Efekt čiernej labute

Pred objavením Austrálie žilo ľudstvo v predstave, že existujú len biele labute. To bolo vtedajšie nespochybniteľné presvedčenie, ktoré všetky empirické pozorovania podkladali.

Keď sa náhle objavila prvá čierna labuť, mohol to byť zaujímavý podnet pre ornitológov – ale o to v tomto príbehu nejde. Ilustruje skôr nesmierne obmedzenia nášho učenia sa pozorovaním alebo skúsenosťami a krehkosť našich poznatkov. Jedno jediné pozorovanie zrušilo platnosť všeobecného presvedčenia, ktoré sa zakladalo na storočiach pozorovania miliónov bielych labutí. Stačil jediný čierny vták.

Tento paradox popisuje Nassim Nicholas Taleb v svojej knihe Čierna labuť (The Black Swan) a nazýva ho „efekt čiernej labute“. Efekt čiernej labute existuje vo všetkých oblastiach nášho života a Taleb nás varuje, aby sme si ho začali uvedomovať – dnes ešte silnejšie ako doteraz!

Efekt čiernej labute má tri základné atribúty:

  • leží mimo hraníc obvyklých očakávaní, pretože nič v minulosti naň dostatočne dôrazne neupozorňovalo
  • má extrémny dopad na doterajšie poznanie
  • napriek tomu, že ležal mimo hraníc očakávateľného, okamžite dokážeme zdôvodniť jeho existenciu, predvídateľnosť a zjavnosť – ale až potom, keď k nemu došlo.

Takže si to zhrňme: mimoriadnosť, extrémny dopadretrospektívna predvídateľnosť.

Efekt čiernej labute stojí za mnohými udalosťami nášho civilizovaného sveta, od úspechu nápadov a náboženstiev cez dynamiku historických udalostí až po osobnú sféru. Napríklad pred prvou svetovou vojnou nikto nepredpokladal, k čomu by mohlo dôjsť. Nikto nepredpokladal nástup Hitlera či pád niekdajšieho komunistického bloku. Takisto nikto nepredpokladal útok na Dvojičky v septembri 2001 či tsunami v decembri 2004. Móda, epidémie, nové umelecké smery či internet – všetko toto sa zakladá na efekte čiernej labute.

Kombinácia nízkej predvídateľnosti a obrovského dopadu robí z „čiernej labute“ obrovský hlavolam. A ak si k tomu ešte prirátame skutočnosť, že až príliš radi sa správame, akoby „čierna labuť“ neexistovala, máme problém… Všetky štatisticky orientované nástroje a metódy, všetky precízne merania a pozorovania, ktoré v podnikovom živote používame, sa môžu zakladať na falošnej predstave, že všetky labute sú biele! Dynamika „čiernej labute“ totiž robí to, čo nevieme, oveľa dôležitejším ako to, čo vieme.

Čo s tým môžeme robiť?

Dopady „čiernej labute“ sú obrovské a dobre ich poznajú vedci či rizikoví kapitál: čím nepravdepodobnejší je úspech aktivity, o to menej konkurentov má a o to väčšie sú zisky z toho, ak náhodou vyjde. A keďže „čierna labuť“ je nepredpovedateľná, urobíme dobre, ak sa na ňu pripravíme, miesto toho, aby sme sa naivne snažili ju predpovedať či dokonca naplánovať! Môžeme zbierať príležitosti uspieť efektom čiernej labute tým, že sa budeme vystavovať toľkým „čiernym labutiam“, ako to len ide. Podstatou je, že u „čiernych labutí“ môžeme len málo stratiť a veľa vyhrať.

Takže rada prvá: prestaňme sa spoliehať na dlhodobé prognózy. Môžeme požadovať prognózu, aké bude počasie počas najbližšieho víkendu, ale nemali by sme dôverovať prognózam o tom, ako sa budú vyvíjať trhy do roku 2040…

Druhá rada znie: buďme pripravení vždy na všetky relevantné možnosti a naučme sa odlišovať situácie, kde „čierna labuť“ vie priniesť úspech (napríklad nakladateľstvá, vedecký výskum a rizikový kapitál), od situácií, kde môže byť „čierna labuť“ extrémne škodlivá – kde udrie náhle a spôsobí obrovské škody (napríklad armáda).

Rada tretia: nepozerajme na veci detailne a lokálne – vyhneme sa tým nejednému prekvapeniu. Hĺbka detailu nám nepomôže objaviť „čiernu labuť“ skôr, než sa objaví sama. Nehľadajme konkrétne príležitosti, ale skúmajme všetky aktuálne možnosti a snažme sa z nich odvodiť možné príležitosti.

A rada štvrtá a posledná: Keď čokoľvek vyzerá ako príležitosť, chňapnime po tom! Príležitosti sú zriedkavé – oveľa zriedkavejšie, než si obvykle myslíme. Nezabudnime: „čierna labuť“ má vždy spoločný prvý krok – musíme jej byť vystavení. Ak budeme čakať, až sa príležitosť ukáže presne taká, ako by sme si ju predstavovali, hrozí nám, že sa už nikdy viac nevráti…

 1,011 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.