7 rád, ako znížiť negativitu na pracovisku

Nič neponičí morálku na pracovisku natoľko ako sústavná negativita. Odčerpáva organizáciám energiu a odvádza pozornosť od dôležitých vecí a výkonnosti. Negativita môže byť vecou jediného člena tímu, ale môže to byť aj spleť hlasov odvšadiaľ z organizácie ako reakcia na nejaké rozhodnutie alebo udalosť.

Negativita na pracovisku je rastúci problém, ako to uvádza Gary S. Topchik v svojej knihe Managing Workplace Negativity. Podľa neho je negativita často predvojom straty dôvery, kontroly a pocitu, že sedíme v jednom člne.

7 symptómov negativity na pracovisku

To, nakoľko je naše pracovisko zasiahnuté negativitou, nám povie týchto sedem symptómov:

  • neformálne rozhovory obsahujú veľa frflania a nespokojnosti
  • pracovníci sa len zriedkavo smejú, žartujú alebo oslavujú
  • rozhovory a porady rýchlo naberajú negativistický tón
  • ľudia často pochybujú o motívoch tých druhých
  • kolegovia na seba reagujú podráždene
  • manažéri počúvajú od podriadených množstvo sťažností
  • návštevnosť podnikových podujatí je nízka.

Negativitu na pracovisku nesmieme prehliadať a tváriť sa, že sama od seba prejde. Ak ju neriešime, buble pod povrchom a viditeľne vybuchuje práve vo vypätých situáciách, kedy si nijaké zlyhanie dovoliť nemôžeme.

Prvým krokom pri riešení negativity je zistiť, čo zapríčiňuje negativitu pracovníkov. Keď zachytíme, že sa v organizácii začína frflať, najrozumnejšie je priamo sa pracovníkov spýtať, čo presne má zlý dopad na pracovisko. Potrebujeme identifikovať jednotlivé skupiny, ktoré zažívajú negatívne podmienky, a čo presne tieto negatívne podmienky vytvorilo. Často to býva nejaké nečakané alebo pre nich nepochopiteľné rozhodnutie, alebo sa šíria firmou chýry, ktoré ich znepokojujú. O individuálnu negativitu sa zas postará pocit neuznania, obmedzovania, nepovýšenie napriek očakávaniam, ale aj osobná antipatia voči kolegom či nadriadeným.

Čo s tým?

Najlepší spôsob, ako zabrániť negativite, je nedovoliť jej vzniknúť. Tu je sedem rád, ako znížiť negativitu na pracovisku na minimum:

  • Dajte ľuďom príležitosť robiť rozhodnutia, ktoré ovplyvňujú ich prácu. Najčastejším zdrojom negativity na pracovisku býva manažér alebo manažment, ktorý robí rozhodnutia o práci jedincov bez toho, aby sa ich spýtal. Ľudia nemajú radi, keď sa rozhoduje „o nich bez nich“.
  • Vytvorte pre ľudí priestor, aby sa mohli vyjadriť k podnikovým postupom a procesom. Veci ako nadčasy, začiatok a koniec pracovnej doby, odmeny a mzdy, odev na pracovisku, pracovné podmienky, umiestnenie pracovníka a podobné veci by sa nemali rozhodovať ponad jeho hlavu. Ak má niekto problém s podmienkami na pracovisku, potrebuje mať možnosť vyjadriť ho a dočkať sa skorej odpovede.
  • Správajte sa k ľuďom ako k dospelým osobám, rovnako hodnotným ako ich nadriadení. Vytvárajte pravidlá, ktoré sa starajú o efektívny priebeh práce. Uplatňujte ich rovnako na všetkých.
  • Nerobte to ako politici: Keď zopár jedincov škodí, nevnucujte protiopatrenia všetkým pracovníkom! Nechcete od prírody znášanlivým ľuďom podsúvať, že by mohli byť aj záškodníkmi – iba ich tým upozorníte, že by sa mohli správať aj inak ako prirodzene! Správajte sa k ľuďom ako k partnerom a oni obvykle dodržia svoje i vaše normy.
  • Postarajte sa, aby sa ľudia cítili ako súčasť celku – informujte všetkých rovnako a čo najrýchlejšie. Ak máte situáciu, ktorá ešte nemá definitívne riešenie, tak informujte aj tom, že ich zvažujete niekoľko, a dajte ľuďom aspoň tie informácie, ktoré už máte.
  • Vytvorte pre ľudí priestor, aby mohli rásť. Organizácie so spokojným štábom pracovníkov vysielajú signály ako tréningy, vnímané príležitosti rozšíriť alebo obohatiť svoju prácu čo možnosť laterálneho postupu v rámci vlastného rozvoja.
  • Postarajte sa o vhodný riadiaci štýl vrátane strategického rámca ako vízia, misia, hodnoty a ciele. Ľudia sa chcú cítiť ako súčasť niečoho, čo je väčšie ako oni sami. Ak poznajú smer a svoj podiel na celkovom výsledku, vedia účinnejšie prispievať.
  • Vytvorte odmeňovací systém, ktorý ľuďom ukáže, že ich príspevok sa cení. Takýto odmeňovací systém je možno najmocnejší nástroj, ako udržať organizáciu v pozitivite a výkonnosti.

 

 1,901 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.