Kedy vo firme hasí medzikultúrny kouč?

Možno niektorí z vás zostali prekvapení touto otázkou. Možno sa nájdu aj tí, ktorí nevedia, čo si majú za pojmom „medzikultúrny kouč“ predstaviť.

V dnešnej dobe firmy bežne spolupracujú s rôznymi koučami, ktoré majú vzdelanie v oblasti koučovania. To určite má aj medzikultúrny kouč. Avšak pre neho je oveľa dôležitejšia tá prvá časť „medzikultúrny“. Štúdium medzikultúrnej komunikácie siaha do 60 rokov minulého storočia a v zahraničí je spolupráca firiem s medzikultúrnym koučom bežná prax.

Aj na Slovensku je už veľa firiem, ktoré si uvedomujú, že ich zamestnanci potrebujú rozvíjať svoju medzikultúrnu kompetenciu, aby v spolupráci s kolegami a zákazníkmi z iných kultúr uspeli.

Tento vývoj ma teší, pretože ako medzikultúrny kouč s odborným vzdelaním v medzikultúrnej komunikácii a 15 rokmi praxe môžem podporovať firmy na Slovensku. V mnohých prípadoch spolu „hasíme požiar“, ale sú tu aj také firmy, ktoré medzikultúrnu kompetenciu svojich zamestnancov cielene rozvíjajú.

Kedy teda medzikultúrny kouč hasí požiar vo firme?

Ako prvý príklad môžem uviesť firmy, ktoré sa pripravujú na rokovanie v iných kultúrach. Na základe svojich skúsenosti – a, bohužiaľ, aj neúspechov – mnohé z nich pochopili, že odporúčania medzikultúrneho kouča im pomôžu nastaviť stratégiu tak, aby svojho klienta lepšie pochopili. V spolupráci s ním vyberajú vhodné marketingové materiály, zostavujú rokovací tím a organizujú prvé stretnutia.

Druhý príklad, ktorý som pre Vás vybrala, súvisí so službami, ktoré poskytujú centrá zdieľaných služieb. Každá kultúra chápe zdvorilosť a zákaznícku starostlivosť trochu inak: ako správne zákazníka pozdraviť, ako viesť small talk, ako mu situáciu vysvetliť… Zákazníci očakávajú, že tí, ktorí im sa o nich starajú, ich budú aj chápať.

A na záver príklad z firiem, kde lokálne slovenské tímy vedú expat-manažéri. Tí prichádzajú z novými výzvami a návrhmi na zmenu. Ak požiar vypukne niekoľko dní po ich príchode, je ťažké očakávať, že budú úspešne spolupracovať. Tréning medzikultúrnej komunikácie v tomto prípade potrebuje líder i jeho tím, aby sa navzájom pochopili a vytvorili si spoločnú stratégiu spolupráce.

Verím, že Vy a Vaša firma nemusíte hasiť „medzikultúrny požiar“, pretože máte nastavené „požiarne systémy“.

Eva Gáboríková

Eva je kouč a konzultant medzikultúrnej komunikácie na Slovensku a v zahraničí viac ako 15 rokov. K jej klientom patria lídri medzinárodných spoločností i multikultúrne tímy, ktoré pracujú na spoločných projektoch v Európe a Ázii. V roku 2016 získala významné ocenenie „Great Award“ v konkurencii koučov z celého sveta.

112 total views, 4 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.