Je to naozaj tak?

„Pri povyšovaní na vedúceho oddelenia treba vybrať človeka s najlepšími odbornými predpokladmi“

Aké sú požiadavky na vedenie oddelenia? Výborné organizačné a líderské schopnosti a aspoň taká úroveň odbornosti, aby vedúci dokázal ciele vytyčovať, formulovať, zadávať a kontrolovať. Tak prečo vyberáme podľa druhého a nie podľa prvého kritéria?

Čo sa stane, ak najlepšieho odborníka dáme za vedúceho oddelenia? Najlepší odborníci nebývajú najlepší organizátori, lebo sa zvyknú ponárať od odborných otázok prihlboko a pridlho, a nebývajú ani najlepší lídri, lebo sú často introverti. Výsledok? 1. vedúci nemá potrebnú dynamiku, 2. pridlho analyzuje a neskoro rozhoduje (prokrastinuje), 3. pretože má vysoké nároky a nie je spokojný s výstupmi kolegov, tak siaha po mikromanažmente, 4. nie je šťastný, pretože namiesto jeho milovanej práce sa musí boriť s organizačnými otázkami a jedovať sa s ľuďmi.

Kde je problém? V úvodnom predpoklade – očividná chyba v priamom prenose.

Prečo odborníci zoberú miesto vedúceho, aj keď tušia, že budú menej šťastní? Príčiny sú dve: a. platová výhoda, b. vyšší status v pyramíde podniku. Tak ich reakcia prijať takú funkciu je pochopiteľná, ale prečo najprv nezistíme riadiaci potenciál najsilnejších kandidátov a neponúkneme funkciu im, aj keby neboli najvyšší odborníci v oddelení?

Ak výborné organizačné a líderské schopnosti a primeraná odbornosť sú kvalifikujúce predpoklady, tak používajme práve tieto kritériá, nie iba odbornosť samotnú. Ako si môžeme odskúšať tie organizačné a líderské schopnosti u kandidátov ešte dávno predtým, než je potreba povýšiť niekoho, pretože “starý pán” odchádza?

Na to sú výborné dočasné projektové tímy a pracovné skupiny, kde si môžeme postupne preveriť potenciálnych kandidátov v riadiacej, nielen v odbornej oblasti. Ak by daný kandidát vo vedení dočasného tímu zlyhával, necháme ho práce dokončiť a už ho do vedúcej funkcie viac nevymenujeme – a nemusíme ho neskôr z funkcie s veľkou hanbou odvolávať.

Treba mať obavu, že by najlepší odborníci z tímu neuznávali svojho vedúceho, pretože ho nemajú za toho najväčšieho odborníka? Ani nie, ak dodrží(me) niekoľko pravidiel:

  • odborne zdatných členov tímu si vyskúšajme v riadiacej funkcii dočasného tímu, jednak aby sme zistili jeho riadiaci potenciál, ale hlavne aby si on ohmatal svoje schopnosti a zreálnil svoj sebaobraz (tým zaistíme, že organizačne menej zdatní odborníci nebudú mať ambície na vedúcu funkciu)
  • riadiaci štýl vedúceho nech je „tímový“, čím sa myslí, že rozhodnutia nech sa robia tímovo za účasti svojich najlepších odborníkov, ktorí tak nebudú spochybňovať odborné rozhodnutie vedúceho, pretože ho vytvorili sami za moderovania diskusie od vedúceho (a v tom on musí byť zdatnejší než oni)
  • odborníci v tíme bývajú citliví na vytvorenie dobrých (odborných) podmienok pre prácu (prístup k informačným zdrojom, vybavenie pracovísk, …), tak ak to vedúci dokáže zabezpečiť, potom má u nich zelenú a práve za to si ho budú vážiť, nie iba za odbornosť.
SpäťĎalej

Ivan Burger

Ivan Burger je riaditeľ vzdelávacej spoločnosti ibis partner Slovakia, s.r.o., senior tréner manažérskych zručností a podnikový poradca pre oblasť riadenia výkonnosti prostredníctvom KPI a Balanced Scorecard .

 7,596 total views,  5 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.