Ak pracovníci nechcú alebo nedokážu inovovať, je na čase rozlúčiť sa s nimi

Každá organizácia má svoj „inovačný potenciál“. Majú schopnosť inovovať, ale nevyužívajú ju. Majú kapacitu pre inovácie, ale nevedia, ako ju uvoľniť. Osem krokov pomôže firmám sršať inováciami.

1. Inovácia začína zhora

Ako generálny manažér musíte veľmi jasne a nekompromisne dať najavo, že nezávisle od okolností idete venovať čas a zdroje tomu, aby ste naštartovali inovatívnosť vašej firmy. Zvolajte si zamestnancov a vyložte im svoju víziu a plán. Veľmi jasne vysvetlite, že to nie je na báze dobrovoľnosti –spoluúčasť je povinná.

2. Zistite, nakoľko inovatívni sú vaši pracovníci v súčasnosti

Angažujte odborníka na kreativitu, aby urobil celopodnikový prieskum, ktorým to zmeria. Tento prieskum ukáže, kde na škále kreatívnosti by vaši pracovníci mali byť a kde sú teraz. Nebojte sa výsledkov. Každá nová štúdia viac a viac vyvracia mýtus, že kreatívnymi sa musíme narodiť. Nie je to tak. Kreativite sa možno naučiť v každom veku. Ak teda zamestnanci nie sú potrebne kreatívni, naučia sa to.

Prejdite si odchýlky od želaného stavu s pracovníkmi. Povedzte im, ako plánujete premostiť odchýlky tréningom kreativity. Naučte všetkých princípy kreativity – a začnite základnými brainstormovacími technikami. Potrebujete začať brainstormingom, pretože nemôžete zavádzať nápad, ktorý ste ešte nemali.

3. Vytvorte čas na inovácie

Nenúťte ľudí zaoberať sa inováciami až potom, kedy sa urobí „skutočná robota“. Skutočnosť je taká, že treba robiť oboje – aj „skutočnú“, aj inovatívnu prácu. Obvykle firmy očakávajú od pracovníkov, že 20% svojho času venujú inováciám. Radšej prijmú brigádnikov na prácu, len aby svojim ľuďom vytvorili potrebný priestor.

4. Vytvorte priestor a prostredie na inovácie

Aby mohli ľudia inovovať, potrebujú priestor, kde majú prístup k informáciám, kde sa môžu stretnúť a diskutovať. Oplatí sa vytvoriť malé ostrovčeky s kreslami a počítačom – a musí byť celkom legálne sa na nich stretnúť aj v pracovných hodinách.

5. Vyselektujte ľudí, čo svoj rozum nechávajú pri bráne

Toto je tá drsná časť. Mnohí zamestnanci sú naučení nechávať svoj rozum pri bráne a do roboty nosiť len ruky. Pre nich je pracovisko šťastné miesto, kde si môžu premýšľať o tom, čo budú robiť cez víkend s kamarátmi. Nulová zodpovednosť. Ale takíto ľudia nebudú ani ochotní, ani schopní znova zapájať svoj rozum. Povzbudzujte ich a koučujte ich – ale ak sa nezačnú chytať, radšej sa s nimi rozlúčte.

6. Podporujte pracovníkov, čo chcú pomôcť

Spočiatku budú ľudia vyplašení, že nebudú mať nápady. Povedzte im, že ich v tom podporíte. Môžete najať nejakého kreatívca, nech vašim ľuďom pomôže naštartovať sa, a zabezpečte im tréning brainstormingu, nech im v tom pomáha, kým v tom nezačnú byť samostatní.

7. Pritiahnite do podniku špecializované talenty

Ak sa vám podarí pritiahnuť špičkových technikov, výsledkom môžu byť produkty a služby aj mimo vašej kľúčovej kompetencie. Budú veľmi odlišné od vašich tradičných produktov, takže si vyžiadajú aj iné zručnosti, než v podniku práve máte. Buďte pripravení novými zručnosťami rozhýbať stojaté vody inovácie.

8. Oceňujte, odmeňujte a posilňujte

Zakaždým, keď tím príde s nejakým kreatívnym nápadom, zvolajte podnik a spoločne to oslávte. A nezabudnite kreativitu odmeňovať – je to extra potvrdenie, že ľudia urobili niečo, na čom vám záleží.

Super nabudení pracovníci sršia nápadmi. Dajte im teda dôvod, aby boli super nabudení. Vytvorte kultúru typu Cirque-du-Soleil: kultúru, kde zamestnanci bežia do roboty dychtivo, pretože si potrebujú otestovať nejaké zlepšenie, čo im napadlo deň predtým pri večeri. Kultúru založenú na hodnotách, ktoré pracovníci nemajú problém zdieľať, pretože ich oslovujú a slúžia nielen podielnikom a zákazníkom, ale aj pracovníkom. Staňte sa podnikom, ktorým sa vaši pracovníci vyťahujú pred známymi. Budete prekvapení, aký kreatívny potenciál sa tým uvoľní!

 1,530 total views,  4 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.