Päť kľúčových zručností efektívneho vodcovstva

Ak si necháte vyhľadať frázu  “leaders should find people who complement them” (teda: lídri by mali vyhľadávať ľudí, ktorí ich komplementujú/dopĺňajú), Google vám môže ponúknuť výsledky vyhľadávania frázy “leaders should find people who compliment them” (teda: lídri by mali vyhľadávať ľudí, ktorí im robia komplimenty). Smiešne – alebo desivé?

V období, kedy dokonca výrazné osobnosti Silicon Valley majú problém udržať krok, je čoraz dôležitejšie, aby lídri poznali sami seba. Ako inak sa môžu učiť a rozvíjať? Alebo vytvoriť si tím svojich snov, ktorý buduje na ich silných stránkach a vykrýva im tie slabšie? Alebo vyhnúť sa nákladným slepým škvrnám?

Mimoriadni lídri potrebujú hlboké poznanie sveta, svojho odvetvia, svojho podniku – a hlavne seba samých.

Kým líderstvo je  o tom, dobre sa poznať, je na druhej strane aj o tom, ako konáte a – v konečnom dôsledku – aký vplyv na prostredie máte.

Poďme sa pozrieť na to, čo robia efektívni lídri – na ich 5 kľúčových schopností:

Tieto schopnosti zahŕňajú široké spektrum zručností potrebných dnes v biznise – od intelektuálnych cez medziľudské a koncepčné až po kreatívne. Potrebujeme sa však zbaviť bežnej predstavy, s ktorou vyrastali celé generácie manažérov, že líder by mal vykazovať všetky tieto vlastnosti! Ešte aj u výrazných osobností je veľmi zriedkavé nájsť lídra, ktorý stelesňuje viac než dve-tri.

Efektívni lídri poznajú svoje silné stránky a ani len sa nesnažia byť etalónom vo všetkých oblastiach. Neprepadnú ilúzii, že úspech celého podniku, biznisu a sveta spočíva výlučne na ich ramenách… Poznajú princíp distribuovaného vodcovstva a výhodu toho, ak sa obklopia ľuďmi, ktorých silné stránky kompenzujú ich vlastné slabšie stránky.

Schopnosti účinného lídra

Dávanie zmyslu (sensemaking)

Ste otvorení voči novým trendom a informáciám? Učíte sa radi od iných? Viete vniesť štruktúru do neurčitosti? Robíte experimenty, aby ste zistili, ako organizácia zareaguje? Ak áno, tak potom “dávanie/nachádzanie zmyslu” môže byť vaša silná stránka.

Účinní lídri si veľmi presne uvedomujú, čo sa deje v chaotickom svete okolo nich. Vedia udržať krok s vývojom v prostredí. Uvedomujú si, že zvonka môžu prísť nové, lepšie metódy. Nie je to len v tom, že by sa naháňali za informáciami, ale ich sklbujú do súrodej štruktúry, ktorá pomáha ostatným porozumieť, ako by mohli vyzerať najbližšie kroky.

V istom zmysle je “dávanie zmyslu” protikladom tunelového pohľadu. Dobrým príkladom je Satya Nadella z Microsoftu, vášnivý čitateľ a účastník online vzdelávaní.

Tvorenie vzťahu (relating)

Ste prístupní pre pocity a predpoklady iných ľudí? Dokážete účinne vyjednávať a ovplyvňovať? Milujete koučovať niekoho? Vtedy môže byť vašou silnou stránkou vytváranie a budovanie vzťahov, ktoré sa zameriava na podporu vzťahu a tvorbu efektívnych prepojení v rámci organizácie i mimo nej.

V tomto komplexnom svete sa už obvyklá kultúra príkazu a kontroly nepovažuje za účinnú. Vzťahy sú to, čo ľudí navzájom spája. Už od zrodu prvých maticových organizácií sa potrebovali lídri na všetkých úrovniach manažmentu zdokonaliť v svojej zručnosti presviedčať iných. To začína silnou schopnosťou načúvať iným a porozumieť, aké sú ich vnútorné motivátory a drajvery. Len vtedy ich dokážu lídri zapojiť v záujme svojich vlastných predstáv.

Vytýčenie vízie (visioning)

Vytvárate si radi predstavu o veciach, ktoré vás oslovujú? Dokážete vytvárať také predstavy o budúcnosti, ktoré považujú ostatní za príťažlivé? Ak áno, vaša silná stránka môže spočívať v tejto oblasti – v oblasti vykresľovania príťažlivej budúcnosti pre seba i iných.

Efektívni lídri často využívajú obrazy, metafory a príbehy na to, aby pre svoju predstavu získali prostredie. Rovnako bývajú schopní spojiť svoju víziu s ústrednými hodnotami a misiou svojho podniku a vykresľovať proces v optimistických farbách. Možno nedokážu podrobne popísať, ako možno víziu dosiahnuť, ale tým, že ostatných nadchnú a vyvolajú v nich nutkanie realizovať ju, inšpirujú ich k tomu, aby sami hľadali spôsoby, ako sa dostať do cieľa.

Kým dávanie zmyslu opisuje to, čo je, vízia vytvára príťažlivý obraz toho, čo by mohlo byť, a motivuje ostatných ku konaniu. Týmto je povestný napr. Richard Branson z Virgin Group.

Vymýšľanie (inventing)

Ste skutočne kreatívni, ale napriek tomu praktickí? Radi skúmate iné možné spôsoby, akými veci robiť? Ste dobrí plánovači, ktorí vždy vedia, ako veci dotiahnuť do konca? Ak áno, môžete mať v tejto oblasti talent.

Vymýšľanie je o navrhovaní spôsobov, akými sa vízia dá realizovať – cez štruktúry a/alebo procesy. Vymýšľanie umožňuje premenu abstraktných predstáv na hmotné ciele. Lídri so silne vyvinutou touto schopnosťou výborne dokážu preorganizovať spôsob, akým sa dnes veci dejú, identifikovať kľúčové ukazovatele výkonnosti a merať pokrok. Aby udržali veci v chode, neboja sa robiť aj nepopulárne rozhodnutia, ak si to situácia vyžiada. Súčasne však vytvárajú okolo seba kultúru učenia sa, aby dochádzalo nielen k napĺňaniu plánov, ale aj k inováciám.

Budovanie dôvery ( building credibility)

V hornom obrázku je budovanie dôvery umiestnené do stredu a obklopené šípkami. To preto, že táto schopnosť je jednak podmienka, ale aj výsledok zvyšných štyroch. Je to o získavaní rešpektu u ostatných tým, že stojíme za svojím, dodržiavame prísľuby a orientujeme sa zmyslom veci. Dôveryhodní lídri žijú to, čo hovoria – ich slová a skutky sa kryjú.

Uvedený zoznam nepredstavuje všetko, čo by mal každý líder mať alebo sa aspoň snažiť mať. Ako o líderstve povedal Bruce Chizen, niekdajší riaditeľ Adobe: “Ten džob je jednoducho príliš veľký na hociktorého jedinca.” Ale efektívni lídri by mali poznať svoje silné i slabšie stránky, aby sa vedeli obklopiť ľuďmi, ktorí ich slabšie stránky vykompenzujú a budú ich “komplementovať”, nie robiť im komplimenty…

Spracované z článku Debory Ancona a Henrika Bresmana The Five Key Capabilities of Effective Leadership.

 3,810 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.