Čo by ste mali zapnúť a vypnúť pri virtuálnej spolupráci s kolegami z Indie?

Virtuálna spolupráca je dnes bežnou súčasťou spolupráce v medzinárodných firmách. Odborníci sa spájajú z rôznych kútov sveta a ani si neuvedomujú, že prekračujú hranice kultúr a kultúrnych rozdielov.

V pohodlí vlastnej kancelárie alebo domácej pracovne sa bez problémov pripájame k virtuálnym stretnutiam a neuvažujeme nad tým, že by sme sa mali nejako „špeciálne“ na stretnutie pripraviť. Je to v podstate veľmi jednoduché. Dostaneme link, na ktorý klikneme a už sme v miestnosti, kde sa stretávajú kolegovia z USA, Indie, Nemecka a Slovenska. Stretnutie ma naplánovaný harmonogram a každý sa sústredí na riešenie zadanej pracovnej úlohy. Často sa účastníci ani nevidia, a tak každý z nich sa snaží komunikovať a vysvetľovať svoj postup tak ako mu to funguje doma.

Keď sa virtuálne stretnutie skončí, niektorí účastníci sú s priebehom spokojní. Iní krútia hlavou a nechápu, prečo a ako ich kolega komentoval ich časť projektu. Ako môže byť taký arogantný a nechápať ich situáciu! Ďalším chýba podpora od ich lídra a cítia, že nemajú dostatok informácií.

Virtuálna spolupráca ponúka veľké množstvo výhod. Avšak za virtuálnym spojením sú stále ľudia, ktorí majú svoje pocity a svoje kultúrne hodnoty.

Ľudia sa nedajú zapnúť a vypnúť ako počítače! Čo by ste mali vedieť ak spolupracujete s kolegami z Indie?

Manažér a jeho prístup

Indická biznis kultúra patrí medzi kultúry, kde manažér je ten kto tím riadi a je o úroveň vyššie ako ostatní členovia tímu. To znamená, že jeho rozhodnutia členovia tímu nespochybňujú a nasledujú jeho pokyny a odporúčania. V indickej kultúre sa však od manažéra očakáva, že sa bude o členov svojho tímu starať, venovať im pozornosť a záujem a motivovať ich k dosiahnutiu, čo najlepšieho výkonu.

Budovanie vzťahov

V mnohých kultúrach sa vzťahy budujú cez small talk a zdvorilostné frázy. V Indickej kultúre sa vzťahy budujú cez otázky, ktoré prejavujú skutočný záujem o človeka, jeho súkromný život a rodinu. Pre mnohé iné kultúry sú takéto otázky prekvapením pri vzájomnom biznis kontakte.

Rodina

Rodina je dôležitá pre každú kultúru. Avšak v prípade kolegov z Indie je rodina vždy na prvom mieste, pred prácou a konečnými termínmi.  Pomoc rodinným príslušníkom nie je možné odmietnuť, ani keď ide veľmi dôležitý projekt, ktorý práve mešká. Kultúry, kde splnenie úlohy je priorita, nedokážu pochopiť, prečo sa rodinná oslava nedá presunúť na iný termín.

Nepriamy komunikačný štýl

Najťažší oriešok pre mnohé kultúry, ktoré spolupracujú s Indiou je správne pochopenie významu slova „Áno“. Toto slovo má niekoľko odtieňov významu „áno“ a zároveň „nie“. Preto sa môže stať, že kolega je spokojný s kladnou odpoveďou, ale šokovaný, keď sa výsledok nedostaví v požadovanom termíne.

Flexibilné vnímanie času

„Projekt ukončíme 13 septembra 2020.“ Jasná a jednoznačná pre kultúry, ktoré vnímajú čas ako niečo, čo sa dá kontrolovať. Preklad v rámci  chápania flexibilných kultúr: „Projekt ukončíme okolo 13 septembra 2020.“ 

Pohostinní a srdeční

Indovia patria ku kultúram, ktoré sa srdečné a veľmi pohostinné. Hoci aj o Slovákoch sa hovorí, že sa snažíme pre nášho hosťa urobiť čo sa dá, Indovia nás v mnohých smeroch predbehnú. Tí, ktorí spolupracujú so Slovákmi, si musia zvyknúť na náš vážny a seriózny prístup v počiatkoch spolupráce. Keď sa otvoríme po určitom čase, dokážeme sa dostať na ich úroveň srdečnosti.

Eva Gáboríková ako konzultant a tréner vedie workshopy zamerané na pochopenie medzikultúrnych pracovných rozdielov, prekonávanie komunikačných bariér a riešenie kultúrnych konfliktov. V Európe, USA a Ázii spolupracuje s firmami z rôznych priemyselných odvetví, ktoré majú multikultúrne projektové tímy a zákazníkov z rôznych kultúr. V roku 2016 a 2018 získala „Great Award“ v New Yorku ako ocenenie od klientov za inovatívny prístup a stratégie, ktoré firmám pomáhajú nastaviť efektívnu medzikultúrnu spoluprácu a rešpektovanie kultúrnych osobitostí ich zamestnancov a zákazníkov.

Eva je autorom mnohých článkov a odborných webových profilov, ktoré ponúkajú praktické rady o profesionálnej medzikultúrnej spolupráci, obchodných rokovaniach a manažmente. Ako konzultant z praxe sa o svoje skúsenosti delí s podnikateľmi a firmami na konferenciách a podujatiach obchodných komôr. Jej odporúčania, prípadové štúdie a praktické prehľady kultúrnych rozdielov sú dostupné na www.evagaborikova.eu.

Eva Gáboríková

Eva Gáboríková ako konzultant medzikultúrnej komunikácie vedie workshopy a tréningy ako riešiť medzikultúrne pracovné problémy, prekonávať komunikačné bariéry a kultúrne nedorozumenia v biznise. Spolupracuje s firmami, ktoré pripravujú svojich lídrov a tímy na zvládnutie kultúrnych rozdielov a pochopenie zákazníkov z iných

 613 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.