8 princípov inšpiratívneho líderstva

Zdôrazňovanie hodnôt, získavanie si dôvery a kontakt s ostatnými sú niektoré z techník, ako lídri inšpirujú svoje organizácie k väčšiemu úspechu.

Moc v líderstve je založená na vzťahoch – a aby ju lídri vedeli vhodne uplatniť, potrebujú dobre poznať svojich podriadených. „Vedenie“ prestáva byť pozícia a mení sa postupne na istý typ správania – schopnosť vytvárať si s inými rozumné a vzájomne príťažlivé prepojenia.

Inšpiratívne líderstvo nepoužíva na to, aby ľudí priviedlo k činnosti, príkazy, pozície, donucovanie a hrozby. Miesto toho vedie významom. Buduje na „pokorambícii“ – pokore v osobnom prístupe („nemusím všade vytŕčať“) a ambícii pre svoju organizáciu, aby bola úspešná a jedinečná. Takíto lídri vytvárajú kultúru väčšiu než oni sami a ak odídu, kultúra pretrvá.

V inšpiratívnom líderstve sa líder drží ôsmich princípov, ktoré sa neskôr premieňajú na podnikovú kultúru. Je v nich zastúpený uhol pohľadu biznisu i vzťahov:

  1. Znova zváž a preinterpretuj. Pred desaťročiami boli priority nastavené na udržiavaní zariadenia v chode čo najdlhšiu dobu bez zbytočného prestavovania (zmien). Dnes potrebujú podniky strážiť svoju konkurencieschopnosť a konať rýchlejšie/lepšie/globálnejšie ako ich konkurenti. Potrebujú bojovať so sebauspokojením. Preto lídri potrebujú schopnosť znova a znova analyzovať situáciu, prispôsobovať stratégiu vývoju v prostredí a hľadať spôsob, ako si vybudovať konkurenčnú výhodu tak, aby bola nekopírovateľná.
  2. Choď za významom. Ľudia potrebujú veriť v to, čo robia, nielen chodiť do roboty kvôli výplate. Takto je význam a vyšší zmysel nie „príjemné rozptýlenie“, ale pre dnešné organizácie je to nevyhnutná podmienka. Keď zamestnanci veria v hodnoty podniku, zvyšuje sa ich schopnosť samostatne sa rozhodovať v krízových situáciách alebo vtedy, keď nemajú svoje rozhodnutie s kým konzultovať. Znižuje sa tým potreba predpisov a ľudia viac „vlastnia“ svoju prácu – netreba ich nútiť, robia preto, lebo veria tomu, čo robia.
  3. Ži tie správne hodnoty, zdieľaj ich a interpretuj pre rôzne pozície. Líderstvo je o „predžívaní“ hodnôt, ktoré líder očakáva od prostredia. Tieto hodnoty tvoria chrbtovú kosť, svaly a nervy organizácie. Organizácia musí niečo reprezentovať, nie len existovať si, pretože sa tak rozhodla. Jedna z prvých vecí, čo niekdajší CEO IBM Sam Palmisano urobil, bolo prizvať zamestnancov k definovaniu toho, čo má IBM predstavovať. Takto vznikli tri základné hodnoty: nasadenie pre úspech každého klienta, inovácie s dopadom na podnik i svet naokolo a dôvera a osobná zodpovednosť vo všetkých vzťahoch (transakciách). Keď sa ľudia mohli podieľať na tvorbe hodnôt, našli sa v nich a cítili sa zodpovednejší za ich dodržanie.
  4. Veď cez kultúru. Podniková kultúra je kľúčová súčasť podnikovej infraštruktúry, ktorá sa dlhé roky zanedbávala, pretože ju považovali za priveľkú alebo ťažko uchopiteľnú na to, aby ju menili. Inšpiratívni lídri chápu, že kultúra je operačný systém ich organizácie, a preto ju treba cielene formovať, rozvíjať a podporovať. Podniková kultúra je jej trvalé aktívum a presahuje dosah jedinca vo vedení. Kultúry založené na zdieľaných hodnotách vedú k lepším obchodným výsledkom.
  5. Získaj a rozširuj si dôveru. Dôverujeme ľuďom, ktorí sú otvorení, priami a za ich slovami stoja skutky. Obvykle sa predpokladá, že dôvera sa „tak nejak deje“ a že sa nedá budovať. Je to omyl. Ak sa slová kryjú so skutkami, ak sa človek stáva pre iných predvídateľný, narastá dôvera v neho. A treba ju budovať – americké štúdie HOW z roku 2011 dokladajú, že asi len 9% pracovníkov žije na pracovisku, kde je dôvera vysoká.
  6. Presadzuj trasparentnosť. Z pohľadu biznisu to znamená, že rozhodnutia sú prístupné všetkým zamestnancom, informácie sa neorezávajú alebo nezadržiavajú bez vážnej príčiny, ľudia otvorene a úprimne hovoria o svojich motívoch, v prípade pochybenia nasleduje vždy ospravedlnenie a každý má k dispozícii informácie, ktoré pre svoju prácu potrebuje. V dobe googlovania je absurdné zastierať informácie. Čím skôr to lídri pochopia, o to lepšie – najmä keď na pracovisko prichádza čoraz viac mladých, ktorí s touto transparentnosťou a dostupnosťou informácií už vyrastali.
  7. Dávaj kontaktu s ľuďmi zmysel. Napríklad niekdajší CEO McDonaldu Jim Skinner sa denne zastavil v nejakom McDonalde na svoj hamburger všetkým na očiach. To je predžívanie hodnôt, bezprostredný kontakt a súčasne jednoznačné prihlásenie sa k tomu, čo firma reprezentuje.
  8. Spolupracuj cez hranice svojho útvaru. Spolupráca je vyššia úroveň kontaktu s inými. Inšpiratívni lídri sa spájajú s inými, aby dosiahli pre všetkých zaujímavý výsledok. Spolupráca môže mať rôzne podoby – od spoločných projektov cez zdieľanie poznatkov a skúseností až po umožnenie hladkého pohybu informácií a talentov naprieč organizáciou.

 

 2,075 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.