Niekedy sme v situácii, že niekomu inému vysvetľujeme niečo a on nie-a-nie pochopiť… Hovoríme tým istým jazykom, ale napriek tomu sa informácia prenáša len veľmi skreslene.
To preto, že ľudia majú iné prostredie, z ktorého vyšli, iné zážitky a skúsenosti a s istými slovami spájajú dosť odlišné interpretácie ako my. Pokiaľ sa spoľahneme, že pochopia naše slová, môžeme sa dožiť nepríjemného prekvapenia. Ak si najprv ozrejmíme, ako ich interpretujú, máme nad priebehom komunikácie vysokú kontrolu.
Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov. Dnešný článok je z niekdajšieho blogu z 22. mája 2016. |
Chyba býva obvykle v nás: keď sa s niekým zhovárame a vysvetľujeme mu, najčastejšie to robíme slovami a príkladmi, ktoré by sme použili, keby sme vysvetľovali sami sebe. Ale ľudia sú rôzni, prichádzajú z rôznych životných situácií a skúseností a reagujú na iné veci než tie, ktoré motivujú nás…
Pokiaľ sa nenaučíme s ľuďmi hovoriť “ich rečou”, budeme len ťažko presadzovať nové nápady a získavať pre ne podporu.
Prvý krok, ak sa chceme naučiť lepšie komunikovať s ľuďmi, je pochopiť, ako “tikajú”.
Prvý krok, ak sa chceme naučiť lepšie komunikovať s ľuďmi, je pochopiť, ako “tikajú”. Čo sú ich hodnoty? Aké sú ich skúsenosti s predstavami, ktoré sú bezpečné pre vás? Čo ich ženie vpred? Čo dokáže upútať ich záujem? Čo im je, naopak, protivné alebo z toho majú strach?
Pokiaľ si riadiaci pracovník dá tú námahu, aby si zistil, ako “tikajú” jeho podriadení, bude s nimi vedieť nielen lepšie komunikovať, ale ich bude vedieť aj motivujúcim spôsobom viesť, dávať im vhodné ciele a vhodne im ich prezentovať a vytvorí okolo seba atmosféru inklúzie, ktorú budú jeho podriadení reprodukovať ďalej (napríklad do kontaktu s inými útvarmi alebo do kontaktu so zákazníkom).
Existujú rôzne typológie ľudí, ktoré vám pomôžu rýchlejšie a jednoduchšie pochopiť, ako “tikajú” ľudia iného razenia, než je to vaše… My vo firme na to používame predovšetkým typológiu DISC. Tu nájdete krátku videolekciu o štyroch základných typoch.
Dajte si tú námahu, aby ste s ľuďmi komunikovali spôsobom, ktorý potrebujú oni, nie ktorý je prirodzený pre vás…
2,259 total views, 1 views today