Riadiť ako Bond, James Bond

Jamesa Bonda považujeme obvykle za plytkú, akčnú zábavu. Keď si však pozrieme jeho filmy, zistíme, že mnohé z nich sa dá uplatniť aj v manažmente a pomôže nám dosahovať výsledky prostredníctvom ľudí.

Arne Gottschalck pre manager magazin vytipoval z bondoviek šesť použiteľných princípov pre manažérov:

1. Držať si odstup

Držať si trochu odstup pomáha Bondovi zachraňovať svet. Jeho odstup sa skrýva v cynizme a jeho Martini. Ale prečo je odstup dobrý?

Pretože tak, ako James Bond, aj manažéri riešia rôzne typy situácií. Manažment nie je len o reprezentovaní a večierkoch a hraní golfu, ale je aj o ťažkých rozhodnutiach ako zatváranie fabrík, hromadné prepúšťanie, sťahovanie výroby do iných krajín. A ani strený manažment to nemá jednoduché – ak sa príliš skamaráti so svojím tímom alebo s vlastným postavením, bude si len ťažko udržiavať chladnú hlavu a disciplínu.

Nedovoľte, aby vaša pozícia alebo váš tím určovali, ako sami seba vnímate. Podnik vás nemá na to, aby vás milovali, ale aby ste dokázali objektívne posúdiť situáciu a zvoliť optimálne riešenie, niekedy aj za cenu strát.

2. Nebyť na všetko sám

James Bond je superagent, ale za ním stojí tím šikovných ľudí, bez ktorých by nemal dobré informácie, výborné vybavenie (a zábavné, rýchle autá). Má ľudí, ktorí mu pomáhajú analyzovať situácie a navigujú ho tam, kde mu chýba potrebný prehľad. Spoločne tvoria vysoko výkonný organizmus, v ktorom si každý napĺňa svoju úlohu podľa toho, čo vie robiť najlepšie.

Ani manažér nepracuje sám. Dosahuje, ale nie vlastnou prácou – dosahuje cez svojich ľudí. Preto potrebuje maximálne využívať tie zdroje, ktoré má k dispozícii – a potrebuje ich budovať do podoby, v ktorej budú unikátne a budú tvoriť jeho (a svoju) konkurenčnú výhodu. Keby si James Bond mal skonštruovať auto, možno dnes ešte jazdí na bicykli a každý zlosyn mu utečie. Tak aj manažér, ktorý nedôveruje svojím ľuďom a mikromanažuje, sa v pozícii dlho neudrží, lebo mu bude chýbať výkonnosť.

3. Konať

V podniku to nebýva vždy také ľahké a rýchle ako v kine, ale napriek tomu sú manažéri na to, aby veci zbytočne nepreťahovali, aby robili potrebné rozhodnutia a dosledovali, že sa zrealizujú.

Práve to rozhodovanie býva niekedy ťažké (viď aj článok na str. 16). Rozhodnutia neslobodno odkladať len preto, že sa necítime komfortne s tým množstvom informácií, ktoré máme. Niekedy nerozhodnúť je oveľa ničivejšie ako urobiť menej správne, ale včasné rozhodnutie.

Druhá vec je nezotrvávať na rozhodnutí, ak sa ukázalo byť nesprávne, ale aj…

4. Byť dôsledný

Keď ste už raz urobili rozhodnutie, mali by ste si za ním stáť dovtedy, kým sa neukáže byť nesprávne. Nič neničí dôveru a motiváciu pracovníkov viac ako nadriadený, ktorý svoje rozhodnutia mení podľa toho, s kým práve hovoril.

Ale keď aj odhliadneme od dôvery – manažér, ktorý často mení rozhodnutia, má problém dosiahnuť zaujímavé (alebo očakávané) výsledky. Aj James Bond, keď strieľa, tak nešpekuluje, či odstrelí prv pravého a potom ľavého, alebo naopak… Ak chce výsledok, musí rýchlo a účinne zaujať stanovisko a konať podľa neho. Musí to dotiahnuť do konca.

5. Držať sa na zdvorilej strane veci

Aj keď práve planú vášne, oplatí sa udržať si chladnú hlavu a zdvorilo, ale dôsledne povedať svoje stanovisko (a držať si ho). Manažér by nemal byť nikdy v tóne horší ako jeho podriadení alebo kolegovia. Hovorí sa, že tón, aký použijete, by sa nemal riadiť tónom, ktorý používa ten druhý, pretože váš tón nie je výpoveď o danom človeku, ale výpoveď o vás. Nervózny manažér, ktorý hučí na svojich ľudí, je veľmi zlý motivátor a to sa ukáže najneskôr vtedy, keď od nich zasa bude potrebovať mimoriadnu ochotu a nasadenie.

6. Byť značkou

James Bond je značka – a to nie len preto, že má svoj vlastný parfém… Keď idete do kina, viete presne, čo uvidíte. Tak aj manažér by mal byť istou „značkou“ – keď vám odovzdajú istý problém, robia to preto, lebo vedia, ako s ním budete narábať. Metódy vašej práce a kontaktu s ľuďmi sú to, čo tvorí vašu značku. Niektoré rozhodnutia môžu byť menej presné, ale pokiaľ je váš prístup spoľahlivý, bude spoľahlivý aj váš postup.

 1,365 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.