Líderstvo nie je ako výška – nemeniteľný, merateľný atribút. Kvalita lídra podstatne závisí od kontextu, v ktorom vedie iných, od úlohy a zdrojov, aké má k dispozícii. Vezmite úspešného manažéra jedného z popredných podnikov, umiestnite ho do malej firmy v inom sektore a s inými ľuďmi, a je vysoká šanca, že zlyhá.
“Viesť dobre biznis s 10 ľuďmi vás nekvalifikuje automaticky na to, aby ste rovnako dobre viedli biznis s 1.000 zamestnancami,” hovorí generálny riaditeľ a spoluzakladateľ Crowdcube, Darren Westlake.
Toto predstavuje dosť výrazný problém pre podniky v rýchlo rastúcich sektoroch, ktoré sa len za pár rokov radikálne menia čo do veľkosti i spôsobu fungovania.
Kým je tím malý a podnik je nový, potrebuje byť riaditeľ tak trochu všetko: manažér, obchodník, marketér, finančný a HR riaditeľ v jednom. Keď však podnik dorastá a dospieva, líderstvo sa mení skôr na záležitosť inšpirácie, nadradenej stratégie a kultúry.
Ak sa chcete v takomto prostredí udržať, buď potrebujete byť ochotní a schopní prispôsobovať sa, alebo potrebujete presne poznať svoje silné stránky a keď už prestávajú zaberať, potrebujete sa zdvihnúť a ísť za nejakou novou výzvou.
Darren Westlake presne toto zažil, keď jeho podnik narástol z pôvodných 2 ľudí v roku 2011 na dnešných 90+ pracovníkov vo viacerých mestách Anglicka.
“Keď raz prekročíte počet 25 zamestnancov a máte viacero pobočiek, začína podnik fungovať inak. Komunikácia je jednoduchá, kým ste malý podnik, ale s nárastom firmy sa stáva čoraz väčšou súčasťou vašej práce, navonok rovnako ako dovnútra,” hovorí.
“Komunikácia dovnútra firmy je možno ešte dôležitejšia. Veľa času trávim obchádzaním rôznych pracovísk a ubezpečujem sa, že každý rozumie našej vízii a že všetci sme nasmerovaní tým istým smerom. Takisto sa oveľa bedlivejšie venujem kultúre. Súčasťou tohto je prijímať tých správnych ľudí. V prvých dňoch sme nevenovali takú pozornosť náboru; proste sme brali, čo bolo k dispozícii. Teraz sme oveľa selektívnejší; nezavážia len zručnosti, ale aj to, nakoľko človek zapadne do našej kultúry. Ak prijmem ľudí s tým istým vnútorným nastavením a hodnotami, tak oni budú tiež prijímať takýchto ľudí a nastavenie a hodnoty pretečú organizáciou až nadol, až budete mať tímy, ktoré majú presne tú istú víziu a hodnoty ako vrcholový manažment.”
1,739 total views, 2 views today