„Ale veď som ti dal inštrukcie!“ Už ste niekedy delegovali úlohu len na to, aby sa vám vrátila v podobe, akú by ste od nej nikdy nečakali?
Mnohé práce, ktoré delegujeme, nie sú urobené poriadne, lebo sme nedali poriadne inštrukcie. Podriadený sa jednoducho nie vždy opýta, alebo si veci vysvetlí po svojom. Aby k tomu nedochádzalo, držte sa nasledovných 12 tipov:
- Neskĺznite do presvedčenia „ja to urobím rýchlejšie a lepšie“. Ak skĺznete, neriadite, len vytvárate slepú uličku pre seba i svoj tím.
- Urobte si najprv v svojej mysli jasno o úlohe. Predstavte si, ako bude hotová úloha alebo produkt vyzerať. Často býva manažér nespokojný s riešením len preto, lebo mu vopred nebolo celkom jasné, čo chce.
- Urobte si náčrt toho, čo chcete. Možno vám to prichodí hlúpe, ale zistíte, že vám to pomôže vyjasniť si, čo chcete na záver dostať, a pomôže vám to túto víziu aj odkomunikovať.
- Zaangažujte pracovníka, ktorému chcete delegovať. Povedzte, že sa snažíte zlepšiť spôsob, akým dávate inštrukcie, a požiadajte ho, aby vám pri tom pomohol.
- Požadujte od neho, aby si zapísal to, čo ste mu povedali. Požiadajte ho, aby popísal svoju predstavu o úlohe, čo ste mu práve delegovali, aby ste sa ubezpečili, že ste povedali všetko, čo bolo treba. Nežiadajte ho len o mechanické opakovanie – to by zaváňalo mentorovaním.
- Nenástojte na perfekcionizme. Ak dostanete na stôl prácu, ktorá nevyzerá ako to, čo ste si predstavovali, nestrhajte pracovníka. Radšej sa s ním pozhovárajte. Ak je práca použiteľná, povedzte: „Tentokrát to vezmem tak, ako to je, ale nabudúce by som si predsa len želal, aby…“ Pokiaľ ho necháte znova a znova akceptovateľné veci prerábať, len aby boli perfektné, zbytočne ho demoralizujete.
- Napíšte podrobné inštrukcie, ak pracovník, ktorému chcete delegovať úlohu, nehovorí dobre po slovensky, nie je prítomný alebo ľahko zabúda.
- Stanovte termín, do ktorého práca má byť hotová. Pokiaľ to podriadený nebude stíhať, nech za vami príde a dohodne si s vami nový termín, alebo presuňte úlohu na niekoho iného.
- Vizualizujte si delegované úlohy. Existujú plánovacie kalendáre. Zapíšte, akú úlohu ste komu dali a dokedy má byť hotová. Vyveste plánovací kalendár na prístupnom mieste.
- Kontrolujte. Stanovte si kontrolné body aj v priebehu riešenia delegovanej úlohy – vychytáte tak chyby skôr, než bude neskoro. Pokiaľ pracovník na úlohu dostal týždeň, stanovte kontrolný bod po prvých troch dňoch. Pýtajte sa: „Ako pokračuje práca?“ a nie „Si už hotový?“ To druhé len zosilní tlak na pracovníka a zaženie ho do defenzívy.
- Pochváľte dobrú prácu, aj keď nebola veľká. Snažte sa vyhnúť zle urobeným úlohám tým, že rozoberiete ich príčiny. Pýtajte sa: „Ako môžeme zabezpečiť, že nabudúce sa to stihne?“ Spolu s podriadeným vymyslite protiopatrenia.
- Dovoľte pracovníkom používať ich vlastné metódy. Starajte sa o výsledky, nie o to, ako ich dosiahnu. Takýto postoj podporuje kreativitu, produktivitu a sebahodnotu vašich pracovníkov.
Zdroj: Rebecca L. Morgan
1,525 total views, 2 views today