Ako prežiť v turbulentnom trhu? Posilniť – alebo rozdrobiť?

Skutočne sa dnešná ekonomika natoľko odlišuje od ekonomiky predošlých generácií? Alebo ešte stále platí tradičný ekonomický cyklus? A ako sa zachovať v turbulentnom trhu – skoncentrovať sa na svoju kľúčovú kompetenciu, alebo radšej diverzifikovať?

Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.

Dnešný článok je zo SuperTipu 4/2002.

Ekonomický útlm sa priplichtil zdanlivo nečakane. Najmä odvetvia založené na nových technológiách zmena situácie zasiahla citeľne a tvrdo. A podniky sa začínajú pýtať: “Mohli sme to predvídať?” “Podľa čoho sme mali zistiť, že sa blíži útlm?” “Máme sa ešte stále držať svojej kľúčovej kompetencie, alebo ju máme rozdrobiť na viacero činnosti?”

Práve odvetvia ako e-commerce a telekomunikácie sú však poznamenané technologickým a ekonomickým “boomom” 90. rokov. Vtedy firmy silno expandovali, alebo vznikali ako nové a inovatívne podniky. A tak sa stalo, že vyše 70% manažérov v týchto podnikoch v podstate nikdy nečelilo skutočnej hospodárskej kríze! Preto im chýbajú zručnosti a skúsenosti, potrebné na to, aby svoju firmu previedli neočakávanou hospodárskou stagnáciou.

V takejto dobe sa obvykle siaha po rovnakých prostriedkoch: znižujú sa zásoby, škrtí sa produkcia, znižujú sa náklady. Vzrastá nezamestnanosť, prestávajú sa platiť nadčasy, rodiny obmedzujú svoje výdavky. čo však dnešnú situáciu odlišuje od predošlých stagnácií, je mimoriadne vysoké prepúšťanie neprodukčných pracovníkov, tzv. bielych golierov.

Preto si mnohí odborníci myslia, že súčasná stagnácia a následná recesia sa budú odlišovať od predošlých:

  1. nízkou nezamestnanosťou a nízkou infláciou; to je presne opačná situácia než tá, s ktorou sa lídri priemyslu i politiky už potýkali. Podobný precedens sa nájde v Amerike 20. rokov;
  2. stále netrpezlivejšími investormi; štúdia Bain & Company ukazuje, že len jeden podnik z desiatich dnes vykazuje rast vyšší ako 5%, kým v 60. a 70. rokoch takýto rast predpokladali asi tri štvrtiny podnikov;
  3. obráteným efektom blahobytu; v posledných rokoch sa konzum rozvinul do tej miery, že ľudia podľahli nákupným orgiám a dnes už je len málo vecí, ktoré by ešte mohli kupovať, ako aj málo peňazí, ktoré by na nákupy mohli minúť.

Bankári a ekonómovia sa nevedia dohodnúť, čo dnešnú situáciu vlastne zapríčinilo. Jedni to pripisujú tomu, že “nové technológie” nesmierne zrýchlili ekonomický vývoj a umožnili mu rásť bez vytvárania inflácie. Iní to nazývajú hypnózou “novej ekonomiky”. V starej ekonomike bol 15% ročný nárast fenomenálny, ale v high-tech ekonomike sa odrazu začali ukazovať ročné nárasty vo výške 60% a viac. V takomto prudkom raste sa otázka spomalenia mení na otázku, ako rýchlo dokážeme dupnúť na brzdu. Iste, nové technológie sú výkonnejšie, produkcia je lepšia, ale zdá sa, že ľudia nijako nepokročili v plánovaní odbytu a v operatívnom plánovaní. V rastúcej ekonomike sa prognostici stávajú čoraz optimistickejšími a majú tendenciu iracionálne preháňať. Keď potom príde nevyhnutný sklz, priepasť medzi nadsadenými očakávaniami a skutočnými výkonmi je príliš veľká a pôsobí znepokojenie – typické “new-tech” firmy sú totiž v rovnakej miere producentom nevídaných ziskov i nerozumných nákladov.

Ako sa teda vyhnúť “mantinelizmu” v podnikaní?

  • Postavte svoje ťahy v inflačnej ekonomike na hlavu. Ak majú pravdu tí, ktorí tvrdia, že ide o deflačný ekonomický útlm, potom sa snažte obmedziť svoje zásoby a nezadlžujte sa.
  • Nastavte plachty po vetre. Ak aj pevne veríte, že dnešný ekonomický útlm je iného druhu, mali by ste dnešné podmienky vidieť tak, aké skutočne sú. Nenechajte sa zhypnotizovať do predstavy, že po rýchlom poklese príde aj rýchla obnova. Skôr sa venujte tomu, ako zracionálniť svoje náklady a ich riadenie.
  • Pozor na disruptívne technológie. Technologické novinky dramaticky znižujú náklady na výrobné zariadenia – a tým aj náklady na prienik do nových trhov. Veľké, zabehané firmy, ktoré majú v svojich dnes už nemoderných zariadeniach viazané veľké prostriedky, majú dnes problémy ubrániť sa novoprišelcom, ktorí do ich trhu prenikajú za zlomok toho, čo by ich to bolo stálo ešte pred pár rokmi.
  • Držte sa svojich kľúčových kompetencií pevnejšie než hocikedy predtým. Práve podniky, ktorých ponuka sa pohybuje ďaleko od ich kľúčových kompetencií, sa počas ekonomických problémov dostávajú do ťažkostí.
  • Nenechajte sa hypnotizovať nadšenými kázaniami o novej ekonomike – skôr sa správajte, ako by šlo o starú ekonomiku postavenú na nových technológiách. Internet nijako nezmenil podmienky v biznise, aj keď to mnohí tvrdia. Michael E. Porter poukazuje na to, že “staré”, zabehané podniky a moderné internetové firmy (tzv. dotkomy, z angl. dot-com) postupne splývajú. Každý typ podniku však ide inou cestou. Dotkomy sa postupne učia vytvárať si stratégie s využitím nových hodnotových reťazcov, s kombináciou fyzických a virtuálnych činností. Zabehané podniky zas musia prestať imitovať svojich mladších rivalov a prispôsobiť si Internet tak, aby podporil ich celkovú stratégiu a podčiarkol ich konkurenčné výhody.

333 total views, 3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.