MAGNET Magenta Network: TEDx Telekom

„Šíriť myšlienky hodné šírenia“ nie je len mottom jedného z celosvetovo najobľúbenejších formátov konferencií. Je to postoj, ktorý by v dnešnej dobe mali zastávať všetky moderné firmy. Firmy sa však zdieľania občas obávajú, z obavy, že stratia špecifickú znalosť či prvenstvo. My chceme zdieľať odkaz TEDx a povzbudiť aj iné spoločnosti, aby to skúsili. TEDx Telekom totiž nebola iba konferencia, bol to polročný dobrovoľnícky projekt, ktorý angažoval a povzbudil množstvo zamestnancov.”

Urobiť TEDx vo firme sa môže zdať ako jednoduchá a zábavná úloha. Naším cieľom však bolo nielen zorganizovať ďalšiu internú konferenciu, ale vyťažiť z nej čo najviac pre angažovanosť zamestnancov. Dôkazom, že sa nám to podarilo, sú aj po roku rezonujúce spätné väzby z biznisu, že inšpirácie z konferencie prinášajú inovácie a produktivitu vo viacerých oblastiach. Ak chceme byť ako biznis stále o krok vpred, musia mať naši ľudia otvorenú myseľ a TEDx je spôsob, ako k tomu ľudí doviesť zábavnejšou formou. TEDx formát v sebe totiž nesie prvky, ktoré ľudí bavia. Jedným z nich je aj prvok firemného dobrovoľníctva.

„Začalo to TEDx-om, kedy sme s malou dušičkou oslovili celú firmu, nech sa prihlási ten, kto by sa chcel podieľať na organizácii nového typu internej konferencie. Ani sme netušili, koľko ľudí TEDx pozná a koľko by si chcelo to skúsiť. Z prvotných 30 záujemcov sa vykryštalizoval pomerne stabilný tím 10 ľudí, vďaka ktorým sa nám podarilo zrealizovať TEDxTelekom, ako aj veľmi úspešnú komunikačnú kampaň. Dať organizáciu do rúk dobrovoľníkov bolo veľmi dobré rozhodnutie. Mnohé úlohy tým dostali iný rozmer a vznikali celkom nové riešenia. Je to však zložitejšia cesta, ľudí treba viac koordinovať, motivovať, komunikovať s nimi. Pre mnohých to bola zábava robiť na úlohách, na ktoré popri bežnej práci nemajú priestor.” hovorí Oľga Berecká, šéfka vzdelávania a rozvoja v Slovak Telekome.

Nájdite nám ľudí, ktorí hovoria o veciach s nadšením

Celú konferenciu sme viedli pod heslom (MAGNET = magenta network), s cieľom prepojiť ľudí a ich súkromné svety s pracovnými. Konferenciu sme usporiadali na lodi na Dunaji a rečníkov sme hľadali cez intranet a tipy kolegov v radoch zamestnancov, pre ktorých to bola zároveň rozvojová aktivita. Proces prípravy rečníkov na TEDx vystúpenie vyžaduje dlhšiu prípravu a vrátane niekoľkých koučovacích stretnutí, aby dokázali divákom odovzdať počas osemnástich minút vystúpenia to najpodstatnejšie.

Témy sme nevyberali náhodne. Napriek širokému záberu tém, z ktorých boli mnohé osobné, každá mala súvis s našou prácou. Z finálnych 10 tém sa nám podarilo vystavať plnohodnotný program, kde sa pointa odkrývala po častiach. Kto by si myslel, že o mestskej hromadnej doprave sa dá povedať niečo pútavé a s myšlienkou? Alebo o pôvode fotoaparátu? „Niekedy sa treba vrátiť k jednoduchosti, aby si sa nemusel limitovať. Vždy si na to spomeniem, keď vidím fotoaparát.“ Tak sa končil talk o dierkovej fotografii, jednoduchom fotoaparáte z krabičky, ktorému sa venuje jeden kolega. „V konečnom dôsledku na tej jednoduchosti niečo bude. Všade nám hovoria o rôznych technikách a metodikách, ako robiť veci. Až ma to niekedy zdrží viac, než keby som veci vyriešil sedliackym rozumom. A najmä keď chcem dosiahnuť viac ako doteraz“, spomína Juraj, účastník konferencie.

„Pre mňa bol najcennejší odkaz, že keď spoznáš druhých, spoznáš seba. Ja neviem čo viac k tomu dodať. Veď to každý poznáme“, sumarizuje svoje zážitky Ivana.

Pozitívna odozva bola taktiež na sprievodné programy počas prestávok, kedy sa mohli účastníci prakticky naučiť nové veci, napríklad ako zostrojiť camera obscura, ale sa aj mohli zahrať a zasúťažiť si.

Ani po ukončení konferencie Téma TEDx nezanikla. Menšie jednotky si organizujú vlastné tímové akcie so spíkrami z iných oblasti.

Využitie vlastných zdrojov

TEDxTelekom konferencia a súvisiace komunikačné aktivity dokázali angažovať množstvo ľudí (v číslach asi 10% firmy). Dobrovoľnícky organizačný tím a rečníci si prešli aj „on the job“ rozvojom. Zároveň sme využili potenciál dobrovoľníkov naplno a vo všetkých smeroch. „Vynaliezavosť ľudí obmedzujú najmä firemné limity, nie nedostatok kreativity. Časté frázy, „to sa nedá“, „na to nemáme peniaze“ neboli v prípade TEDx-u počuté. Okrem zabezpečenia dňa konferencie nás celý projekt stál minimum nákladov. Ak samozrejme nerátame čas dobrovoľníkov,” hovorí Oľga Berecká.

Komunikácia je 90% úspechu

Za najnáročnejšiu časť príprav konferencie považujeme prípravné komunikačné aktivity. Vedeli sme, že konferencia bude taká dobrá, akí budú jej účastníci. Preto sme chceli, aby tí najaktívnejší boli jej súčasťou. Zaviedli sme interaktívny prvok v podobe 30 dňovej výzvy, ktorá mala záujemcov o účasť vyviesť zo stereotypu bežného života. Každé ráno tak prišla zamestnancom do mailu výzva spraviť niečo nezvyčajné. Napríklad poskladať si origami, či vybehnúť na 14. poschodie budovy. Potom sme sa pokúsili o prekvapenie v podobe rozdávania kávy vo výťahoch. Poháriky mali na sebe špeciálne QR kódy, ktoré odkazovali na TEDx videá z celého sveta. Usporiadali sme webinár o TEDx koncepte a počas celej doby sme organizovali TEDx stretnutia po skončení pracovnej doby. Jeden člen organizačného tímu vždy pripravil obsah – videá, spoznávacie aktivity a následne stretnutie aj moderoval. Na základe participácie zamestnancov na týchto aktivitách sme rozdali lístky tým správnym účastníkom.

A čo ďalej?

Interné konferencie sa v Slovak Telekome stali dávnejšie súčasťou firemnej kultúry. Formát TEDx sme však skúsili prvý krát, nielen v našej firme, ale aj na slovenskom trhu. Boli sme preto zvedaví, ako to celé vypáli. Navyše sme sa pustili do tém, ktoré na prvý pohľad nesúviseli s biznisom, keďže spíkri primárne hovorili o svojich koníčkoch alebo iných „srdcovkách“. Ale každá téma sa na konci dala prepojiť s otázkami, ktoré každý z nás rieši nielen doma, ale aj v práci. Či už hovoríme o vytrvalosti, inšpirácii, prekonávaní samého seba alebo len o nachádzaní čarovných okamihov v bežných veciach. Dnes, keď ubehol od TEDx Telekom viac ako rok, stále vidíme vo firme pozitívnu stopu, ktorú konferencia zanechala. Krátky a názorný formát prezentácií využívame aj pri iných príležitostiach, napr. pri teambuildingoch. Princíp dobrovoľníctva a zapájania sa ľudí „zospodu“ využívame pri vytváraní rôznych konceptov, vytvorili sme na to online platformu, ktorú sme nazvali „Burza príležitostí“, hovorí výkonná riaditeľka pre ľudské zdroje v Telekome, Petra Berecová.

Za účastníkov niekoľko postrehov zo spätných väzieb:

„Bolo to super. Jediné, čo ma zarazilo, bol okamih, keď som sa zľakol, že na mňa ide nejaký závrat, nakoľko spíker rozprával tak zaujímavo, že som si neuvedomil, že som na lodi.“

„Ďakujem za celý nápad zrealizovať TEDx v ST. Bolo to naozaj obohacujúce a pre mňa osobne sú takéto aktivity väčšou motiváciou meniť veci k lepšiemu, ako hocijaká iná odmena. Oceňujem všetky aktivity, ktoré boli súčasťou TEDx, pretože boli nastavené nenásilne a bolo možné vybrať si, čo komu najviac vyhovuje.“

„Pre mňa bol cely TEDx Telekom o tom, že keď sa chce, tak sa dá 🙂 🙂 🙂 Dá sa urobiť takáto skvelá akcia, dá sa prežiť život v korporácii s humorom 🙂 “

„Dalo mi to motiváciu do života, s tým, že nič nie je nereálne v živote dokázať, pokiaľ človek naozaj chce.“

„Nádejné zistenie, že sme ešte úplne neprepadli korporátnemu matrixu a zostala v nás ľudskosť, detská hravosť a ochota pozrieť sa na svet okolo nás aj očami iných.“

TEDx Telekom – kolegovia spíkri a témy prezentácií

Skupina: MAGNETICKÁ HLBOČINA

Michal Šuster: Život začína za komfortnou zónou. Neustále objavovať a čeliť novým výzvam je prirodzené. Len sme spohodlneli. Svet je veľké ihrisko len dospelý sa už zabudli hrať.

Ivan Dušenko: Freediving – na rozdiel od adrenalínových športov, pri freedivingu je potrebné mať pokoj v hlave a nenechať za nás pracovať hormóny.

Miňo Báthory: Dierková fotografia.

Skupina: MAGNETICKÁ METROPOLA

Martin Matrtaj: Život na sedadle spolujazdca – výhody využívania verejnej dopravy.

Luana: Najlepšie spoznáš vlastnú krajinu tým, že žiješ v zahraničí.

Skupina: MAGNeTOVÝ SVET

Martin Horváth: Korporátny život vs. start-up (aké výhody vidí v korporátnom živote) – vyvrátenie zaužívaného stereotypu, že len v start-upe to môže byť zábava.

Dušan Švalek: V živote treba robiť to, čo máte radi. Nájdite sa a buďte sami sebou, potom nebudete musieť riešiť work-life balance. Ja, Dušan. Aj ja som len človek.

Táňa Švrčková: Hľadáme další zmysel … podpora nepočujúcich. Byť oddaný tomu, o čo sa človek snaží.

Skupina: MAGNETICKÁ PRÍŤAŽLIVOSŤ INÝCH SVETOV

Karol Karkeš: Ako mu práca s nepočujúcimi ovplyvnili súkromný a pracovný život. Čo objavil v ich svete.

Peta Berecová: Nebojte sa ničoho, všetko zvládnete. Treba to mať hlavne v hlave zrovnané.

 7,790 total views,  4 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.