Ako dosiahnuť, aby sa vaši pracovníci rozhovorili?

Niekedy je ťažké získať od podriadených úprimnú mienku. Koniec-koncov, nikto nechce nahnevať šéfa… Ale ak má byť organizácia úspešná, nadriadení potrebujú dostávať od svojich ľudí, ktorí sa boria s problémami, úprimné a neupravované informácie.

Ako dosiahnete, aby sa vaši podriadení ozvali, keď je to dôležité, a aby hovorili to, čo si skutočne myslia?

Ľudia majú v sebe vrodený obranný mechanizmus, ktorý ich robí opatrnými v prítomnosti autorít. Preto manažéri s najväčšou pravdepodobnosťou dostávajú od podriadených už len „prefiltrované“ informácie. Potrebujete však, aby to bolo naopak. Vaši podriadení sú v priamom kontakte so zákazníkmi, dodávateľmi a úradmi a lepšie ako vy poznajú to, čo sa dá a čo sa nedá, čo je problém a aké sú možnosti.

Pre organizácie je nesmierne dôležité, aby sa o možných problémoch dozvedeli skôr, než sa z nich stanú veľké problémy. Účinnosť organizácie možno merať aj tým, koľko času prejde od okamihu, kedy niekto identifikoval problém, po okamih, kedy sa o probléme začne otvorene hovoriť.

Ujasnite si, prečo sú ticho

Ak sú ľudia ticho, obvykle si niečo nechávajú pre seba. Úlohou manažéra je zistiť, prečo. Boja sa, že keby začali hovoriť o probléme, prídu o bonusy? Alebo majú pocit, že je zbytočné hovoriť, pretože ani jedna z ich doterajších pripomienok nebola vyslyšaná? Ak chcete podporiť otvorenosť, či už v skupine alebo v rozhovoroch medzi štyrmi očami, skúste použiť „kódové slová“, ktorá vašim ľuďom povedia, že môžu byť otvorení – napríklad slová „poďme si rozobrať problém“. To je pre ľudí signál, že môžu byť otvorení.

Dajte im možnosť voľby

Otvorene hovoriť o problémoch pred inými môže byť pre niektorých ľudí nepríjemné – boja sa, ako prostredie zareaguje. Vyhľadávajte viac priamych rozhovorov medzi štyrmi očami, aby mali viac príležitostí povedať, čo si myslia. Nespoliehajte sa na to, že vaše „dvere sú otvorené“ – aktívne choďte za ľuďmi a pýtajte sa ich v „bezpečnom“ prostredí. A sledujte, čo vám povedia, čo nepovedali na poradách. Aj to je istá výpoveď o tíme.

Sami predveďte otvorenosť

V každej organizácii je niekoľko vecí, ktoré sa jednoducho nerobia – napríklad nekritizujeme šéfa na verejnosti, neprotirečíme mu pred inými, nenavážame sa do jeho obľúbených projektov. Ak toto predžívate ako manažér, vaši ľudia pochopia, že sú veci, o ktorých neradno verejne hovoriť – a otvorenosť zhasne. Takže ak chcete od svojich ľudí otvorenosť, potrebujete sami predviesť otvorené správanie a byť úprimní smerom „nahor“ alebo ku kolegom na vašej úrovni.

Vytvorte pocit spoluvlastníctva

Keď majú povedať svoj názor, povedia si niektorí pracovníci: „Prečo sa mám do toho montovať? Môj názor nezaváži.“ Je to nebezpečný prístup a potrebujete sa ho zbaviť . najlepšie tak, že otvorene hovoríte o veciach, čo sa dejú, dávate svojim ľuďom informácie a nebojíte sa priznať ani svoje chyby. Ľudia potrebujú rozumieť, čo sa v ich firme deje, čo funguje a čo nie.

Urobte z otvorenosti rutinu

Ľudí možno k otvorenosti a reagovaniu vychovať. Keď s nimi hovoríte individuálne, vždy si na záver nechajte pár minút a spýtajte sa ich, či je niečo, čo by ste mali vedieť. Pred poradami určite vždy niekoho, koho úlohou bude vyťahovať na svetlo problémy, a rotujte túto funkciu medzi vašimi ľuďmi. Takto sa naučia, že hovoriť o problémoch je záležitosť každého.

Čo nerobiť?

  • Nemajte dve tváre – jednu „nahor“ a druhú k vašim podriadeným. Kým sa bojíte svojmu nadriadenému posúvať isté témy, neočakávajte, že vaši ľudia sa budú správať inak.
  • Nedovoľte, aby podniková klíma zadusila otvorenosť – buďte ochotní vysloviť nevysloviteľné.
  • Nedovoľte, aby si vaši ľudia mysleli, že hasenie požiarov je výlučne vaša zodpovednosť.
  • Nedovoľte, aby jeden hlasný krikľúň v tíme zhadzoval pokusy ostatných nastoliť pálčivé témy.
  • Netvárte sa ako najväčší odborník na všetko – ľudia sa budú báť vás o niečom poučiť alebo informovať a vďačne vám prenechajú všetko premýšľanie.

 

 1,377 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.