5 diablov stráži bránu zlepšení

Veľa biznis-literatúry sa venuje zmenám, ale organizácie ešte stále zápasia so zmenami. To vedie k otázke, čo nám uniká, aké prekážky bránia zlepšeniu?

S prihliadnutím na odpor, ktorý panuje voči zmenám, určili Miles Kierson a Bruce Hodes päť presvedčení – „diablov“, ktorí predstavujú prekážky pre zlepšenia a keď si ich začnete uvedomovať, dá sa výkonnosť zlepšiť.

Odhadnite, nakoľko sú prítomní aj vo vašej organizácii:

Diabol prvý: Strach

Ľudia, ktorí nikdy neniesli zodpovednosť, majú strach z toho, že by za niečo mali zodpovedať. Vo väčšine organizácií ľudia nesú zodpovednosť za vykonávanie činností alebo za dozor nad vykonávaním činností, ale nie za výsledky tých činností. Aj vnútorne sa ľudia berú na zodpovednosť skôr za proces, ako za výsledok. Keď niekoho spravíte zodpovedným za výsledok, musí ten výsledok dodať. Ak nedodá, zlyháva v práci a to má následky – skutočné alebo predpokladané. Sú také práce. Obchodník napríklad nenakŕmi rodinu, ak nepredáva a neurobí ponuky. Mnoho ľudí sa bráni zodpovednosti zo strachu, že by nemuseli byť schopní vyprodukovať požadované výsledky. Boja sa zlyhania, boja sa, že budú vyzerať neschopne v očiach iných a budú musieť znášať následky. Strach zo zodpovednosti brzdí zvyšovanie výkonnosti a vytvára hrôzu. Ale druhá strana mince „hrôza“ sa volá „sloboda“ – ak nesieš zodpovednosť, nemusíš sa obhajovať alebo hľadať vinníkov. Môžeš sa sústrediť a pustiť do roboty tak, že sa pozrieš, aké kroky potrebuješ podniknúť, aby želaný výsledok vznikol.

Diabol druhý: Pohodlie

Väčšina ľudí si na svojej pohodičke zakladá. Sú radi, ak veci zostávajú po starom. Predstavte si, ako to funguje v práci: naučíte sa robiť svoj džob, vytvoríte si isté rutiny a ste spokojní s tým, ako fungujete. A potom príde niekto a vyhlási: „Ideme veci v tejto firme robiť inak a ideme zabezpečiť, že všetci budete mať merateľné ciele a budete zodpovedať za ich dosahovanie.“ Je to dvojnásobná rana: Tento agent zmeny ohrozuje váš svet. Veľa ľudí chce mať len svoj pokoj a robiť to, čo vedia robiť. Neochota prispôsobovať sa niečomu novému plodí odpor. Tento odpor blokuje ochotu načúvať dôvodom, pre ktoré je zmena potrebná. Mnoho ľudí na zmenu reaguje najprv tým, že sa nahnevajú. Sú v svojom pohodlnom chlieviku a teraz niekto chce, aby ho opustili a vystavili sa riziku. Potrebujete porozumieť, že ak nechcete brzdiť vývoj, musíte si zvyknúť na predstavu nepohody do tej miery, aby vás prestala desiť.

Diabol tretí: Nedodržané sľuby

Ľudia nedržia, čo sľúbili. Ak si myslíte, že vy sem nepatríte, tak si spomeňte na všetky prísľuby, ktoré ste v poslednom týždni urobili – veľké i malé – a pozrite sa, koľké z nich ste skutočne aj dodržali. Nemusíte slávnostne prisahať, aby to bol prísľub; stačí povedať „dobre“ alebo „v poriadku“. Ak poviete, že niečo urobíte, je to prísľub. Pravdepodobne veríte, že držíte svoje prísľuby. Ale kým to veríte, nevšímate si prípady, kedy ste prísľub nedodržali. A kým si nepripustíte, že nedržíte vždy to, čo poviete, dovtedy je len malá šanca, že to nejako zlepšíte. Ak sa naučíte dodržiavať prísľuby, podstatne tým zlepšíte svoju výkonnosť.

Diabol štvrtý: Jazyk

Väčšina slov, ktoré sa spájajú so zlepšovaním výkonnosti, má negatívnu príchuť. Pre mnoho ľudí „zodpovednosť“ znamená „niekto mi dá po hlave, ak neurobím to, čo mi povedali urobiť“. Ešte horšie je to s vyjadrením „brať ľudí na zodpovednosť“, čo pre mnohých značí „z toho sa nebude dať vykrútiť ani nijako inak uniknúť“. Nepotrebujeme však meniť slovník; stačí predefinovať kontext. Jazyk výkonnosti sa potrebuje spájať s dosahovaním vízie, realizáciou projektov a iniciatív a dosahovaním cieľov. Presuňte vnímanie z roly bezmocnej obete do roly partnera s istými právomocami. Takto to urobili Southwest Airlines, Google, Apple a Zappos.

Diabol piaty: Ťah

Ťah pomáha vyhýbať sa nepohode a opakovať históriu (niekto to volá „kultúra“). Ak plávate v rieke a prestanete zaberať, vaše telo sa aj tak bude pohybovať s prúdom. Tomu sa hovorí ťah. Každá organizácia má svoj vlastný ťah, ktorému sa hovorí „u nás sa to robí takto“. Prevláda tendencia udržať zabehané zvyklosti. Ťah minulosti je veľmi silný a vedie k prístupu „len nemeniť!“ Ak sa pokúsite niečo meniť, otvorí tento diabol svoju ohavnú papuľu a zožerie vás. Keď ste konfrontovaní s ťahom, urobte to ako kanoisti – snažte sa pádlovať v miernom uhle k ťahu, nie proti nemu. Vezmite ťah na vedomie, nesnažte sa ho okamžite odstrániť, ale vyštartujte nejakú iniciatívu, ktorá len trochu a nenápadne zmení jeho smer – napr. lean výrobu alebo Keyne-metódu na zlepšovanie výkonnosti Waynea Nelsena.

Keď sa pokúšate zlepšiť fungovanie, rátajte, že títo piati diabli vám budú pôsobiť problémy. Ľudia budú reagovať: „To, ako sa to robilo doteraz, predsa funguje. Už sme tieto zlepšovateľské iniciatívy skúšali – a žiadna nezabrala“ Alebo vám povedia: „Máme dosť roboty s inými projektmi, ktoré tiež majú zlepšiť naše fungovanie, ale zatiaľ situáciu najskôr ak zhoršujú. Máme čoraz viac vecí na práci.“ Ak môžete, nebuďte všetkých diablov súčasne, neodovzdávajte im moc. Nesnažte sa od samého začiatku získať podporu zamestnancov. Urobte rozhodnutie, že k zmene dôjde, a potom spoločne s nimi hľadajte cesty, ktoré pre nich budú najmenej bolestivé a pohnú organizáciu novým smerom.

 575 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.