Ako zaobchádzať s drzými, hrubými a arogantnými ľuďmi?

Niekedy na pracovisku musíme spolupracovať s niekým, kto nám svojím prístupom a vystupovaním stláča všetky naše “horúce gombíky”.

Ak si nedáme pozor, rozčúlime sa naňho a od toho okamihu už na ňom budeme vnímať len to zlé – a náš stres sa bude stupňovať. Náš – nie jeho. On bude v pohode, my budeme nevraživí a útoční a ostatní zaregistrujú, že chyba je v nás.

Aby sme sa tomu vyhli a neodstrihli sa od spolupráce aj s človekom, ktorý je drzý a nespratný, tu je niekoľko trikov:

  1. Nestrácajte chladnú hlavu. Dostaňte svoj hnev pod kontrolu. Koniec-koncov, daný človek sa správa hrubo na to, aby vás vytočil. Neurobte mu tú radosť.
  2. Neberte to osobne. Ich správanie nemusí mať nič spoločné s vami – možno reagujú na čosi, čo sa stalo pred chvíľkou alebo v dávnej minulosti.
  3. Konfrontujte ich správanie, ale len ak sú vyslovene urážliví alebo vulgárni. Inak nereagujte vôbec. Časť ľudí vystupuje drzo, hrubo a arogantne preto, lebo si želá dostať z prostredia pozornosť – tak im ju nedávajte, aby si uvedomili, že na vás to platiť nebude.
  4. Neočakávajte, že svoje hrubé správanie zmenia. Patrí do ich repertoáru a pri najbližšej emocionálne nabitej situácii doňho znova spadnú. Hovorí sa tomu „opakovaný vzorec správania“.
  5. Objektivizujte situáciu. Skúste sa na ňu pozrieť z viacerých rôznych uhlov pohľadu. Najlepšie pomáha metóda “pokús sa nájsť to dobré v tom strašnom, to smiešne v tom neznesiteľnom”.
  6. Reagujte selektívne: reagujte na pozitívne veci a ignorujte drzosti (viď bod 3).
  7. Snažte sa pochopiť, prečo je daný človek hrubý – čo ho takým urobilo? Akú rolu ste pri tom hrali vy alebo vaše správanie (aj nevedomky)? Keď ľudia reagujú na situáciu, reagujú na svoj vnútorný predpoklad o nej. Vnútorné predpoklady sa zakladajú najčastejšie na minulých zážitkoch. Aké minulé zážitky a vnútorné predpoklady musí mať niekto, kto reaguje tak ako váš drzý spolupracovník? Keď sa na to pozrieme takto, pomôže nám to prestať brať veci osobne, ako vyjadrenie o nás, pretože vidíme, že sú len vyjadrením o ňom, jeho predpokladoch a minulých skúsenostiach (bod 2).
  8. Keď poznáte dôvody, začnite o nich hovoriť.
  9. Spýtajte sa ho, ako mu môžete pomôcť. Napríklad tým, že mu umožníte, aby vyventiloval svoje nazbierané emócie.
  10. Zaujmite k hrubej osobe pozíciu tichej autority – nedovoľte, aby vám daný človek skákal po hlave. Keď na vás niekto začne byť hrubý, máte plný nárok zdvihnúť obočie, otočiť sa a opustiť situáciu. Ak ide o nadriadeného, možno to nie je najvhodnejšie, ale ešte vždy máte nárok upozorniť ho: “Ale, šéfe, uvedomuješ si, že si teraz na mňa hodne hrubý/útočný/osobný, pravda?” A to obočie pokojne zdvihnite 😉 .
  11. Udržte si svoju hrdosť. Nedovoľte, aby konanie toho druhého u vás zapríčinilo pocity nevyhovovania. Pripomínajte si, že hrubé správanie je výpoveď o tom, kto sa hrubo správa, nie o tom, voči komu sa hrubo správa.
  12. Posuňte svoje vedomie do oblasti, v ktorej sa vás hrubosť netýka. Hovorí sa tomu „vyjsť na balkón“ a odtiaľ pozerať dole na javisko, ako sa vy a niekto zhovárate. Všímajte si, aké ťahy používa on a aké reakcie vo vás vyvolávajú. Na každú hádku musia byť dvaja. Sledujte svoje reakcie a robte si v duchu poznámky, ktoré z nich nabudúce zmeníte, aby sa hrubosť neopakovala.
  13. Pokiaľ si s hrubým človekom neviete poradiť, prerušte kontakt. Odíďte zo situácie.
  14. Hľadajte pomoc u iných ľudí. Nehľadajte podporu – nerozoberajte toho človeka s inými, pokiaľ na vašej situácii nedokážu nič zmeniť! Choďte radšej na útvar HR a spýtajte sa, ako vám môžu pomôcť situáciu vyriešiť. Oni vedia o možnostiach, na ktoré si vy možno nespomeniete (a už vonkoncom nie, pokiaľ vás nejaký odkundes 😉 práve vytočil).

 2,060 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.