Ako zlepšiť ľudský kapitál podniku: štyri kroky pre časy, kedy nás obchádza kríza

dňa

Keď sa ekonomika začína dostávať do krízy, je vrcholový manažment rozhodnutý prežiť najbližšie mesiace v nádeji, že sa ekonomika znova dá do poriadku a znova sa nastolia “normálne” pracovné podmienky. Vtedy je aj otvorenejší načúvať návrhom a projektom, ktoré prichádzajú z HR. Toto je vaša doba – nie keď “nie sú ľudia” a sú zákazky, ale keď nie sú zákazky a na trhu práce začína byť z čoho si vyberať… Využite ju. 

Urobte všetky možné kroky na to, aby ste ošetrili vážnosť ohrozenia, a začnite modifikovať vnútorné nastavenie svojho manažmentu tým smerom, že je možné urobiť oveľa viac než len dúfať, že ťažké časy čoskoro prejdú, a prežívať zo dňa na deň. Tie podmienky, v ktorých sa podnik práve nachádza, umožňujú urobiť zásahy a zlepšiť kvalitu vášho ľudského kapitálu i podnikovej kultúry. Poradca Center for Simplified Strategic Planning (Centrum pre zjednodušené strategické plánovanie) Steve Rutan uvádza nasledovné štyri kroky, ktoré posilnia vašu pozíciu a budúcu úspešnosť:

  • optimalizujte svoju zamestnaneckú základňu
  • presnorte trh kvôli novým talentom
  • posilnite podnikovú kultúru
  • zlepšite svoj systém riadenia výkonnosti.

S týmito štyrmi krokmi dokáže HR zabezpečiť podniku konkrétne výhody a uľahčiť nástup k plnej výkonnosti, len čo kríza pominie.

Optimalizujte svoju zamestnaneckú základňu

V období, kedy je podnik v ťažkostiach, nastáva vhodná doba na to, aby ste prehodnotili svoju zamestnaneckú základňu a rozhodli, kto zostane vo vlaku a kto bude potrebovať vystúpiť. Sem patrí aj identifikovanie a motivovanie vašich najvýkonnejších pracovníkov a ošetrenie tých, ktorí majú podpriemernú výkonnosť. Keď je hospodárska situácia podniku dobrá, dáva nám luxus byť menej požadovačný a skôr sa povzniesť nad výkon, ktorý podbieha latku. Pre manažérov je obvykle ľudsky nepríjemné riešiť nevýkonných pracovníkov, ale ak si ich tam ponecháme, tak vysielame signál tým výkonným, že nám na výkone až tak nezáleží… a že teda môžu aj oni poľaviť. Využime teda obdobie, kedy je pre podnik každé euro dôležité, a rozlúčme sa s tými, čo dlhodobo podbiehajú latku. V časoch ohrozenia budú mať manažéri tendenciu robiť aj nepopulárne opatrenia (to sa od nich v čase krízy aj tak “očakáva”) a ošetrovať problémy, ktoré im doteraz dobré čísla pomáhali prekryť.

Urobte tento krok aj vtedy, keď dobre viete, že kríza je len dočasná. Vhodne spropagovaná panika vám totiž pomôže dostať manažérov do stavu, kedy ochotne urobia aj nepríjemné personálne rozhodnutia, a pracovníkom signalizuje, že ich výkon vidíte a staviate na ňom.

Zbavenie sa nevýkonných pracovníkov nielenže zníži mzdové náklady, ale vysiela signál vysokovýkonným pracovníkom, že manažment je ochotný urobiť všetko potrebné pre zoštíhlenie, zefektívnenie, udržanie a ďalšie budovanie podniku, takže sa nepotrebujú začať preventívne obzerať po novom mieste. Len čo manažment začne jasne komunikovať svoje priority, zjednotia sa okolo nich tí správni ľudia a nastolí sa nová klíma na pracovisku – klíma zaangažovanosti.

Presnorte trh kvôli novým talentom

V čase príkorí sa skrýva čas veľkých príležitostí. Robíte opatrenia na to, aby podnik prežil a prispôsobil sa zmenenej situácii a to ubezpečuje existujúcich i potenciálnych zamestnancov, že sa vo vašom biznise deje niečo pozitívne. A vďaka tomu, že iné firmy redukujú počet smien a svojich zamestnancov a neošetrujú vnútropodnikový pocit perspektívy, tak prví odchádzajú tí ľudia, ktorí sa cítia dostatočne výkonní na to, aby si našli miesto inde. To je príležitosť pre vás, ak váš biznis má solídnu stratégiu a overenú výdrž aspoň v niektorých kľúčových segmentoch vášho portfólia. Choďte a oslovte tých, čo sú na trhu k dispozícii. A ako v predchádzajúcej rade: len čo jasne začnete komunikovať svoje priority a nádej do budúcnosti, zjednotia sa okolo vás tí správni kandidáti.

Posilnite podnikovú kultúru

To, že vy a ostatní pracovníci dnes ešte máte miesto, neberte ako vec zaručenú. Nepodceňujte svoju úlohu pri tom, aby si pracovníci uvedomovali, aké šťastie majú… Využite všetky možné kanály na to, aby ste túto správu komunikovali do vnútropodnikového prostredia. Spájajte ju s výkonnosťou a nasadením tých, ktorí zostali.

Úlohou manažérov je poskytnúť pozitívne a bezpečné pracovné prostredie pre svojich ľudí. Úlohou zamestnancov je osobne sa angažovať v práci a vlastným nadšením prispievať k výsledkom podniku. Je to psychologický kontrakt medzi oboma stranami a vašou úlohou je zabezpečiť, aby hladko a vyvážene fungoval pre všetkých.

Ešte raz: ťažké časy sú jedinečná príležitosť premeniť neistotu (alebo nemotivujúcu istotu starého spôsobu fungovania) na niečo pozitívne. Zvážte, ako vaši manažéri dokážu proaktívne posilňovať podnikovú kultúru a pozitívny prístup a orientáciu na úspech u svojich ľudí. S tými správnymi ľuďmi vo vlaku začne vzájomné pochopenie očakávaní podniku zjednocovať tím: úspech podniku sa mení na úspech tímu a ten prispieva k úspešnosti a spokojnosti všetkých zamestnancov.

Zlepšite svoj systém riadenia výkonnosti

Keď už máte do skladačky vložené tie správne kúsky – správnych ľudí, príliv nových talentov a správne tímové zanietenie pre ciele podniku -, zostáva na vás spravovať tieto zdroje z pohľadu krátkodobého i dlhodobého úspechu. Formalizujte tento proces vytvorením skutočne účinného systému riadenia a odmeňovania výkonnosti. Komunikujte do prostredia, ako tento systém funguje, aký prospech prinesie podniku i jednotlivcom a ako zlepší celkovú kvalitu pracovnej atmosféry.

Záverom

Tieto štyri kroky sú vhodné pre akýkoľvek stav podniku a jeho ekonomiky, ale zhoršené podmienky počas krízy dodávajú jedinečný stimul a vytvárajú vhodné prostredie pre to, čo chcete dosiahnuť.

Využívajte tieto štyri kroky nielen na prekonanie ekonomických a zákazkových “údolí”, ale aj na to, aby ste boli v optimálnom nastavení pre uchopenie akejkoľvek novej príležitosti.

 701 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.