Ako si udržať najlepších pracovníkov?

Ak považujete svojich pracovníkov za najcennejší zdroj vášho podniku, tak pred vami zrejme stoja krušné časy: pri vysokej nezamestnanosti je nedostatok odborníkov na trhu (napr. v marketingu alebo predaji) a súčasne sa posledné roky racionalizačných opatrení odrazili na povahe vašich pracovníkov. Ľudia sa stali tvrdší, samostatnejší, od zamestnávateľa už neočakávajú žiadnu lojalitu a nie sú mu ochotní žiadnu lojalitu poskytnúť. Ochotne zmenia zamestnanie pri prvej výhodnejšej ponuke.

Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.

Dnešný článok je z blogu zo 14. apríla 2012.

Prieskumy amerického Štatistického úradu dokazujú, že zamestnanci vo veku 25 až 35 rokov zostávajú na jednom mieste priemerne 3,5 roka. A celá štvrtina pracujúcich v USA zostáva na danom mieste menej ako 12 mesiacov.

Ak si chcete svojich najlepších ľudí udržať, musíte týmto situáciám predchádzať spôsobom, ktorý má len málo spoločného s peňažnou stimuláciou. Potrebujete efektívny motivačný program, ktorý ukáže vašim pracovníkom, že si ceníte ich jedinečnosť.

Prečo peniaze nestačia?

Môžete si “podplatiť” svojich ľudí vyššími platmi, podielmi zo zisku alebo podnikovými akciami, ale to všetko sa ťažko udržiava v časoch, keď sa podniku nedarí najlepšie. Navyše peniaze neoslovujú všetky aspekty potrieb vašich pracovníkov. Už od dvadsiatych rokov rôzne motivačné teórie doložili, že pracovník potrebuje viac než len peniaze, aby bol skutočne spokojný. Skutočný prielom priniesli 50. a 60. roky a Maslowova pyramída potrieb a Herzbergove motivátory (k motivácii nájdete viac v článku Manažér ako motivátor). Výsledkom týchto teórii bol poznatok, že ľudia potrebujú pokryť svoje materiálne potreby, ale skutočná spokojnosť (a teda aj lojalita k zamestnávateľovi) pochádza z iných faktorov: pocitu úspechu, pocitu osobného rastu pri robení úloh a pocitu, že organizácia si cení prínos, ktorý pracovník pre ňu predstavuje.

Existujú dva druhy motivačných programov: programy materiálnych a nemateriálnych stimulov ako uznanie pracovníkov (employee recognition) a odmeňovanie (employee incentives). Medzi týmito dvoma je podstatný rozdiel. Uznanie je o vytvorení a udržiavaní zväzku medzi zamestnávateľom a zamestnancom tak, aby sa pracovník cítil ako hodnotná súčasť celého podniku. Dosahuje sa prvkami ako napr. kariérový rast a tréningy, podpora lepšej komunikácie s nadriadeným alebo spontánnymi prvkami ako voľné dni alebo malé darčeky.

Programy mimoriadnych odmien sa, naopak, spájajú s presne definovanými krátkodobými obchodnými cieľmi. Sú ako mrkvička, ktorú zavesíme pracovníkovi pred nos. Je to obchod s pracovníkom, v ktorom musí pracovník ako jednotlivec alebo člen skupiny vynaložiť dodatočnú námahu a dosiahnuť náročné ciele, za ktoré je potom odmeňovaný.

Ak si chcete udržať svojich špičkových ľudí, musíte kombinovať obe stratégie: krátkodobé materiálne stimuly a dlhodobé nemateriálne stimuly. Chcete dosiahnuť, aby mal pracovník pocit, že jeho výkony vidíte, potrebujete, uznávate a ceníte si, a pritom potrebujete vytvoriť prepojenie, ktoré ho zblíži s vašou organizáciou.

Tak, a keď už teraz poznáte teóriu, je načase prejsť k akcii. Prvým krokom je rozpočet. Pravidlo znie: peniaze vydávajte na odmeny, nie na správu systému. Udržiavajte svoj systém jednoduchý a využívajte možnosti, ktoré vám poskytnú firmy špecializované na motiváciu. Dnes sa uprednostňujú motivačné programy do šesť mesiacov, kde výška mimoriadnej odmeny činí 2-5% z platu jednotlivca.

A ako postupovať?

1. Stanovte ciele

Nájdite si vhodný obchodný cieľ, ktorý súvisí s prácou všetkých zamestnancov. Istotne, chcete sa zamerať na svoje “hviezdy”, ale súčasne chcete zvýšiť výkonnosť a lojalitu aj na širokej základni. Vezmime si ako cieľ napr. zmenu komunikácie v organizácii, búranie bariér medzi útvarmi a medzi pracovníkmi a ich nadriadenými. Chcete, aby ľudia verili podnikovým obchodným cieľom a viac sa snažili dosiahnuť ich.

Jednoduché ciele ako “zvýšenie obratu” však nemusia byť rovnako vhodné pre všetkých. Pre isté pozície sú takéto ciele príliš všeobecné a ľudia nevedia, ako by k nim mohli prispieť. Vymyslite si skôr procesne orientované ciele s priamym dopadom na podnikový výsledok a na ich dosiahnutie vytvárajte zmiešané skupinky z rôznych oddelení podniku. Jedným z takýchto cieľov môže byť napríklad zaangažovať všetkých pracovníkov podniku do poskytovania lepšieho zákazníckeho servisu.

2. Vytvorte vhodnú štruktúru programu

Povedzme, že ste reklamná agentúra. Ale nie všetci ľudia v reklamnej agentúre stoja v kontakte s klientom, takže ako ich zaangažovať? Napríklad tak, že zostavíte tímy z osôb z kľúčových oddelení a necháte ich hľadať spôsob, ako poskytovať lepšie služby. členovia tímu sa budú stretávať raz týždenne po dobu štyroch mesiacov a za riešenie dostanú mimoriadnu odmenu.

Takýmto spôsobom nielenže dosiahnete návrhy konkrétnych riešení, ale súčasne členovia skupiny získajú predstavu o celom procese a svojej úlohe v ňom, naučia sa, aké požiadavky kladú na ich prácu ich kolegovia a prečo, zlepší sa ich spolupráca a pochopia, akým spôsobom prispievajú k celkovým obchodným cieľom podniku.

3. Naplánujte odmeny

Posledným kritickým krokom je výber vhodnej odmeny. Mnohí ľudia hneď zareagujú “a prečo nie peniaze?” Ale peniaze hneď miniete na benzín či zimné pneumatiky a z odmeny nezostane nič. Omnoho lepšie je dať pracovníkovi niečo, čo by si prial, ale normálne by si to nekúpil. Na to však musíte poznať potreby všetkých členov tímu, ich záujmy a sny. To znamená, že s nimi musíte byť v úzkom kontakte, pozorovať ich pri práci a pýtať sa. A pozor – každý pracovník by mal dostať svoju individuálnu odmenu! Paušálny “mobil pre všetkých” rýchlo stráca motivačnú hodnotu.

A vyjde to?

Existuje veľa spôsobov, ako motivačný program pokaziť. Jeden je však závažnejší ako všetky ostatné spolu – keď vedenie podniku o motivácii hovorí, ale ju nepraktizuje. Najdôležitejšie pre vás je teda zabezpečiť si sústavnú a viditeľnú podporu vášho vedenia od samého začiatku.

 8,110 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.