Ako zmeniť negativistický prístup pracovníkov

Pracovníci reprezentujú podnik, pre ktorý robia – a to nezávisle od toho, kam idú alebo ktorý pracovný deň je. Keď zamestnanci hovoria a správajú sa negatívne, potenciálny zákazník môže podvedome začať negativitu spájať s podnikom, ktorý reprezentujú.

A rovnako, ak sa vám podarí zmeniť prístup pracovníkov z negativistického na pozitívny, odrazí sa to na vnímaní vašej firmy v očiach zákazníkov a spolupracujúcich partnerov.

Hocijaká zmena prístupu pracovníka, teda jeho spôsobu myslenia a rozhodovania, je v konečnom dôsledku jeho vec, ale dokážete ju podporiť a motivovať k nej. Monica Patricková z Demand Media má niekoľko rád, ako na to:

Krok 1

Ponúkajte pre pracovníkov hodinové workshopy pozitívneho myslenia. Pracovníci by sa ich mali zúčastňovať povinne a ak im to nechcete alebo nemôžete z nejakého dôvodu prikázať, tak ich k tomu motivujte – extra bufetom alebo malým príplatkom k najbližšej výplate.

Krok 2

Rozdiskutujte s jednotlivcami alebo skupinami, ako si vizualizovať úspech. Povzbudzujte ľudí, aby si predstavovali skôr dobré výsledky ako tie zlé. Napríklad miesto toho, aby očakávali, že zadanie projektu alebo alokované zdroje sa ešte počas priebehu okrešú, nech sa sústreďujú na to, ako sa im podarí dosiahnuť cieľ. Naučte ich pracovať so scenármi, aby vedeli obavy z nečakaných udalostí premeniť na pocit “aj toto sme pripravení zvládnuť”.

Krok 3

Ukážte pracovníkom, aký rozdiel je v tom, či o veci hovoria pozitívne alebo negatívne. Naučte ich používať radšej “môžem” miesto “nemôžem”. Rozprávajte s tými, čo hovoria vždy negatívne, a koučujte ich, aby používali miesto toho pozitívne vyjadrenie toho istého – napríklad miesto “tento report nemôžem dať ďalej, lebo mi chýbajú údaje od XY” nech povedia “tento report môžem dať ďalej okamžite, len čo mi XY doplní tieto údaje”. Začnite vysvetľovaním, ale zručnosť a zmenu prístupu fixujte tréningom.

Krok 4

Upozornite pracovníkov na to, že sa správajú tak, ako sa správa prevažná časť ich okolia – a teda ak majú v svojom okolí negativistov, bude pre nich výhodnejšie sa od týchto ľudí postupne vzďaľovať. Vysvetlite im, že ak zostanú obklopení negativistami, sami nasiaknu negativitou a podvedome sa na ňu preladia – nielen v robote, ale aj v súkromí. Prílišná negativita vyrába problémy vo vzťahoch, v sebavedomí a v konečnom dôsledku sa prejavuje aj ako fyzické ťažkosti. To by mohla byť dodatočná motivácia pre nich, aby svoj prístup začali meniť.

Krok 5

Choďte svojim podriadeným príkladom a úprimne sa s nimi podeľte o problémy, s ktorými ste sa potýkali v práci alebo v súkromí vy. Predveďte im, ako by ste mohli byť v danej veci negativistom – a k čomu by to pravdepodobne viedlo, a že ste sa sami rozhodli skôr pre pozitívny prístup. Popíšte im, ako váš pozitívny prístup vyzeral. Nič neinšpiruje človeka k zmene tak, ako keď vidí, že niekto iný ju zvládol a padlo mu to na úžitok.

 1,165 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.