Predvádzajte tú zmenu kultúry, ktorú idete zaviesť!

Zmena kultúry si nevyžaduje obrovskú osobnosť, chytré manipulovanie, inšpiratívne výzvy ani nič iné. Potrebné sú len úprimné predsavzatie, vedomé postupovanie a sústredené úsilie. Aké úsilie? Úsilie na vlastnom správaní predvádzať ostatným v organizácii, ako má tá nová kultúra vyzerať.

Áno, je to také jednoduché. Denne svojím správaním signalizujete ostatným, čo je možné, tolerované a dokonca želateľné. Ľudia to zažívajú v priamom prenose a vytvárajú si na tomto základe presvedčenia, ako sa správať vo vašej firme. Ich presvedčenia potom podmieňujú ich vlastné správanie a ich správanie produkuje výsledky. Takže ak sa vám nepáčia výsledky, treba sa pozrieť na začiatok reťazca súvislostí a robiť zásahy do presvedčení, ktoré vaši ľudia prevzali od vás:

  1. Identifikujte, ktoré presvedčenie chcete u seba zmeniť, a pomenujte to: „Objavil som na sebe nevhodné, obmedzujúce presvedčenie, a potrebujem ho zmeniť.“
  2. Povedzte im, aké presvedčenie si miesto toho prajete: „Miesto tohto presvedčenia si chcem vybudovať presvedčenie, že…“
  3. Požiadajte ich, aby vás sledovali a starali sa vám o situácie, kde si budete môcť nové presvedčenie natrénovať: „Od vás potrebujem aby…“
  4. Vyžiadajte si ich reakciu na to, čo plánujete: „Myslíte, že to postačí, alebo vidíte ešte niečo, čo by som mal zmeniť?“
  5. Priebežne si ich zvolajte a vyžiadajte si reakciu na to, ako sa vám darí upravovať svoje správanie.

Výhoda tohto postupu, aj keď je neobvyklý, spočíva v tom, že ľuďom ukazuje, že je želateľné a neponižujúce meniť na sebe niečo, čo nefunguje optimálne. Tým svojich ľudí otvoríte väčšej ochote upravovať svoje správanie pri kritike. A čoskoro sa na nich prenesie predstava „ani ja by som nemal toto robiť/myslieť“ a keď už budú sledovať vás, začnú sledovať aj sami seba navzájom.

 1,135 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.