5 tipov, ako ukončiť pracovný pomer a nevyštartovať vojnu

Keď vám odchádzajú pracovníci, nie je to vždy jednoduché. Pokiaľ však dodržíte týchto päť krokov, vyhnete sa potenciálnym konfliktom a udržíte si s odchádzajúcim pracovníkom aj naďalej dobrý vzťah.

Odchod pracovníka býva trpké sústo. Nie je to jednoduché, môže to poškodiť vzťahy a vystresovať tím i celú organizáciu.

Aj keď reakcia na prepustenie môže byť veľmi rôznorodá, nesnažte sa okamžite prerušiť vzťahy s prepúšťaným pracovníkom. Miesto toho použite niekoľko nenápadných krokov, aby ste rozchod uľahčili. Možno nie sú rovnako vhodné pre všetky organizácie, ale použite ich ako inšpiráciu pre vlastné postupy:

Ubezpečte sa, že zákon vám nestojí v ceste. Než niekoho prepustíte, ubezpečte sa, že rozchod s ním nepovedie k právnym komplikáciám alebo postihom. Žaloby kvôli diskriminácii alebo zlovoľnému prepusteniu môžu poškodiť povesť organizácie aj vtedy, ak sa ukážu ako neopodstatnené.

Tip: Uvádzajte konkrétne, právne podložené dôvody ukončenia pracovného pomeru. Ak máte pochybnosti alebo je pracovník od prírody odbojná povaha, prejdite si celú vec vopred s podnikovým právnikom alebo odborníkom na pracovnoprávne spory.

Robte výstupné pohovory. Výstupný pohovor je príležitosť, kedy sa môžete tvárou v tvár pozhovárať s prepúšťaným pracovníkom. Obvykle sa výstupné pohovory využívajú na to, aby firma zistila, ako o nej ľudia zmýšľajú, ale môžete ich využiť aj na to, aby ste vysvetlili pracovníkovi, prečo ho prepúšťate, prípadne aké najbližšie možnosti má a čo preňho vy ako firma viete ešte urobiť.

Navyše by ste sa mali snažiť pri výstupnom rozhovore aj naďalej budovať vzťah. Prepustení pracovníci dokážu byť nepríjemne zatrpknutí a tak je vo vašom záujme, aby odišli v rozpoložení, ktoré ich nebude nútiť ohovárať vašu organizáciu.

Tip: Rozhodnutie povedzte priamo a bez omáčok. Pracovník sa možno začne brániť, ale nadriadený by mal mať veľmi pádny dôvod na prepustenie ako organizačné zmeny alebo zlá výkonnosť – a tie by mal vedieť jasne pomenovať.

Ponúknite outplacement. Outplacement obvykle ponúkajú nakontrahované personálne agentúry, ktoré pomáhajú jednotlivcom nájsť si miesto po prepustení. Tieto služby sú obvykle o úroveň vyššie ako obvyklé balíčky pri odchode z pracovného miesta, pretože poskytujú nástroje na hľadanie si novej práce, centrálne a pre všetkých prístupne ukladajú informáciu o uchádzačovi a pomáhajú mu organizovať jeho komunikáciu pri hľadaní práce.

Tip: Pri prepúšťaní neexistuje jeden univerzálny prístup. Vyberte taký, aký by pracovník využil sám.

Poskytnite odporúčania. Ak ste ako nadriadení alebo manažéri talentov mali s pracovníkom dobrý vzťah a museli ste ho prepustiť len kvôli organizačným zmenám, ak mu poskytnete referenciu, môže to preňho znamenať obrovský krok vpred pri hľadaní nového zamestnania. Pri prijímaní nových ľudí hrajú dobrozdania od predchádzajúcich zamestnávateľov obrovskú úlohu.

Tip: Keď píšete pracovníkovi odporúčanie, sústreďte sa na jeho doterajšie pracovné výsledky a zručnosti, pre ktoré by bolo dobré pre inú firmu zamestnať ho.

Vyhodnocujte výsledky. Výsledky sú vždy dobrý indikátor toho, čo funguje a čo treba doladiť. Využívajú napríklad prepúšťaní pracovníci ponúknuté služby outplacementu, alebo by radšej uprednostnili peniaze? A čo výstupné pohovory – zdôvodňujú manažéri dostatočne, prečo bol pracovník prepustený, alebo ho nechávajú tápať v neistote?

Tip: Podrobne evidujte všetko od toho, koľko ľudí využilo ktorú vami ponúkanú službu ako outplacement až po to, koľko sa ich nakoniec vďaka tomu zamestnalo.

Z článku Val Mattovej pre Talent Management Magazine spracovala redakcia.

 1,658 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.