Podniky majú niekedy viac nápadov na inovácie než možností zrealizovať ich. Výber tej správnej inovácie býva často skôr vešteckým cvičením ako čímkoľvek iným. Ak však použijete existujúce riadiace nástroje novými spôsobmi, viete efektívne posúdiť a vyhodnotiť inovačný náboj vašich projektov v dvoch podstatných ohľadoch: Dokážu ustáť tlak trhu zo strany konkurencie? Prinesú vyššiu pridanú hodnotu ako ich alternatívy?
Dá sa na to použiť celkom jednoduchý postup. Opiera sa o stratégiu Modrého oceánu (Blue Ocean Strategy) a o Doblinovský model 10 typov inovácií (obrázok). Väčšina podnikov totiž inovácie vníma len ako vývoj nových produktov, ale to je len jeden z typov inovácií a keď sa sústreďujeme len na tento typ, tak nám vlastne vynáša najmenej. Doblinovský model desiatich typov inovácií pomáha odhaľovať nové príležitosti inovácií vo financiách, procesoch, ponuke a dodávke. Ak je podnik schopný inováciu podporiť viacerými koľajami, jeho šanca na úspech a vysokú návratnosť sa podstatne zvyšuje a navyše vytvára inovácie, ktoré bude konkurencia len ťažko kopírovať.
Inovácie finančného rázu zahŕňajú:
- biznis-model, teda spôsob, akým podnik zarába svoje peniaze
- networking, teda spôsob, akým sa váš hodnototvorný reťazec a partneri podieľajú na unikátnosti vašej ponuky
Inovácie procesov zahŕňajú:
- podporu procesov, teda vytvorenie si vlastných pák pre činnosti, ktoré obvykle nakupujeme u iných
- kľúčové procesy, ktoré sú naše vlastné a priamo vytvárajú pridanú hodnotu
Inovácie ponuky zahŕňajú:
- charakteristiky výrobku, jeho funkcionalitu a parametre (technické aj iné)
- systém podporných služieb a produktov, ktorý spolu dohromady s pôvodným produktom začne tvoriť zaujímavejší „balíček“
- servis, teda spôsob, akým je utváraná zákaznícka skúsenosť pri spotrebe produktu
Inovácie dodávky zahŕňajú:
- kanály, teda spôsob, akým sa zákazníci dostávajú k nášmu produktu
- zákaznícku skúsenosť obklopujúcu kúpu a spotrebu produktu a vytvárajúcu integrované vnímanie nášho produktu
- značku, teda akým spôsobom komunikujeme hodnotu nášho produktu pre zákazníka.
Je inovácia „horúca“?
Ak chceme zistiť, nakoľko „horúci“ je náš inovačný nápad, pozrime sa, čo všetko našu inováciu živí. Každý plamienok na obrázku predstavuje jeden zo spomenutých desiatich typov inovácií. Čím viac plamienkov našu inováciu vyživuje, teda čím viacerými spôsobmi je nápad inovatívny, tým väčšiu šancu má ustáť v konkurenčnom boji.
Nápady, ktoré inovujú súčasne šesť a viac oblastí, majú vysokú šancu úspechu. Ak inovujú menej ako tri oblasti, nápad je „studený“ a je vysoká pravdepodobnosť, že ho zákazník nebude vedieť odlíšiť od konkurenčných produktov, ktoré sa na trhu už nachádzajú.
Väčšina podnikov sa pri inováciách sústreďuje na inovovanie svojej ponuky, ale viac sa dá vyťažiť z inovácií, ktoré popri tom inovujú aj biznis-model a zákaznícku skúsenosť.
Ako to kvantifikovať pre zákazníka?
Takže sa nám podarilo zistiť, že naša inovácia patrí k tým „horúcim“, pretože inovuje viac oblastí súčasne – ale bude pre zákazníka predstavovať merateľnú hodnotu? Doblin a Monitor vypracovali veľmi jednoduchú kalkuláciu, založenú na EVE (Economic Value Estimation). Táto vypočítava, o čo vyššiu hodnotu bude naša inovácia ponúkať v porovnaní s konkurenčnými produktmi na trhu.
Vypočítava sa zo vzorca IEV/RV=EVE, pričom IEV (Incremental Economic Value) je suma zvýšených príjmov alebo znížených nákladov spojených s inováciou a RV (Reference Value) je to, čo by zákazníci zaplatili za podobný produkt u konkurencie.
Ako interpretujeme EVE, to závisí od odvetvia, v ktorom sa pohybujeme. V B2B odvetviach je „horúci“ výsledok už 1,5, kým u zákaznícky balených produktov (CPG) budete pravdepodobne potrebovať číslo medzi 3 – 5. Všetko pod 1,1 by bolo studené a všetko pod 0,75 by sa neoplatilo ani zvažovať.
1,348 total views, 1 views today