Ako vykývať s prokrastinovaním

dňa

Prokrastinácia vie zasiahnuť každého – a keď vás raz zasiahne, už len ťažko sa jej zbavíte.

Keď si predstavujete vysoko produktívneho človeka, pravdepodobne vidíte niekoho, kto sa bez zjavnej námahy sústreďuje na to, čo treba urobiť, a nikdy nič neodkladá na neskôr. Taký ten typ, čo si ešte aj na stanici alebo na letisku sadne na zem, rozloží si laptop na kolenách a urobí za hodinu viac ako vy za celý deň.

Pravda je však taká, že aj extrémne produktívni ľudia čelia tomu istému nutkaniu odsúvať na neskôr ako celý zvyšok sveta. Jediný rozdiel je v tom, že oni sa  s nutkaním odsúvať menej príjemné veci na neskôr dokážu vďaka vnútornému kalkulovanému prístupu. Najprv pochopia, prečo prokrastinujú, a potom nasadia stratégie, ktoré predídu prokrastinácii, aby sa ani len neobjavila. Každý, kto uplatní tento dvojkrokový prístup, dokáže prokrastináciu ukončiť.

Prečo prokrastinujeme?

Veci obvykle neodsúvame na neskôr preto, že by sme boli leniví alebo neorganizovaní chaóti. Najčastejšie jednoducho nemáme tú správnu náladu, aby sme sa do nich pustili a dotiahli ich do konca. Len čo to odsunieme na čas, až “budeme mať náladu”, spadáme do začarovaného kruhu prokrastinácie (viď obrázok). Pretože sme sa rozhodli, že nemáme na danú vec náladu, ideme sa rozptýliť niečím iným, čo sa nám zdá zábavnejšie alebo dôležitejšie. Kontrolujeme maily, vypratávame veci zo stola, ideme na kávu s kolegom – a keď sa konečne odhodláme do  veci pustiť, pretože  ju treba odovzdať, odrazu sa cítime previnilo nad tým, že sme premárnili toľko času. To našu náladu len zhorší – teraz sa nám do veci jednak nechce, a navyše sa považujeme za neschopného babráka, ktorý odsúva veci na neskôr a potom ich nestíha. Tento vnútorný monológ nás rozhodí natoľko, že tým utrpí naša koncentrácia. Všetko nám trvá dvakrát dlhšie, veci nám padajú z rúk a dostavuje sa stres.

Ako prokrastinácii predísť?

Prokrastinácii možno zabrániť, ak opustíme slučku prokrastinovania  tým, že začneme usmerňovať našu náladu. Tu je niekoľko stratégií, ktoré nám s tým pomôžu:

1. Zistite, prečo prokrastinujete

Keď nemáte na danú vec chuť, posiela vám prokrastinácia dôležitý signál. Možno len potrebujete malú pauzu, urobiť si niečo na pitie alebo si dať niečo pod zub. Ale môžu to byť aj veci prístupu – možno na svojich pleciach nesiete ťarchu celého tímu, alebo ste možno nespokojní s prácou, ktorú robíte. Nech už znie odpoveď akokoľvek, netrestajte sa za to, že prokrastinujete. Miesto toho pošpekulujte, prečo prokrastinujete – a urobte potrebné úpravy v prístupe.

2. Odstráňte prekážky

Ešte než sa do úlohy pustíte, dajte si okamih na to, aby ste zvážili prekážky, čo sa vám môžu postaviť do cesty. Potom si vytvorte plán, čo treba urobiť, aby k nim nedošlo. Napríklad inštrukciu pre to, čo treba urobiť, máte v svojich mailoch a ak s tým nič neurobíte, budete  sa stále znova vracať k mailom a iba čo sa necháte rozptýliť čítaním toho, čo od posledného razu prišlo. Takže váš plán by mohol vyzerať nasledovne: inštrukciu dostať z mailov do programu, v ktorom ju budete napĺňať (napríklad si ju nakopírovať do wordovského súboru a tam v práci pokračovať, alebo si ju vypísať na samolepiaci lístok a umiestniť na očiach.

Ak to urobíte takto, vyhnete sa vyrušeniam, udržíte si fokus na úlohe a nezačnete miesto nej robiť nič iné.

3. Hlavne začnite

Nechutné veci je najlepšie urobiť ako prvé. Nie je to jednoduché, ale keď to urobíte, získate pocit vlastnej výkonnosti a úspešnosti, pretože ste sa dokázali prekonať a nechutná vec z vášho stola zmizla.

Nečakajte na motiváciu – tá sa dostaví, len čo začnete robiť. Len čo urobíte prvý krok, vaša nálada sa dramaticky zlepší. Kým sa sústreďujete na to, aká nechutná tá úloha je, sami sa odrádzate od toho, aby ste sa do nej pustili. Len čo ju začnete, dostaví sa pocit, že ste sa prekonali (prvý úspech), už nemusíte bojovať s rozhodovaním, či a kedy sa do nej pustíte (lebo už ste vyštartovali) a vaša koncentrácia ide naplno na najrýchlejšie urobenie, aby ste sa nepríjemnej veci zbavili (miesto tlaku neurobenej úlohy vás ťahá vpred vidina prázdneho stola).

4. Rozkúskujte úlohu na menšie, záživnejšie kroky

Často prokrastinujeme, pretože sme zastrašení veľkosťou úlohy či projektu. Nevieme si predstaviť, kde sa do nej pustiť a ako začať. Aby sme zmiernili tento pocit, rozkúskujme úlohu na menšie časti. Nájdime si pre štart tie, ktoré sú záživné a dajú sa pomerne ľahko ukončiť. Urobme ich ako prvé, To  nám dodá motiváciu a navyše nám ubudne z celkového balíka vecí na urobenie, takže tie voľné miesta sa budú už zapĺňať ľahšie, aj keď budú možno nezáživné – ale vpred nás potiahne vidina dokončenia.

5. Vytvorte si správne prostredie pre prácu

Aj keď urobíte všetko správne, ak nemáte pre prácu to správne prostredie, môžete podľahnúť prokrastinovaniu. To znamená: držte sa bokom od televízie, elektroniky, priateľov a hlasných miest s množstvom pohybu.

6. Oslavujte malé víťazstvá

Už len  ten pocit, že odškrtnete niečo zo zoznamu úloh, je neoceniteľný. Aby ste nespadli do prokrastinácie, potrebujete ho zažívať často. Preto je také dôležité rozdeľovať si väčšie činnosti na menšie kroky – a vyškrtávať každý jeden z nich… Je to ako motivácia či pochvala. Niekedy už len vyškrtnutie dvoch-troch malých a bezvýznamných činností dokáže tak pozdvihnúť energiu a motiváciu, že sa radi pustíme aj do “nechutných” úloh.

Rovnako dobre poslúži malá odmena za urobenie nejakej čiastkovej úlohy. Nezabudnite: urobením malých úloh sa nevyhýbame tej veľkej, ale si na ňu pripravujeme potrebnú úroveň motivácie. Takže naše “prípravné” úlohy, než sa pustíme do tej veľkej ako prvej, môžu vyzerať: navariť si rannú kávu, vytvoriť si potrebný pracovný priestor, dať mobil na ticho, nachystať si poznámkový blok (na veci, ktoré vám napadnú počas robenia veľkej úlohy, ale nemáte čas venovať sa im, aby ste neprerušili svoju výkonnosť) a rozkúskovať veľkú úlohu na menšie kroky. Ak toto urobíte, máte na zozname vecí na urobenie vyškrtnutých päť, motivácia stúpa a ste nachystaní “pobiť” sa s úlohou, ktorú by ste inak odsunuli (pretože už ste si ju predpripravili rozkúskovaním).

7. Držte sa nohami na zemi

Ak si stanovíte pre daný deň nerealistické ciele, iba čo vás to demotivuje začať ich dosahovať. Potrebujete veriť tomu, že to, čo ste si naplánovali, sa reálne aj dá stihnúť.

8. Ovládajte svoj vnútorný monológ

Váš mozog sa bude správať tak, ako si myslí, že od neho očakávate. A ako sa to dozvie? Tak, že mu poviete, čo od neho očakávate. Tak mu nehovorte “do tejto úlohy sa mi nechce”, ale mu radšej hovorte “mám  chuť náročné úlohy urobiť vždy ako prvé”.  Hlavne nehovorte “nebudem odsúvať, nebudem odsúvať”, pretože ak niekomu poviete, aby nemyslel na ružového slona, tak naňho okamžite začne myslieť!

Dôležité je presúvať pozornosť na niečo iné – a pozitívne, takže si radšej predstavujte, ako sa budete cítiť, keď nechutnú úlohu budete mať zo stola a celý deň ešte pred sebou… Sústreďujte sa radšej na to, čo chcete robiť, než na to, čomu sa chcete vyhnúť.

9. Nesnažte sa o perfekcionizmus

Keď na seba kladieme vysoké nároky a snažíme sa o dokonalosť, máme tendenciu zamrznúť a nepohnúť sa z miesta, pokiaľ nie sú veci dokonale premyslené – no a potom ich treba ešte aj urobiť… Radšej začnite a upravujte neskôr! Nesnažte sa o okamžitú dokonalosť. Ako hovorí spisovateľka Jodi Picoultová: “Môžeš upravovať zlú stránku, ale nemôžeš upravovať prázdnu stránku.”

10. Sústreďte sa na výsledky

Návštevy zubára si asi nevychutnávate. Len málokto ich má rád. Tak ale prečo tam chodíte? Pretože  zubár vie obnoviť zdravie vašich zubov a ďasien. Pretože hodinka strávená u zubára nie je taká bolestivá ako týždne behania s deravým zubom a zapáleným ďasnom. Pretože viete, že to za to stojí.

Presne to sa týka aj “nechutných” úloh. Môže vám naháňať hrôzu, môže sa vám do nej nechcieť – nesústreďujte sa na to. Sústreďujte sa na to, ako sa budete cítiť, keď bude už za vami.

11. Odpustite si

Nemá význam kritizovať a znevažovať sa, ak sa vám niekedy podarí odsúvať veci na neskôr. Možno si myslíte, že ak sa za to potrestáte, nebudete to robiť nabudúce, ale skôr opak je pravdou – ešte  posilníte negatívne pocity, spojené s tým, že by ste mali robiť veci, na ktoré nemáte práve chuť, a nabudúce sa budete ešte ťažšie rozkývavať, aby ste sa do toho pustili…

Podstatné je pochopiť, že prokrastinácia má svoje korene v emóciách spojených s danou situáciou alebo úlohou. Ak dodržíte spomínaných 11 stratégií, oveľa ľahšie sa vymaníte zo začarovaného kruhu odsúvania na neskôr a zlého pocitu a vaša osobná výkonnosť sa zlepší.

Spracované na základe článku Travisa Bradberryho 11 Ways to Beat Procrastination pre TalentSmart.

 1,335 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.