Ako viesť podnik podnikateľským spôsobom

Rýchle zmeny v technológii a povahe konkurenčného boja zapríčinili v biznise nárast podnikateľského myslenia. Kým však niektoré podniky prekvitajú a rastú v neistom podnikateľskom prostredí, konvenčné starosvetské firmy bojujú o prežitie v záplave novovznikajúcich podnikov. Ak manažéri tradičného typu chcú dnes uspieť, musia prejsť na spôsob myslenia, aký je vlastný podnikateľom – spôsob myslenia, ktorý neurčitosť využíva ako spojenca, nie nepriateľa.

Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.

Dnešný článok je zo SuperTipu 9 (2003).

Tu je pár pravidiel pre riadenie v podmienkach neistoty:

1. Vybuduj si pochopenie pre kontext zákazníkovho správania. Dnes sa často hovorí „pozerať za obvyklý obzor“. Ale ťažko sa nájde niekto, kto vie pracovníkom ukázať, ako sa takéto pozeranie premieta do príležitostí pre redizajn, znovupreskupenie segmentov, rekonfiguráciu alebo novú diferenciáciu. Koniec-koncov, obzory, ktoré sa snažíte teraz prehliadnuť, tam sú preto, že doteraz dávali podnikaniu zmysel. Úspešní podnikatelia majú jedinečný cit pre kontext, v ktorom žijú ich zákazníci, a vedia si predstaviť, ako zákazníkom vyriešiť nejaký pre nich dôležitý problém v rámci tohto kontextu.

2. Pri podnikateľskom prístupe kope za tím každý pracovník. Každý zamestnanec musí uveriť tomu, že nové myšlienky a nápady sú vítané, ale musí chápať aj to, že nie všetky dobré nápady sú ekonomicky realizovateľné. Každý si musí vybudovať pocit, že skutočnou hodnotou pre podnik nie je analýza, ale dosahovanie výsledkov.

3. Experimentuj s rozvahou. Podniky experimentujú so svojimi stratégiami v reálnom čase tak, že priebežne štartujú nové projekty, vyberajú si podľa odozvy tie zaujímavé, overujú si ich úspešnosť a zastavujú menej úspešné ešte skôr, než sa pustia do agresívneho podporovania tých projektov, ktoré im nakoniec prinesú najvyššiu hodnotu. V neistom svete sústavné overovanie dáva podnikom istú pružnosť, vytvára potenciál pre učenie sa a do istej miery obmedzuje riziko. Jednou z najväčších manažérskych úloh budúcich rokov bude riadenie portfólia možností, tak ako skutočne kľúčovou úlohou stratégov bude zabezpečiť, aby sa podnik z experimentovania čo najviac naučil.

4. Vyžaduj disciplínu. Proces takéhoto experimentovania môžu lídri zvládnuť len pri pevnej disciplíne – nemôžu sa spoliehať na dodatočné zdroje, ktoré ich ochránia pred následkami drahých prešľapov. Potrebnú disciplínu možno dosiahnuť využitím registrov príležitostí, portfólia možností a výskumne založeným plánovaním, ktoré vytvoria podmienky pre konštruktívnu kontrolu nových podnikateľských príležitostí.

5. Pracuj predstavivosťou, nie plnou peňaženkou. Podniky, ktoré si chcú zvýšiť svoj podnikateľský potenciál, musia preskúmať spôsoby, ako ľudí viesť k vyššej kreativite a nie dožadovať sa nových materiálov a zdrojov. Ale len istý typ pracovníkov bude ochotný pristúpiť na novú hru!

6. Tvojou líderskou úlohou je predovšetkým vytváranie mapy terénu. Bez pevného rámca, v ktorom sa ľudia môžu pohybovať, sa zamestnanci budú zmeny a neistoty obávať a budú sa s ňou len ťažko vysporadúvať. V podnikateľskom prostredí je úlohou lídra, aby pre všetky premeny a neistoty vytvoril pevný rámec, na ktorý sa pracovníci budú môcť spoľahnúť, keď už začnú strácať prehľad.

7. Stanovuj si dôsledne priority. Preťaženie tímu je rovnako zlé ako ničnerobenie. Preto je veľmi dôležité zastaviť projekty, ktoré nemajú veľký prínos, a presunúť sily na projekty, ktoré sľubujú svetlú budúcnosť. Úlohou manažéra je len presne stanoviť, čo sa už robiť nebude, a potom sa toho držať.

8. Používaj radšej nepresné meradlá hneď od začiatku ako veľmi presné, ale až na konci. Meradlá slúžia pre pracovníkov ako orientačná pomôcka. čím jasnejšie je meradlami prepojená práca ľudí s celkovou stratégiou podniku, o to lepšie dokážu kontrolovať dopad svojich činov a dokážu prispieť k včasnému odvráteniu problémov.

9. Venuj pozornosť nákladom na neúspech, nie percentu neúspechov. Pre manažéra „starej školy“ s orientáciou na pevné čísla je veľmi ťažké dokázať akceptovať potenciálne neúspechy. V podmienkach povážlivej neistoty je však neúspech často len vstupnou bránou nových úspechov. Ak si manažér overí predpoklady ešte skôr, než investuje, ak sa pohybuje s pohľadom upretým aj na strany a ak stále udržiava a presmerováva priority, udrží si veľký vplyv na náklady z neúspechu a vie ho využiť na odvrátenie zlých situácií.

 2,430 total views,  15 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.