Ako môže medzikultúrny kouč pomôcť firme?

Dnes by som sa s Vami chcela podeliť o niekoľko príkladov z praxe ako medzikultúrny kouč môže pomôcť firme. Kedy a prečo ma kontaktujú moji klienti, a čo pre nich ako medzikultúrny kouč môžem urobiť?

Začnime teda nedávnym príkladom. Kontaktovala ma spoločnosť, ktorá vyrába produkty pre zahraničných partnerov. Tí ju z času na čas navštevujú, aby si výrobu pozreli „naživo“ a vymieňajú si komentáre na svoju spoluprácu.

Pri vzájomnej komunikácii a rozoberaní pracovných situácii, ktoré každodenne zamestnanci riešia sme sa dohodli, že v prvej etape sa pozrieme na kultúrne rozdiely v oblasti komunikačného štýlu a spôsobov ako vhodne zorganizovať vzájomné stretnutia.

V rámci komunikačného štýlu je to nastavenie stratégie, ako s partnermi nadviazať spoluprácu, ponúknuť svoje výrobky a pokračovať v zdvorilej komunikácii pri organizovaní prvého a následného stretnutia. Každá firma si vytvára „image“ už od prvého emailu a dotvára ho ďalšou elektronickou komunikáciou, keď jej zamestnanci predkladajú cenovú ponuku a marketingové materiály. Spoločnosť, ktorá ma kontaktovala, mala zámer pomôcť svojim zamestnancom komunikovať s partnermi zdvorilejšie, pretože práve takáto požiadavka zaznela od ich obchodných partnerov.

Jednotlivé obchodné kultúry sa líšia komunikačným štýlom, ktorý v rámci obchodnej komunikácie a spolupráce používajú. Obchodné kultúry, ktoré majú tzv. priamy komunikačný štýl, sa sústredia predovšetkým na vecné informácie a priame formulovanie myšlienok. Partnerovi dajú priamo najavo, čo od neho očakávajú. A ak je ich obchodný partner z kultúry, ktorá využíva nepriamy komunikačný štýl, ich požiadavka môže vyznieť niekedy ako príkaz. Preto je veľmi dôležité vedieť, aký komunikačný štýl obchodný partner využíva a ak ide o zákazníka, ako sa tomuto štýlu prispôsobiť.

Druhá oblasť sa dotýka organizovania stretnutí s obchodnými partnermi. Pri stretnutí obchodných partnerov z iných kultúr je potrebné spýtať sa niekoľko otázok, aby sme si boli istí, že stretnutie dopadne dobre. V prvom rade je dôležité opýtať sa, kto je zákazník a komu je potrebné prispôsobiť sa. Kultúry sa líšia v spôsobe, ako sa obchodní partneri zdravia, kto vstupuje do miestnosti ako prvý, kde a ako sa obchodní partneri usadia. Mnohé kultúry od rokujúcich partnerov očakávajú, že ich na rokovaní bude zastupovať niekto, kto sa v problematike vyzná, ale zároveň spĺňa aj iné požiadavky, ako napríklad vek či zodpovedajúce postavenie vo firme. A práve tu opäť môže pomôcť medzikultúrny kouč, ktorý firme pomôže pripraviť sa na rokovanie a jeho priebeh.

Druhý príklad, kedy medzikultúrny kouč môže vstúpiť do firmy a pomôcť jej fungovaniu je napríklad individuálna konzultácia pre manažéra. Tu by som sa rada vrátila k situácii, kedy som mala možnosť koučovať a mentorovať holandského manažéra, ktorý prišiel viesť slovenskú pobočku svojej firmy. Stretli sme sa, keď na Slovensku pôsobil viac ako mesiac. Teda mal za sebou už niekoľko oficiálnych a neoficiálnych situácii, kedy sa stretol a spolupracoval so svojim slovenským tímom. A, samozrejme, prišiel na stretnutie s mnohými otázkami, prečo sa Slováci správajú inak ako bol doteraz zvyknutý. Prečo mu jeho manažérsky štýl na Slovensku nefunguje?

V rámci našich stretnutí sme si prešli rozdiely medzi slovenským a holandským štýlom komunikácie, zadávania úloh, riešenia problémov, motivácie a prístupu k stanoveniu cieľov. Kultúry sa líšia v tom, ako vnímajú pozíciu lídra tímu a členov tímu, ako líder zadáva úlohy a kontroluje ich plnenie a samozrejme v tom, aké veľké ciele si členovia tímu, či tím ako celok stanovuje. V tomto prípade úlohou medzikultúrneho kouča bolo prejsť s klientom jednotlivé biznis situácie, ktoré so svojím tímom riešiť a pomôcť mu pochopiť ako dané situácie vnímali Slováci, s ktorými spolupracuje.

Ako môže medzikultúrny kouč pomôcť firme?

Medzikultúrny kouč so svojimi klientmi, lídrami, manažérmi a zamestnancami firiem prechádza situáciami, ktoré riešia pri svojej práci a komunikácii s kolegami alebo zákazníkmi z iných kultúr. Svojim klientom pomáha nájsť riešenia, ktoré si so sebou berú do reálneho pracovného života a môžu ich ihneď použiť. Sú to riešenia, ktoré spolu s medzikultúrnym koučom navrhli.

Eva Gáboríková

Eva je kouč a konzultant medzikultúrnej komunikácie na Slovensku a v zahraničí viac ako 15 rokov. K jej klientom patria lídri medzinárodných spoločností i multikultúrne tímy, ktoré pracujú na spoločných projektoch v Európe a Ázii. V roku 2016 získala významné ocenenie „Great Award“ v konkurencii koučov z celého sveta.

535 total views, 1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.