Prístup: čo robí a ako si ho budovať

Každodenne sme konfrontovaní s naším prístupom. Vidíme ho v zrkadle, keď sa chystáme do roboty alebo von. Vidíme ho v práci, v kontakte s iným, alebo i osamote. A mimoriadne jasne ho vnímame vtedy, keď čelíme ťažkostiam.

„Ľudské bytosti majú tendenciu premietať svoje vlastné vnútorné procesy na externé okolnosti okolo nich. Jedinec, ktorý očakáva to najhoršie, má často zlé a ťažké zážitky, kým niekto, kto očakáva to najlepšie, často dostáva úžasné príležitosti.“ – Denise Linn

Každý deň máme nejaký prístup. Niekedy pozitívny, inokedy nie až tak – ale najhoršie je, že celý deň sa venujeme robote a naháňame za termínmi a nezastavíme sa na tak dlho, aby sme skontrolovali, aký nápis na tričku dnes nosíme! A mali by sme… Ten správny prístup dokáže pokaziť alebo zachrániť celý náš deň!

Váš prístup rozhoduje o tom, ako dobre sa v každom okamihu váš deň vyvinie. Delí ľudí na dve skupiny: na tých, ktorí majú svoj život pod kontrolou, a na tých, ktorých má pod kontrolou ich život.

Váš prístup vypovedá o vás – ako keby to bol nápis na tričku, čo máte oblečené. A časom váš prístup, teda spôsob, akým premýšľate a reagujete, rozhodne, či budete úspešní v tom, čo  robíte. A keď ľudia zažívajú pocit úspechu, je vyššia šanca, že budú aj celkovo spokojnejší v živote.

Aký nápis na tričku obvykle nosíte?

Predstavte si tričko s nápisom na hrudi a na chrbte. Tu je pár príkladov nápisov, ktoré by ste nosiť nemuseli:

  • Mám všetkého plné zuby.
  • Neobťažuj – som deprimovaný!
  • Dnes nemám svoj deň.
  • Pozor – prídeš k úrazu!
  • Ustaraný a neefektívny.
  • Nestíham.
  • Vzdávam to, kašlem na to.

A tu by bolo pár nápisov, ktoré by sa oplatilo nosiť:

  • Život je úžasný!
  • Dnes je môj deň!
  • Usmievam sa, pretože mi je dobre vo vlastnej koži!
  • Mám postoj – a to pozitívny!
  • Funguje to!
  • Chceš si polepšiť? Spýtaj sa ma, ako na to!

Čo značí „prístup“?

„Prístup“ je spôsob, akým nazeráme na život a situácie, ako vidíme sami seba a iných ľudí a ako vnímame to, čo sa okolo nás deje v danom okamihu.

„Zvoliť si prístup“ znamená, ako keby sme si vybrali istú sadu filtrov pre okuliare, ktoré nosíme. Podľa toho, cez aké filtre sa práve pozeráme, vidíme z reality isté veci, kým iné veci nám naše vstupné filtre potlačia alebo skryjú.

Každý jeden z nás má množstvo podôb. Máme svoje šťastné ja a svoje nešťastné ja, svoje náladové ja a svoje žiarivé ja, svoje životaschopné ja a svoje ustráchané ja, svoje plaché ja a svoje odvážne ja, svoje zlostné ja a svoje milujúce ja a ešte veľa iných podôb: pochybovačnú, dôverčivú, odpúšťajúcu, zazlievačnú a podobne.

Niektoré podoby pre nás fungujú a niektoré, naopak, fungujú proti nám. Ale kdekoľvek sa nachádzame, vždy je aspoň jedna podoba na scéne s nami. Táto podoba pozostáva z našich talentov, zručností a schopností – a všetko z toho buď v danej situácii pomôže, alebo je pre ňu nevhodné. Preto je také dôležité zvoliť si ten uhol pohľadu, ktorý nás posunie tam, kde chceme byť.

Takže odteraz máme pred sebou jednu nikdy nekončiacu úlohu – rozhodnúť sa, ktorú podobu pustíme k slovu.

Prístup kontroluje všetko

Náš prístup je rola, ktorú sa rozhodneme každodenne v živote hrať. Pozostáva z našich pocitov, temperamentu, myšlienok, názorov, otvorenosti mysle, predstáv, emócií a toho, ako na všetko nahliadame. Je to identita, ktorú si dennodenne „obliekame“. Je to spôsob, akým vidíme seba a svoj život – a podľa toho potom aj konáme. Je to spôsob, akým sa rozhodneme pristupovať k tomu, čo sa nám a okolo nás práve deje.

Náš prístup ovplyvňuje všetko v našom živote. Ak nemáme dobré mentálne nastavenie, náš život bude zmätočný. Ak chceme svoj život posunúť na novú úroveň, potrebujeme nielen zmeniť svoj vnútorný monológ, ale potrebujeme uplatniť aj ten vhodný prístup.

Tu je zopár vecí, ktoré náš prístup kontroluje:

  • či veríme v to najlepšie, alebo v to najhoršie
  • ako sa cítime mentálne a emocionálne
  • koľko stresu zažívame
  • ako sa cítime fyzicky
  • čo jeme a koľko toho jeme
  • koľko energie máme
  • nakoľko pozitívne alebo negatívne vnímame daný okamih
  • ako reagujeme na problémy
  • ako zaobchádzame s inými ľuďmi v našom živote
  • ako komunikujeme – v každom slove, ktoré pustíme z úst
  • ako vnímame sami seba
  • ako nás vnímajú iní ľudia
  • ako sa správame sami k sebe
  • ako sa k nám správajú iní ľudia
  • koľko sebadôvery máme
  • každé rozhodnutie, ktoré robíme
  • nakoľko jasne myslíme
  • o čom rozmýšľame
  • či na veci nazeráme z pohľadu našich obmedzení alebo možností
  • či konáme alebo nie
  • či budeme mať obyčajný deň, alebo bude náš deň výnimočný.

A teraz: výnimočný prístup

Bežný prístup nás drží v našom bežnom svete problémov a príkorí. Výnimočný prístup mení spôsob, akým vidíme seba i celý svoj život. Ukazuje nám, čo funguje (na rozdiel od toho, čo nefunguje), a uvoľňuje našu potlačenú kreativitu.

S výnimočným postojom sa cítime dobre vo vlastnej koži. Dodáva nám dôveru a pripomína nám, čo všetko sa dá, miesto toho, aby nám opakoval stále to, čo sa „nedá“. Predvádza nám nielen problémy, ale nás upozorňuje aj na náš hlboký vnútorný zmysel. Miesto toho, aby sme sa videli ako „ochudobnení“ a „nemajúci“, ukazuje nám našu skutočnú hodnotu. Vkladá späť hodnotu do všetkého, čo robíme, a ukazuje, aké dôležité môžu byť aj tie zdanlivé drobnosti. Jedným slovom: vkladá kontrolu späť do našich rúk.

Nezávisle na tom, aký je náš prístup nesmierne dôležitý, veľmi často ho ignorujemeprehliadame. To preto, že je s nami stále a berieme ho ako niečo zaručené, nespochybniteľné. Hovoríme si: „Ja už som raz taký a nič s tým nenarobím.“ A keď náš prístup niekedy poklesne, tak si hovoríme „To mám zasa zlý deň!“

Veľmi často nám ohodnotiť stav nášho vnútra pomáhajú práve tí ľudia, čo nás rozčuľujú.

Náš prístup je ako vzduch, ktorý nás obklopuje – neviditeľné prostredie, ktoré je stále s nami. A preto aj väčšina ľudí nepremýšľa o svojom prístupe a nie je si vedomá toho, ako ten prístup vyzerá – až kým nám ho nejaká mimoriadna udalosť nepredvedie.

Veľmi často nám ohodnotiť stav nášho vnútra – a teda aj prístupu – pomáhajú práve tí ľudia, čo nás rozčuľujú. Rozčuľujú nás preto, že ich správanie sa buď príkro bije s našimi hodnotami (napríklad oní sú hlasní a samozrejmí, kým my sme boli vychovaní, že hlavne nemáme vytŕčať a obmedzovať iných), alebo si dovoľujú prejaviť niečo, čo si my zakazujeme (napríklad si privlastňujú nápady iných tam, kde si my považujeme za “psiu”  povinnosť spomenúť menovite každého, kto nejakým spôsobom napomohol úspechu našej úlohy). Preto sa hovorí, že iní ľudia nám zrkadlia naše vnútorné rozpoloženie. Keď na nich zareagujeme emotívne, stojí za to pozrieť sa, prečo sme zareagovali – aké presvedčenie práve vyliezlo na povrch? Prečo nás podráždilo práve toto a nič iné? To sú okamihy, kedy získavame priamy prístup k svojim samonastoleným obmedzeniam.

Ak nezačnete vedome ovládať svoj prístup, tak ho bude miesto vás a pre vás ovládať niekto iný – a to obvykle značí, že to budú ľudia okolo vás alebo prostredie, v ktorom pracujete!

Už desaťminútová ostrá diskusia ráno dokáže do vášho organizmu vypustiť takú mieru toxických látok, že trvá najbližších 8 hodín, aby ste sa dostali späť do normálu.

A teraz si predstavte, ako sa cítite v spoločnosti negativistov, nešťastných ľudí alebo večných hundrošov. Alebo ľudí, čo večne každého kritizujú. Ich negatívny prístup sa prenáša na vás a modifikuje váš vlastný prístup. Ak sa pred ich vplyvom neviete chrániť, môže sa vám stať, že zo sekundy na sekundu sa podstatne zmení vaša nálada a poklesne vaša výkonnosť, prestane sa vám dariť a začnete robiť chyby – len preto, že ste sa  nechali nakaziť negativitou niekoho vo vašom okolí a váš mozog okamžite zareagoval tým, že začal do organizmu šťaviť stresové hormóny a odstavil všetku radosť zo života!

Už len niečo také smiešne ako desaťminútová ostrá diskusia hneď ráno dokáže do vášho organizmu vypustiť takú mieru toxických látok, že trvá najbližších 8 hodín, aby ste sa dostali späť do normálu. Takže ak si umožníte dostať sa do emocionálnej konfrontácie alebo hádky, nechávate váš prístup celkom bez ochrany a vystavený cielenému chemickému útoku.

Nielen ľudia ovplyvňujú náš prístup…

Náš prístup a teda aj postoj ovplyvňujú nielen ľudia a ich prístupy, ale doslova čokoľvek – dopravná zápcha, ťažký deň v práci, únava, zlá správa alebo len taká maličkosť ako zobudiť sa ráno do dažďa. Čokoľvek okolo nás, ak tomu umožníme ovplyvniť nás, nás dokáže vyviesť z rovnováhy a hodiť do negativity.

Samozrejme, kľúčové je tu to „ak tomu dovolíme“.  To ale znamená súčasne, že ak máme negatívny vnútorný monológ, môžeme si presne takúto medvediu službu urobiť aj sami.

A ako si vytvoriť a udržať výnimočný prístup?

Sú štyri kroky, ktoré nám s tým pomôžu:

Krok prvý: Uvedomujte si svoj prístup

Presne teraz sa spýtajte sami seba: „Aký prístup mám k veciam dnes?“ (A pozrite sa, s akým prístupom ste túto inštrukciu práve teraz naplnili alebo nenaplnili 😉 .) Jednoducho si skontrolujte nápis na tričku, ktoré ste si ráno obliekli.

Keď sa ráno pozriete do zrkadla, usmejte sa. Povedzte si, že to bude dobrý deň: „Cítim sa výborne! Som nachystaný na to najlepšie a postarám sa, aby bol dnešný deň vynikajúci!“ To nie je len pozitívny vnútorný monológ – to je vnútorný monológ, ktorý nastaví váš prístup na celý zvyšok dňa!

Ale nezostaňte len pri tomto raňajšom povzbudení. Aj počas dňa sa zastavte a zamyslite nad tým, aký prístup práve máte. Ak zistíte, že nie najlepší a že vás zasa niečo rozhodilo, okamžite to vyvážte: „Chvíľku som poľavil a neustriehol som si svoj prístup, ale už som to zistil a preberám kontrolu späť. Také niečo mi predsa nepokazí náladu!“ To neznačí, že máte ignorovať problémy; značí to, že sa rozhodujete vysporiadať s nimi pozitívne.

Krok druhý: Vlastnite svoj prístup

Je vaše právo pozrieť sa ráno do zrkadla a položiť si otázku: „Aký prístup si pre dnešok volím?“ A nezabúdajte, že niekedy odpoveď „dobrý“ nemusí byť postačujúca… Napríklad máte pred sebou ťažkú poradu, na ktorej sa potrebujete obrniť silou, vysokou energiou a mocnou osobnosťou. (Neskôr potom môžete prejsť na uvoľnenejší prístup.)  Alebo máte dôverný pokec s kolegom so súkromnými problémami, kde viete, že budete potrebovať načúvať a súcitiť, súcitiť a načúvať… Takže si zvolíte presne tento načúvaco-chápajúci prístup. Alebo dnes je voľno, ležíte na pláži,  ste úplne bez starostí a chcete to udržať v tomto stave. Vtedy si vedome zvolíte prístup pokoja a kľudu v srdci a mysli.

Nech už ide o akýkoľvek prípad – vedome si volíte prístup, z akého budete prežívaťkonať.

Krok tretí: chráňte si svoj prístup

Nikdy nedovoľte, aby vás ktokoľvek stiahol dole. Len čo začnete pociťovať tento ťah, vzoprite sa tomu a vedome sa vytiahnite späť.

Nemôžeme sa vyhnúť situáciám, v ktorých sa nás niečo dotkne, alebo kedy sa niekto iný pokúsi preklopiť svojich vnútorných démonov na nás. Môžeme sa však proti tomuto ochrániť, ak okamžite zaregistrujeme zmenu našej nálady a uplatníme vhodný protipôsobiaci vnútorný monológ:

  • Svoj prístup si volím ja a nikto a nič mi túto voľby nemôže vziať.
  • Práve teraz, v tomto okamihu a po celý zvyšok dňa, si volím vynikajúci prístup. To je moja voľba a to je môj prístup!
  • Cítim sa výborne! Svoj prístup si kontrolujem sám a cezeň mám kontrolu nad svojím životom. Už teraz sa cítim fajn… a každým okamihom to bude len lepšie!
Krok 4: Zlepšujte svoj prístup

Tým, na čo sa sústreďujeme, signalizujeme nášmu podvedomiu, čo je pre nás dôležité.

Jeden z najlepších spôsobov, ako ustavične zlepšovať svoj prístup, je načúvať vhodnému vnútornému monológu. Samotným načúvaním na vedomej rovine opakujete motivujúce správy a vytvárate tým v mozgu nové neurónové prepojenia (tzv. neuroplasticita) a opakovaním ich posilňujete, ale podvedome súčasne trénujete svoj mozog, ako má nabudúce na veci reagovať – preto, že na ne upierate momentálne svoju pozornosť a tým im dodávate dôležitosť.

Zasa sme pri starom dobrom „energia nasleduje pozornosť“: tým, na čo sa sústreďujeme, hovoríme nášmu podvedomiu, čo je pre nás dôležité. Preto je aj veľmi dôležité sústreďovať sa čo najrýchlejšie na pozitívne formulácie.

Okrem načúvaniu tomu vhodnému vnútornému monológu je ešte pár vecí, čo môžeme urobiť. Tu je zoznam 10 otázok, ktoré môžeme použiť:

  1. Aký je váš prístup práve teraz? (Biedny, úchodzí, priemerný, dobrý či vynikajúci?)
  2. Na škále od 1 do 10 ohodnoťte svoj obvyklý prístup (biedny, úchodzí, priemerný, dobrý či vynikajúci)!
  3. Keby ste na svojom prístupe mali zmeniť jednu vec – čo by to bolo?
  4. Keby ste mali napísať zoznam vecí, ktoré obvykle zlepšia váš prístup, čo by ste do neho dali?
  5. Ak by ste mali napísať zoznam vecí, ktoré obvykle poničia váš prístup, čo by ste do neho dali?
  6. Čo myslíte, aký dôležitý je váš prístup v tom, aby ste sa dostali dobre cez svoj každodenný život?
  7. Čo myslíte, aký dôležitý je váš prístup v tom, aby sa vám vodilo dobre v budúcnosti?
  8. Je dnes vo vašom prístupe niečo, čo ho ovplyvňuje negatívne? Ak áno, ako by ste to vedeli zmeniť?
  9. Ak by ste mohli urobiť jednu vec, ktorá by zmenila váš prístup k lepšiemu po väčšinu zvyšku života, čo by to bolo?
  10. Keby ste si pre vylepšenie svojho prístupu mali stanoviť jeden cieľ na najbližších 30 dní, ktorý cieľ by to bol?

A teraz už len rozhodnite sami za seba…

Čo bude zajtra stáť napísané na vašom tričku?

Článok je výťah z lekcie Vytvárame si vynikajúci prístup projektu Krok vpred.

Helena Reháková

Helena Reháková je šéfredaktorka časopisu Manažér, poradkyňa pre osobný a organizačný rozvoj, asesorka pri výberoch a hodnoteniach pracovníkov/kandidátov a autorka viacerých kníh. V súčasnosti vedie dlhodobý projekt sebarozvoja Rok pre seba a projekt osobnej úspešnosti Krok vpred.

 76 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.