10 spôsobov, ako si posilniť orientáciu na úspech

Manažér, ktorému chýba dôvera v budúcnosť, nedokáže vystúpiť za rámec obvyklého a nedokáže ani motivovať svoj tím, aby nasadil a šiel za cieľom. Bez dôvery v budúcnosť robíte horšie rozhodnutia, menej si trúfate a predávate sa pod cenu.

Poznáte, ako psychológovia delia ľudí na optimistov a pesimistov? Postavia na stôl pohár do polovice naplnený vodou a nechajú vás rozhodnúť, či je poloplný alebo poloprázdny.

Ak je pre vás pohár “poloplný”, ste optimista a máte vnútorné nutkanie postarať sa, aby sa ešte doplnil. Ak je “poloprázdny”, ste pesimista a máte vnútornú obavu, že vám z neho niekto ešte odpije.

Pesimisti si netrúfajú. Nevybočujú zo zabehaného, pretože sa cítia zraniteľní a chýba im čosi ako “dôvera v budúcnosť”. Pokiaľ sú na riadiacom mieste, konzervujú existujúci stav – nie preto, že by boli hlúpi alebo zlí, ale jednoducho preto, že ich prah bolesti je pomerne nízko: sú citlivejší na pohanu a horšie vedia spracovávať prípadné neúspechy.

Ak patríte tiež k tým opatrnejším, neznamená to, že ste sa práve diskvalifikovali z vedenia tímu! Značí to len jedno – potrebujete si vybudovať “sval otvorenosti voči novému”, čosi ako cieľovo a úspechovo orientované vnútorné nastavenie. Tu je 10 stratégií, ktoré vám v tom pomôžu:

1. Vyhľadávajte nové situácie, kde budete musieť extra “zabrať”

Sebadôveru získavate tým, že prekonávate ťažkosti, ale ak sa vyhýbate situáciám, ktoré by vás viedli na hranice vašich možností, pretože sa bojíte neúspechu, tak si vlastne bránite rásť.

Vytvorte si teda zoznam vzrušujúcich vecí, ktoré by ste chceli zvládnuť a ktoré by vás skutočne bavili. Môže to byť štúdium novej oblasti, zvládnutie nového športu alebo doplnenie si nejakej špecifickej zručnosti. Podstatné je len to, že to musíte skutočne chcieť, aby ste na polceste nestratili motiváciu a nevybudovali si ďalšie pesimistické nastavenie, že aj tak nič nedotiahnete do konca.

2. Nájdite si mentora

Kto chce rásť, potrebuje sa učiť od zručnejších a skúsenejších. Obvykle to skončí tak, že stačí požiadať nejakého skúsenejšieho manažéra, aby vás mentoroval.

To však vo väčšine prípadov fungovať nebude. Sheryl Sandbergová v interview pre Harvard Business Review dokladá, že aby mentoring skutočne fungoval, potrebujete si vopred s potenciálnym mentorom vybudovať skutočný vzťah a až keď už vzťah stojí na pevných nohách, môžete ho požiadať, aby vás mentoroval. Ak teda zvažujete, že by ste sa pobrali touto cestou, začnite vyhľadávať príležitosti, ako si vytvoriť vzťahy s niekým z vyššieho manažmentu a “dostať sa do závesu”.

3. Nazerajte na neúspechy ako na lekcie

Aj pri najlepšom snažení vám niekedy niečo nevyjde. Nie je to príjemné, ale stáva sa to… Vaša nová zručnosť by mala spočívať v tom, že sa neúspechom necháte ubiť. Neberte neúspech ako výpoveď o sebe; berte ho ako výpoveď o situácii, v ktorej sa skombinovali nevhodné okolnosti s nevhodnými zručnosťami. Berte neúspech ako klausovskú lekciu, že “tudy cesta nevede” 🙂 , a tým premeníte totálne zlyhanie na poučenie sa.

Zaveďte si zvyk rozoberať situácie spätne nezávisle od toho, ako dopadli. Čo na nich bolo dobré? Čo bolo menej dobré? Čo ste mohli dopredu odhadnúť – a podľa čoho? (Hovorí sa tomu aj “post mortem” alebo after-action review.) To, že medzi neúspech a seba vsuniete prvok analýzy, mení prehru z výpovede o vás na výpoveď o situácii, neničí vašu sebadôveru a pripravuje vás v budúcnosti reagovať vhodnejším spôsobom.

4. Vytvorte si zoznam vašich “okamihov obrovskej hrdosti”

Z času na čas ľudská odvaha má pesimistické prepady, kedy všetko vyzerá negatívne a bezvýchodiskovo. Aby ste toto obdobie prekonali čo najrýchlejšie a bez veľkej škody na sebavedomí, vytvorte si vopred zoznam “okamihov hrdosti”, kedy vám niečo extra vyšlo, kedy ste sa cítili extra dobre. Dobré je napísať si ho na papier a dať si ho niekam do zorného poľa, ale nie priamo na oči (podvedomie ľahšie spracováva momenty z okraja zorného poľa, ktoré registruje oko, ale nejdú priamo cez racionálny – a spochybňujúci – mozog). Napríklad stena nad obrazovkou počítača je výborné miesto pre takýto zoznam. Z času na čas nechajte pohľad skĺznuť aj na zoznam a pripomínajte si minulé úspechy. Po ani nie mesiaci zistíte, že začínate reagovať s vyššou sebadôverou a pozitívnejšie aj na nečakané situácie.

5. Obklopte sa špičkovými talentmi

Prostredie hrá v našom vnútornom nastavení obrovskú úlohu. Koniec-koncov, sme sociálne tvory a ľudia okolo nás nás ovplyvňujú. Obklopte sa talentovanými ľuďmi, od ktorých sa viete naučiť niečo nové a ktorí vás budú podporovať v osobnom i odbornom raste.

Ak pracujete ako rekrutér, hľadajte perspektívnych ľudí, ktorí vás v niečom prevyšujú. To pomôže vytvoriť prostredie, kde sa osobný rast podporuje a rozvíja sa orientácia na úspech.

6. Nájdite si čas bez stresorov

Dnes sa pracuje čoraz intenzívnejšie a vďaka nadnárodným spoločnostiam a multikultúrnym virtuálnym tímom aj čoraz dlhšie. To vedie k postupnému zvyšovaniu pracovného stresu – a stres, ako je známe, zužuje náš fokus a hlúpneme pri ňom.

Preto je nesmierne dôležité vytvoriť si pevné časové úseky, kedy sa nevystavujete stresu, aby si mohla vaša kreativita vydýchnuť a znova sa rozprúdiť. Keď viete, že sa na svoje nápady môžete spoľahnúť, hneď sa cítite oveľa otvorenejšie a odvážnejšie.

Veľmi dobrý spôsob, ako si celkom preprogramovať rutinné myslenie, je cestovanie do cudzích krajín a poznávanie nového.

Ďalší dobrý spôsob je šport alebo meditácia.

7. Vytvorte si jednoduchú rannú rutinu

Podľa odborníkov na životný štýl ako Tim Ferris či Robin Sharma naše ranné rutiny utvárajú spôsob, akým žijeme svoj život. Ak si teda chcete vypestovať nové vnútorné nastavenie, zmeňte si ranné rutiny.

Robin Sharma napríklad odporúča zobudiť sa skoro ráno, pol hodinku cvičiť a aspoň pol hodinku sa niečo učiť – čítať alebo počúvať audioknihy alebo audiokurzy. To, že sa ráno zobudíte skôr, vytvára priestor pre to, aby ste sa venovali sami sebe, a súčasne vtedy máte najodpočinutejší a najviac prijímajúci mozog. Len čo začne denný zhon, už nebudete mať tú ostrú koncentráciu, ktorú mávate ráno po zobudení.

8. Nastavte si časovo vymedzené, dosiahnuteľné osobné ciele

Čokoľvek chcete dosiahnuť, pokiaľ si nestanovíte nejaké osobné ciele a nesledujete mieru ich dosiahnutia, po krátkom čase stratíte motiváciu a venujete sa radšej ohlupujúcej každodennej rutine.

Nestanovujte si veľké ciele – alebo ak máte veľký cieľ, rozdrobte ho na menšie, etapové ciele. Potrebujete zažívať pocit “dosiahol som” opakovane a čo najčastejšie.

9. Načúvajte svojej intuícii a inštinktom

Súčasťou vytvárania si orientácie na úspech je naučiť sa načúvať svojim inštinktom. Podľa Harvard Business Review obvykle dokážeme robiť rozumné rozhodnutia, ak dáme na našu intuíciu.

Pre úspech v biznise je dôvera vo vlastný “ciťák” extrémne dôležitá.  Iste, máte k dispozícii analýzy a prieskumy, ale tie majú k dispozícii všetci rovnaké – a napriek tomu sa kvalita rozhodnutí odlišuje, pretože ľudia si vedia predstaviť množstvo scenárov a vybrať taký, pri ktorom zostanú vaše hodnoty zachované, vám pomôže len akýsi “vnútorný kompas”. V týchto prípadoch ľudia s orientáciou na úspech robievajú intuitívne rozhodnutia – a otvárajú si celkom nové možnosti, ktoré analýzy a prieskumy neukazovali.

10. Vyhnite sa stagnácii

Ak máte pocit, že sa už pracovne ani osobne nič nové neučíte, je načase urobiť zmenu. Kto chce rásť, potrebuje sa vyhnúť stagnovaniu. Začnite vyhľadávať nové situácie. Tým, že budete musieť prekonávať počiatočné prekážky, budujete v sebe dôveru vo vlastné schopnosti.

Nedovoľte si zakysnúť ani v prostredí – sledujte odborné diskusné fóra, zoznamujte sa s talentovanými ľuďmi so zručnosťami, aké nemáte, a nechajte sa nimi ťahať vpred.

Spracované podľa článku 10 Ways to Develop a Success-Oriented Mindset Deepa Patela.

 896 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.