Vybuduj dôveru a až potom riaď: od vedenia jedincov k vedeniu tímu

Efektívne riadenie je kľúčové pre úspech firmy. Ako si však možno vybudovať líderské zručnosti, ktoré z vás urobia skutočne výkonného riadiaceho pracovníka? Štyria lídri odpovedali a zhodli sa: potrebujete vybudovať okolo seba atmosféru dôvery.

Renée Gendronová robila štúdiu o líderstve. Jej súčasťou bola otázka, ako si možno rozvinúť vlastné líderské zručnosti. Tu je niekoľko tipov:

Christina, biznis-kouč, hovorí, že „lídri a budúci lídri sa potrebujú naučiť počúvať. Skutočný líder trávi asi 80% svojho času počúvaním. Popri počúvaní potrebuje líder ešte dosiahnuť, aby sa ľudia v jeho prítomnosti cítili dobre a kompetentne – potrebuje rozpoznávať ich silné stránky a vklad, ktorý prinášajú. Keď ľudia majú pocit ocenenia, chcú prispievať viac a viac.“

Ak jeden z prvých krokov ako líder je načúvať, ako si túto zručnosť môžete rozvinúť? Je to zjavné, ale napriek tomu to treba povedať – musíte prestať hovoriť. Donúťte sa byť tým, kto si vyžiada od druhých ich riešenia miesto toho, aby prichádzal so svojimi. Ak máte tendenciu hovoriť ako prvý a prinášať návrhy ako prvý, málokto z vášho tímu bude mať chuť alebo odvahu váš návrh ešte nejako modifikovať.

Ron, autor a poradca pre zmenu kultúry, poznamenáva: „Každý líder chce, aby si ľudia spolu sadli a vyriešili problém alebo prišli s nápadmi. To si vyžaduje otvorenú výmenu názorov a predstáv, čo si zas vyžaduje vzájomnú dôveru. Dôvera pochádza z toho, že ľudia sa navzájom poznajú a rešpektujú sa ako ľudské bytosti. Ak chcete vysokú výkonnosť, musíte ľuďom, s ktorými pracujete, dôverovať a akceptovať ich. Úlohou vedúceho je vytvoriť atmosféru, kde prekvitá dôvera.“

Vybudovanie dôvery si vyžaduje cielené úsilie po dlhú dobu. Ak to chcete dosiahnuť, musíte sa pozerať za rámec zamestnanca a vidieť za ním tú osobu. Nakoľko pravidelne a otvorene s nimi komunikujete? Necítia sa stiesnene, keď s vami majú diskutovať o problémoch alebo keď prídu požiadať o podporu? Ak sú stiesnení, tak prečo? Líderstvo je vzťah a vy k nemu tiež prispievate, alebo ho obmedzujete.

Celia, majiteľka firmy robiacej marketingové prieskumy, vraví: „Keď podnik vedú vlastníci, klienti majú dôveru k vlastníkovi, ale nie k zamestnancom. Ako líder potrebujete povzbudzovať svojich ľudí, aby preberali vlastníctvo problémov, ale musia byť aj ochotní zvýšiť kvôli tomu nasadenie. Človek potrebuje vedieť viac než len ten úzky výsek práce, ktorý robí – potrebuje vedieť, ako jeho biznis skutočne funguje.“

Dôvera nie je len o otvorenej komunikácii, ale aj o spôsobilosti. Pri rozširovaní svojich líderských zručností potrebujete prehĺbiť aj svoje porozumenie biznisu a celej branže. Vaši pracovníci vám budú viac dôverovať, keď budú vidieť, že máte zdravé úsudky a odhady a dobre rozumiete kontextu, v ktorom robíte svoje rozhodnutia.

Richard, predseda finančnej poradenskej firmy, dodáva: „Vodcovstvo v sebe spája videnie veľkého obrazu, jeho jednotlivých súčastí a robenie tých správnych, nie tých populárnych rozhodnutí.“

Ďalší spôsob budovania dôvery spočíva v tom, že svojmu tímu ukážete nadradenosť spoločného cieľa. Ukážete, že rozhodnutia sú zamerané na jeho dosiahnutie, nie na uhrávanie si vlastnej agendy. Keď tím vidí, že rozhodovací proces má plnú integritu, bude rešpektovať rozhodnutia a veriť im aj vtedy, ak budú bolestivé.

Tieto štyri postrehy hovoria o tom, ako prejsť od riadenia jednotlivcov k vedeniu tímu.

  1. Vnímajte svojich kolegov ako jedincov, ktorí majú aj nepracovné záujmy, priateľov, rodiny a osobné ciele.
  2. Pri vytváraní si vzťahu k nim viac počúvajte ako hovorte. Pomôže vám to lepšie ich spoznať, ukazuje im to váš záujem o nich a vytvára to príležitosti, aby ste sa od nich niečomu priučili.
  3. Pri tejto vzájomnej dôvere začnite svojich ľudí viesť k tomu, aby sa viac pýtali o svojom podniku, ako funguje, ako funguje celé odvetvie.
  4. Vy sami sa starajte, aby ste boli kompetentní a mali výborný prehľad – buduje to dôveru vo vás u podriadených, kolegov i nadriadených. Učte sa a skúšajte nové veci.
  5. Dajte pozor, aby vaše rozhodnutia boli z pohľadu a v prospech spoločného cieľa, nie záujmov nejakej skupiny ľudí.

 

 1,480 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.