Otvorený proces tvorby stratégie

Vytváranie stratégie býva obvykle výsadou vrcholového manažmentu, ktorý používa štruktúrované analytické a rozhodovacie nástroje. Nadácia Wikimedia, nezisková organizácia prevádzkujúca Wikipédiu) na to išla z opačného konca a urobila zo stratégie otvorenú diskusiu komunity wikimédianov po celom svete. Tento proces bol verejný a odohrával sa na otvorenej wiki (internetovej stránke), kam mohol každý prispieť.

Ročný experiment skončil v polovici roku 2010. Vytvoril ucelenú stratégiu pre Wikimedia, ktorá bude predurčovať priority nadácie pre najbližších päť rokov. Iste, extrémna otvorenosť pri tvorbe stratégie pre Wikimedia nemusí byť vhodná pre každý typ organizácie. Dokonca aj samotná Wikimedia si ponechala niektoré prvky tradičnej tvorby stratégie – napríklad vrcholový manažment stanovil priority a syntetizoval výsledné iniciatívy do biznis-plánu. Napriek tomu tento experiment môže poslúžiť ako zaujímavý nápad pre organizácie, ktoré hľadajú spôsob, ako oživiť svoju tvorbu stratégie.

Tento prístup totiž umožňuje firmám oveľa užšie zosúladiť svoju činnosť so záujmami svojich komunít – zákazníkov, dodávateľov alebo spolupracovníkov. Wikimédiani sa napríklad pustili do dvoch dôležitých prvkov strategického plánovania – identifikovanie príležitostí pre rast v kľúčových trhoch a nachádzanie spôsobov, ako udržať a zvýšiť spokojnosť všetkých zúčastnených.

Čínska komunita identifikovala cenzúru ako hlavnú prekážku rastu v Číne. Radila, aby sa v Číne nerobili priame investície a odporúčala tvorbu neformálnych komunít, ktoré by znížili hrozbu cenzúry tým, že budú fungovať zvnútra krajiny, ale i zvonku.

Komunita v Indii naopak identifikovala príležitosť masívne zainvestovať a získať lokálnych autorov a vytvoriť novú mobilnú, neinternetovú distribúciu produktov.

Komunita autorov-dobrovoľníkov sa pustila do otázok stabilizácie prispievateľov, navrhla opatrenia na ovplyvňovanie kultúry a identifikovala prekážky, ktorými systém nabúraval lojalitu prispievateľov.

Otvorená tvorba stratégie zaťahuje zákazníka do celého utvárania stratégie od prvotnej predstavy až po jej realizáciu. Na jednej strane sa Wikimedia týmto prístupom vzdala časti svojej kontroly, ale na oplátku získala u všetkých prispievateľov a zúčastnených pocit spoluvlastníctva problému, a tým menšie problémy v realizácii. Vo väčšine podnikov bude treba citlivo zvážiť mieru, v ktorej lepšia zaangažovanosť a lepšie nastavenie sa na zákazníka dokážu vyvážiť stratu kontroly a dodatočnú dobu, ktorá je potrebná pri riadení procesu otvorenej tvorby stratégie (open-source strategy).

 1,340 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.