Komunikujeme presvedčivo II.

V minulom čísle Manažéra sme uviedli prvú časť článku o tom, ako v komunikácii pôsobiť presvedčivo a na čo ľudia reagujú. Dnes dokončujeme ďalšími dvoma črtami:

Autority ovplyvňujú správanie

O referenciách sme už hovorili. Rovnako ako niekoľko referencií môže byť za určitých podmienok aj len jedna jediná referencia – pokiaľ prichádza od uznávaného experta.

Problém je s tým, ako identifikujeme „experta“, navyše „uznávaného“. Napríklad sa zistilo, že ľudia prebiehajú cez cestu na červenú, keď pred nimi niekto už vkročil do vozovky. Ani nemusí byť v ich očiach „expert na prechod cez vozovku na červenú“. Jednoducho nasledujú. Zato výskumy Blakea, Moutonovej a Lefkowitza z roku 1955 ukázali, že pokiaľ je ten človek, čo prechádza cez cestu na červenú, oblečený v obleku a kravate, prebiehanie cez cestu za ním vzrastie o celých 350%! Jednoducho si podľa lepšieho oblečenia povieme, že ide o vyššiu autoritu.

Ľudia si dokonca pletú stupeň známosti s autoritou. Zistilo sa, že predaj istých liekov sa podstatne zvýšil, keď ich odporúčal herec, čo hral v obľúbenom televíznom seriáli lekára… Všetci vedeli, že ide len o herca, ale napriek tomu ho počúvali, ako keby k nim hovoril skutočný lekár.

Pre nás je dôležité vedieť, na čo reaguje skupina, ktorú chceme presvedčiť – a to v komunikácii s ňou použiť. Ak reagujú na oblek a kravatu, tak sa patrične oblečieme. Ak reagujú na tituly, tak im svoj titul povieme. A ak nemáme titul ani renomé odborníka, tak si zoženieme odborníka, ktorého reputáciou sa prikryjeme.

Keď je niečoho málo, viac to chceme

Dopyt ovplyvňuje aj prístupnosť našej ponuky. Čím obmedzenejšia ponuka, o to žiadanejšie začínajú veci byť. Na tom sa zakladajú všetky možno mimoriadne akcie, ktoré platia len do vyčerpania zásob, „beta-testovania“ alebo dočasné „uvádzacie“ ceny.

Ak teda niečo chceme ponúkať, môže sa nám oplatiť krátkodobo to ponúkať za zníženú cenu alebo s normálnou cenou, ale dodatočnými benefitmi. Takéto akcie však potrebujú silnú marketingovú podporu, aby sa v cieľovej skupine prebudil potrebný „lovecký inštinkt“.

 3,323 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.