svoju stratégiu, keby manažment nebol ochotný spochybniť a zmeniť tradičné organizačné štruktúry.

Informujú každého a odovzdajú štafetu šampiónom. Vynikajúca realizácia si vyžaduje hĺbku i šírku súčasne. Veľké stratégie potrebujú využiť lokálne podmienky. Generálny riaditeľ jednej banky sa rozhodol pozicionovať banku na trhu citlivom na životné prostredie ako environmentálne zodpovedný podnik. Začal tým, že vo všetkých pracovníkoch na stretnutiach vybudil povedomie zmeny, aby vedeli, čo sa bude diať, a vyžiadal si ich nápady. Ale potom odovzdal štafetu tímu šampiónov-dobrovoľníkov, ktorí sa podujali realizovať víziu inováciami produktov a zákazníckych vzťahov. Nezapodieval sa tým, aby dostal skeptikov na svoju stranu, aby nástojil na tom, že všetci budú zmeny zavádzať tým istým tempom, či aby určoval, ktoré zmeny sa budú robiť. Jednoducho urobil snehovú guľu a vyštartoval lavínu. Úspechy šampiónov sa zmenili na motiváciu pre iných, aby preberali ich postupy alebo si vytvárali svoje vlastné.

Vzťahy držia pevne, pravidlá držia voľne. Vizionári vidia ďalej, ak pozerajú aj očami iných ľudí. To značí, že zostávajú v úzkej komunikácii s hráčmi na ihrisku. Manažment jednej neziskovej organizácie vyštartoval zmenu stratégie presne stanovenými procesmi a pravidlami. Ale keď v priebehu realizácie stratégie vznikali nečakané situácie a vynárali sa prekážky, uvedomil si manažment, že potrebuje uvoľniť pravidlá a kontrolu a prenechať iniciatívu priamym realizátorom, ale na to že ich najprv potrebuje zatiahnuť do priamej komunikácie a spolupráca s centrálou pri dosahovaní spoločného cieľa.

Rýchlo robia úpravy. Niekedy staré spôsoby fungovania nebudú podporovať novú stratégiu. Keď sa to ukáže, potrebuje byť manažment ochotný začať preskupovať kompetencie tak, aby podporovali dosahovanie nových cieľov. Prílišné špekulovanie, neochota opustiť vychodené cestičky a strach rozširovať sa aj do oblastí, pre ktoré možno podnik nemá potrebnú expertízu, neumožnia začať oslovovať skupiny a trhy, ktoré by preň boli prínosom. Niekedy netreba zvyšovať snahu, ale jednoducho zbaviť sa nefunkčného a preskupiť funkčné.

Stratégiu niekto vníma ako snahu vypracovať dokonalý scenár a odovzdať ho na realizáciu hercom na scéne, ktorí sa ho potom držia do slova a do písmena. Oveľa lepšie je však pristupovať k nej ako k improvizačnému divadlu: stratégia nadobúda svoju podobu tým, čo herci predvádzajú na javisku a ako na to reaguje publikum. Úspešní lídri zachádzajú niekedy dokonca tak ďaleko, že novú stratégiu vyhlásia až potom, čo už úspešne nabieha jej realizácia.

 4,153 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.