Tri známky toxickej podnikovej kultúry

Toxická podniková kultúra ohrozuje produktivitu. Chronicky nedocenení (a neoceňovaní) pracovníci, fungujúci len na heslo nie sú to, čo si obvykle spájame so špičkovým výkonom.

Podľa profesora organizačnej psychológie na Alliance Manchester Business School, Caryho Coopera, predstavujú pružnosť, autonómia a ohľad na ľudí príznaky dobrej, nosnej  podnikovej kultúry.

A zlú, kontraproduktívnu podnikovú kultúru rozpoznáme zasa podľa iných troch negatívnych prejavov:

  1. zvýšenú mieru chorobnosti a absencií (tzv. absentérstvo)
  2. vysoký úbytok a fluktuáciu zamestnancov
  3. neschopnosť udržať si alebo pritiahnuť do firmy pracovníkov s vysokým potenciálom (“talenty”).

A keď už poznáme príznaky, tu je pár rád, čo s nimi:

1. Urobte “audit pracovnej spokojnosti”

Organizácie a dobrou mierou pracovnej spokojnosti robia zamestnanecké prieskumy spokojnosti na to, aby zistili, čo si zamestnanci o svojom podniku myslia. V týchto prieskumoch sa treba sústreďovať nie len na to, čo zamestnanci pracujú v svojom podniku radi, ale aj na to, ako vnímajú manažment podniku, spôsob spolupráce a nastavenie pracovného času.

Ak si to v prieskume pekne rozkúskujete, viete celkom presne povedať, kde sú najboľavejšie miesta práve pre váš  podnik, a dokážete sa aj porovnať s inými podobnými podnikmi.

2. Komunikujte o veciach

Keď vám prieskum ukáže hlavné problémy, nastáva ďalšia etapa – potrebujete pozbierať ľudí, vytvoriť tím a nechať ho hľadať kolektívne riešenie problémov. Počas týchto rozhovorov sa môžu vynoriť niektoré bolestivé pravdy, pred ktorými doteraz manažment zatváral oči – ale ak chcete skutočne vyriešiť problém a nie len počuť, ako dobre veci robíte, potrebujete prejsť aj týmto procesom, potrebujete nastoliť atmosféru otvorenosti a vytvoriť pre každý názor priestor, aby mohol byť vypočutý.

3. Postarajte sa, že máte tých správnych manažérov na implementovanie návrhov

Keď už máte zozbierané nápady, je zvyšok vec implementovania. Opatrenia, s ktorými kolektív prišiel, môžu mať rôzne podoby – od zamestnaneckých “ombudsmanov”, u ktorých sa možno vysťažovať a nechať si poradiť, ako postupovať, cez flexibilný pracovný čas až po stanovenie “bezemailového časového pásma” mimo pracovnej doby, cez víkendy alebo na dovolenkách.

Neexistuje nič také ako “univerzálny prístup”. Efektívna stratégia sa musí riadiť tým, čo váš podnik považuje za najpálčivejšie problémy. “Dobrá, únosná kultúra pre pracovníkov i výsledky podniku v sebe zahŕňa flexibilitu, autonómiu, ľudskú ohľaduplnosť a budovanie na rozvoji svojich ľudí,” hovorí Cooper. “Ale nič z toho nemôžete robiť, pokiaľ nemáte na riadiacich pozíciách naprieč všetkými úrovňami riadenia ten správny manažérsky káder.” Kým ľudia v riadiacich pozíciách nie sú ochotní uprednostniť motiváciu a zaangažovanie svojich priamych podriadených a fungujú skôr spôsobom “ja to viem lepšie”, nepodarí sa vám v podniku vytvoriť atmosféru, v ktorej sa bude rovnako dariť všetkým.

 4,245 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.