Ako lídri najlepšie uriadia vnútrotímové konflikty

Ak sa ku konfliktom nepristupuje správnym spôsobom, začnú obmedzovať kreativitu, odpudzujú od seba ľudí a poškodzujú produktivitu. Pritom každá nezhodnosť názorov alebo prístupov sa dá premeniť na príležitosť, v ktorej sa môžu členovia tímu lepšie spoznať, nastoliť vzájomnú dôveru, začať sa vzájomne dopĺňať a dosahovať tým úroveň výkonu, ktorú by ako skupina jedincov nikdy nedosiahli.

Konflikt je neoddeliteľná súčasť života – a tým aj toho v práci. Keď trávime priveľa času stále s tými istými ľuďmi, musí nutne dôjsť na k napätiam a nezhodám. Ak ste však nadriadení, pravdepodobne viac času venujete otázkam produktivity a dodržaniu termínov, než riešeniu konfliktov. Manažéri v prípade sporov a zvád najčastejšie siahajú po “rýchlej náplasti” – nájsť toho “problémového” jedinca a oddeliť ho od zvyšku tímu. Ale napriek tým najlepším úmyslom hľadanie vinníka a označenie ho za “problém” nie je vhodná odpoveď. To, že niekoho začneme označovať ako “toxického” (alebo umožníme iným, aby ho takto označovali), len prehlbuje odstup a vzdialenosť medzi ľuďmi.

Existuje iný,  účinnejší spôsob, ako dať rozvadených pracovníkov dohromady a zamerať ich energiu na úspech. Či už práve máte v tíme nejaké nezhody alebo nie, najlepšie je začať teraz a nastaviť základné pravidlá pre zaobchádzanie s konfliktmi v budúcnosti.

Konflikt je súčasť života

Konflikt je napätie alebo protirečenie, ktoré vzniká následkom skutočných alebo vnímaných nesúladov a rozdielov, hovorí slovník. Dôležité je tu to slovko “vnímaných”. Z psychológie vieme, že to, čo ľudia vnímajú, považujú za realitu. Ak váš tím vníma jedného z jeho členov negatívne, budú na ňom cielene vyhliadať to zlé a čokoľvek urobí, budú interpretovať v tom horšom svetle – čím ich schopnosť dohodnúť sa na spoločných riešeniach bude veľmi obmedzená.

Pravdou zostáva, že ku konfliktom dochádza, keď sa stretnú rozdielne osobné hodnoty – keď ľudia majú pocit, že to, čo si oni vysoko vážia, bolo práve “zneuctené”. Vysvetlite toto členom svojho tímu a pomôžte im zmeniť svoj uhol pohľadu nasledovným cvičením:

Požiadajte každého člena tímu, ktorý sa na konflikte nejak podieľa, aby vysvetlil, ako situáciu vidí on. Potom ho požiadajte, aby od svojho “príbehu o situácii” získal odstup a miesto toho sa snažil popísať, ako tú situáciu asi vníma jeho “protivník”.  A keď všetci účastníci konfliktu dostanú svoju šancu povedať “svoj príbeh” a vyskúšať si príbeh toho druhého, požiadajte ich, aby uznali a potvrdili platnosť názoru toho druhého a nebrali to ako osobný útok, ak iní ľudia majú odlišný názor.

Toto cvičenie pomôže účastníkom konfliktu opustiť svoju pozíciu, ktorú v konflikte zaujali, a vcítiť sa do stanoviska toho druhého.

Vytvorte kultúru, v ktorej je dobre známa hodnota a prínos každého jednotlivca

Keď dôjde ku konfliktu, môžu sa členovia tímu začať cítiť neistí, čo sa týka ich pozície a ich prínosu pre organizáciu. Pripomeňte im, že sú všetci dôležitá súčasť organizácie a postarajte sa, aby ľudia navzájom vedeli, že každý z nich prináša do tímu niečo cenné a jedinečné. Dajte im pocítiť,  že si ich prácu vážite, a ponúknite im príležitosť svoje obavy priamo s vami prediskutovať – profesionálne a cieľovo orientovane.

Potom požiadajte každého, kto je do konfliktu zaangažovaný, aby na  chvíľku pouvažoval o rešpekte a ocenení, ktoré im prejavujete vy a aby s podobným rešpektom a ocenením pristupovali aj k sebe navzájom.

Nájdite spoločný záujem a stavajte na ňom

Pokiaľ vaša organizácie skutočne nenaberá tých nesprávnych ľudí, tak každý člen vášho tímu má čosi spoločné s ostatnými – zdieľa s nimi nadšenie pre hodnoty a misiu vášho podniku. Niekedy, keď vzbĺknu vášne a city dostanú zabrať, je potrebné presmerovať energiu z napätia na niečo iné. Premeňte konflikt na brainstorming a  ukážte im, ako aj zo zdanlivo nezlúčiteľných názorov možno ešte vždy získať prínos. Nechajte každého člena tímu navrhnúť riešenia, ktoré by problém nielen ošetrovali, ale aj skutočne vyriešili. Pýtajte sa ich:  “Na čom v tejto situácii sa zhodnete?” “Čo je užitočné na tom, ak bude diskusia pokračovať?” “Čo dúfate, že z tohto vyjde nakoniec?” Sústreďte sa na to, aby sa diskusia hýbala smerom k vyriešeniu.

Pri týchto tipoch sa dokáže každý konflikt premeniť pre členov tímu na príležitosť lepšie porozumieť tomu druhému a vytvoriť si pevnejší vzťah a dôveru. Ale samozrejme, niekedy aj napriek všetkým snahám sa budete potrebovať rozlúčiť s pracovníkmi, ktorí nedokážu zapadnúť do vašej pracovnej kultúry. Neodkladajte toto rozhodnutie. Ak však pracovníci zaangažovaní na konflikte patria k cenným  zdrojom pre váš tím a podnik, je vždy lepšie snažiť sa dosiahnuť medzi nimi vzájomné pochopenie a zosilnene ich využívať v tej  oblasti, kde prinášajú tímu i organizácii najväčší úžitok.

 2,890 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.