6 typov ľudí, s ktorými sa skutočne ťažko dorozumieva

Niektorí ľudia sú majstri v prikrmovaní svojho vlastného ega. Ak ste sa niekedy dostali do užšieho kontaktu s mimoriadne neistým alebo súťaživým spolupracovníkom alebo klientom, viete si predstaviť, ako ťažko sa s nimi zaobchádza. Komunikácia s nimi býva čisté utrpenie. Ale s trochou zručnosti a vôle sa dá každá komunikácia uriadiť.

1. Chvastúň

Tento typ neuznáva dialóg. Zdôrazňuje status, uznanie, bohatstvo, vlastnú výnimočnosť. Dokáže celé hodiny rozprávať o tom, koľko a ako zarába, o svojom novom Ferrari či svojom prázdninovom dome na Ibize. Veľmi často jeho vystatovačné reči bývajú nepriame. Porozpráva vám, ako nebotyčne vzrástla poistka jeho jachty, či ako by si želal, aby mu Fico netelefonoval o polnoci s prosbou o radu.

Keď sa potknete o chvastúňa, mierne sa pozaujímajte o jeho majetky a úžasnosť, pokyvkajte oceňujúco hlavou a prejdite k veci, ktorú potrebujete s ním prebrať.

2. Roznášač

Tieto osoby sú vždy stredobodom klebiet a drám. Miešajú sa do života každého nablízku, radia a vyzvedajú a potom chodia po podniku a šíria klebety o tom, čo sa práve dozvedeli.

Kedykoľvek sa potknete o roznášača, zmeňte hneď tému, alebo sa okamžite ospravedlňte a vycúvajte. Hlavne však roznášačovi nikdy nezverte nič dôverné alebo dôležité! Ak rozoberá s inými veci druhých, nezachová sa inak ani u vás.

3. Lepšejší

Tento človek vám vždy dá pocítiť, že čokoľvek ste dosiahli, on dosiahol o kúsok viac. „Práve si sa vrátil z horolezeckej výpravy na Kilimandžáro? Dobrý vstup pre neskúsených. Výprava na Mont Everest bola jedným z najúchvatnejších zážitkov v mojom živote…“

Lepšejší sa potrebuje cítiť dôležito. Ak ho chcete usadiť, potrebujete veľa trpezlivosti a klásť upresňujúce otázky. „Naozaj? Je fajn mať pri sebe profíka… Čo na výprave na Everest bolo pre teba najnáročnejšie?“

Ak s ním však potrebujete niečo dohodnúť, nezostane vám nič iné, len prehltnúť žlč, nezáväzne sa pozaujímať o jeden-dva detaily a potom „od profíka k profíkovi“ prejsť na skutočnú tému rozhovoru.

4. Kruťas

Tento typ človeka nemá nijaké filtre. Povie čokoľvek, čo mu príde na um, bez ohľadu na pocity toho druhého. Často nie je úmyselne nepríjemný, len mu jednoducho chýba empatia a schopnosť vyjadrovať sa tak, by nevyzeral hrubo alebo negativisticky. „Vyzeráš pochudnutá. Daj si trošku čokolády… Nezaškodilo by ti nabrať pár kíl na rebrá.“

Vyhnite sa pokušeniu začať sa obhajovať alebo vysvetľovať. Najlepšie urobíte, ak sa láskavo usmejete a prejdete na to, čo vás skutočne zaujíma. Niekedy pomôže aj humor alebo polichotenie: „Neboj sa… Snažím sa pribrať pár kíl, aby som vyzerala tak dobre ako ty!“

5. Čierna diera

Tento typ človeka vždy len berie a nikdy nič nedáva na oplátku. Zatiahne vás do rozhovoru a bude sa vás vypytovať na všetko možné, len aby získal radu zadarmo. „Ty si technik? A čo by si mi poradil, aký fotoaparát by som si mal kúpiť…“ Najhoršie na tomto type je, že to, čo je zadarmo, si neváži. Pôjde a bude hľadať niekoho, kto má práve opačný názor, a potom vás príde s tým názorom konfrontovať, aby sa dozvedel ešte viac…

Nedávajte informácie len tak, bez protislužby. Ak ide o pracovné otázky, odkážte ho na kolegov, ktorí tie veci riešia. Ak ide o súkromné otázky, odkážte na odborníkov: „Vieš, v poslednom čase to nesledujem, ale ak pôjdeš do obchodu, tam ti určite poradia…“

6. Kecoš

Na spoločenských podujatiach ich možno cvične stretnúť. Hovoria na vás miesto toho, aby hovorili s vami. Myslia si, že sú spoločenskí vtedy, keď hovoria, v podstate ich nezaujímate a chcú len niekomu vyložiť svoje názory – aj za cenu skákania do reči.

Keď niekoho takého máte v svojom okolí, snažte sa presunúť jeho pozornosť zo seba na niekoho iného, napríklad tým, že ho predstavíte ďalšej osobe. Ak máte takého niekoho na pracovisku a už to o ňom viete, vždy pristupujte k rozhovoru s ním s tým, že sa ponáhľate a už ste vlastne na odchode.

 1,656 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.