Šesť otázok pomáha zladiť predstavy manažéra a podriadeného

Niekedy mávajú manažéri pocit, ako keby ich ľudia žili v úplne inom svete, riadili sa celkom inými prioritami a mali svojské predstavy o výkonnosti. A automaticky sa pýtajú: Ako dosiahnem, aby sa moje predstavy a ich predstavy kryli? Ako dosiahnem alignment (zladenie)?

Marshall Goldsmith na to používa metódu, ktorá sa mu rokmi praxe osvedčila: štvrťročne sa zísť osve s každým podriadeným a počas tohto stretnutia prediskutovať šesť základných otázok:

  1. Kam smerujeme ako organizácia? Vy ako nadriadení sa s pracovníkom podeľte o to, kde vidíte priority z hľadiska celej organizácie. Potom sa spýtajte, ako to vidí on. Rozhovor o prioritách zabezpečí, že sa zladíte v otázke toho, čo je skutočne podstatné.
  2. Kam smeruješ ty? Zasa sa s pracovníkom podeľte o svoj pohľad na to, kam smeruje oblasť, ktorú zastrešuje. Ako vnímate možnosti v tejto oblasti? Čo by potreboval upraviť, aby ich mohol uchopiť? Nato si od neho vypýtajte spätnú väzbu, ako to vidí on. Táto časť rozhovoru zosúladí procesy celej organizácie a jeho vlastné procesy v oblasti, ktorú pokrýva.
  3. Čo robíš dobre? Porozprávajte pracovníkovi, kde vidíte jeho silné stránky a ktoré veci sa mu podľa vás vydarili. Vypýtajte si jeho názor, čo mu podľa neho ide najlepšie. Niekedy človeku neposkytujeme uznanie, ktoré by potreboval, nie preto, že by sme sa oňho nezaujímali, ale jednoducho preto, že nerozumieme, čo si na sebe cení najviac, a tak sa naše pochvaly míňajú s cieľom. Ak sa spýtame, čo podľa seba robí pracovník dobre, dozvedáme sa jeho uhol pohľadu na veci.
  4. Čo by sme mohli zmeniť, aby sa veci zlepšili? Podeľte sa s ním o predstavu, ako by sa veci dali robiť v budúcnosti – a vyžiadajte si aj jeho nápady. Zvykajte si pomaly na myšlienku, že jeho nápady môžu byť dokonca lepšie než tie vaše… Koniec-koncov, danú prácu vykonáva denne, takže ju bude asi poznať viac do hĺbky.
  5. Ako ti v tom viem pomôcť ja? Vyžiadajte si od pracovníka názor, ako by ste ho mohli účinnejšie podporiť pri dosahovaní cieľov. V tejto fáze už pomaly prechádzate z oblasti riadenia do oblasti koučovania.
  6. Aké návrhy máš ty pre mňa? Vyžiadajte si jeho predstavu, ako by ste sa vy mohli stať účinnejším manažérom. Možno sa dozviete veci, ktoré dovtedy ležali celkom mimo vášho zorného ohla – pretože tentokrát sa na vašu prácu pozerá iný pár očí.

V ideálnom prípade by každá z otázok mala viesť k obojstrannému rozhovoru, ktorý by mal vyjasniť priority a nasmerovanie, zlepšiť vzájomné porozumenie a zladiť predstavy nadriadeného a podriadeného.

Ale vaša snaha o dosiahnutie zosúladenia by sa nemala obmedziť len na šesť otázok raz za štvrť roka. Dohodnite si s pracovníkom, že sa za vami príde poradiť, keď potrebuje spätnú väzbu alebo je neistý, či stanovuje tie správne priority. A takisto na seba uvaľte zodpovednosť za to, že ak sa zmení situácia pre firmu, prídete za ním vy a dohodnete si nové priority.

 1,716 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.