Čo nás naučila pandémia?

dňa

Západný svet bol tak tvrdo zasiahnutý pandémiou korona vírusu hlavne preto, lebo lídri priemyslu boli takí uveličení svojou schopnosťou predvídať vývoj, že sa nepripravili na nepredvídateľné, hovorí Margaret Heffernanová, autorka knihy  Uncharted.

Teraz už môžeme urobiť jediné – poučiť sa z lekcií, ktoré priebežne vďaka pandémii dostávame. Na to, aby sme si zabezpečili  dlhodobý úspech, potrebujeme  si nastaviť to, ako chceme, aby naša  organizácia vyzerala v budúcnosti, a spätne od tohto bodu si vytýčiť možné cesty. To si však vyžiada od lídrov, aby sa skamarátili s predstavivosťou a experimentovaním – v čom obvykle lídri nie sú veľmi doma. Veľa organizácií uprednostňuje štruktúry a formálne merateľné procesy pred skúšaním nových vecí.

Lekcia od 3M

Ľudia sa často pýtajú, že prečo je 3M také úspešné so svojimi inováciami. Nuž, nie je… Sústavne  s niečím experimentujú a mnohé z týchto experimentov zlyhajú.

Ale 3M veľmi rigorózne uplatňuje post-mortem.

Inovácie často zlyhajú preto, že  trh na ne ešte nie je pripravený, alebo  že sa najprv musí ešte niečo stať, než produkt začne byť pre trh relevantný. Miesto toho, aby  takýto projekt “odstrelili”, udržiavajú ho v 3M v zásuvke a snažia sa rozpoznať externé ovplyvňujúce faktory a kedy by sa mohli zmeniť. Tieto faktory sa nezmenia zakaždým,  ale ak sa zmenia,  tak 3M práve predbehlo trh a je naň nachystané.

Samozrejme, má to aj svoju cenu. Keď v roku 2000 nastúpil na miesto CEO James McNerney, zaviedol Six Sigma, o dáta opretý prístup na zlepšovanie procesov. Začal viesť celý podnik z pohľadu efektívnosti – a v tom okamihu celý inovačný  kanál vyschol.

Manažérov predstava experimentovania skutočne desí, pretože nemajú istotu, ako sa to vyvinie. Manažéri milujú predvídateľnosť a plánovanie,  a nemôžete si nijako naplánovať na pondelok ráno “mať nápad”.  Potrebujete sa zmieriť s predstavou, že ak sa pustíte inovovať, nebudete  môcť držať prísnu kontrolu nad efektívnosťou.

Pritom riešenie je jednoduché – sú časti podniku, ktoré potrebujú prísne skúmať efektívnosť, a sú časti podniku, kde efektívnosť nie je prioritou. Problémom je len nastaviť koexistenciu oboch kultúr  v rámci jedného celku. Je oveľa jednoduchšie rozhodnúť sa, že sa budeme venovať len efektívnosti… ale tým pádom sa pripravujeme o schopnosť viesť trh.

Môže si každý dovoliť experimentovať?

Experimentovanie je drahé, ale zďaleka nie také drahé ako neinovovanie! Takisto súčasná pandémia by bola veľmi drahá  ako experiment,  ale nenútila by nás vynachádzať riešenia “za chodu” a stále ich upravovať, meniť a dopĺňať, aby vôbec fungovali.

Preto v podniku potrebujeme tak manažérov (“ľudia, čo rátajú fazuľky”), ako aj lídrov – ľudí, čo dokážu myslieť v širšom a venujú sa skôr tomu, kam ideme, než tomu, kde sme a ako to doviesť do dokonalosti. Manažéri sa budú vždy držať inkrementálneho zlepšovania – a to vás nikdy nedostane na inú koľaj, než na ktorej ste dnes a kde sa tiesnite spolu s celou vašou konkurenciou.

Tak manažéri, ako aj lídri majú v podniku svoju rolu; v nepredvídateľnom svete nestačia manažéri. Potrebujete ľudí, ktorí  sú pripravení myslieť “nebezpečne”. Potrebujete istú mieru voľnosti a slobody, ak majú ľudia začať používať hlavu. Ak sa váš podnik zakladá na kontrole, nuž… máte problém.

Jedno, čo terajšia pandémia doložila, je, že ľudia sú skutočne dobrí pri zmenách. Adaptovali sa na nové podmienky rýchlosťou, ktorú by ste do nich nepovedali, a s ochotou, akú im  môže závidieť každý, kto sa snažil presadiť v podniku zmenu. Veľa podnikových iniciatív premeny totiž zlyháva nie na tom, že ľudia sa nechcú meniť, ale na tom, že  cieľ premeny nie je jasný a jednoznačný a tak si doňho ľudia premietajú svoje najhoršie obavy.

Ak však je pri vašej zmenovej iniciatíve jasné, prečo sa potrebujete meniť,  dokáže si väčšina ľudí v tom nájsť pre seba nejaké svetielko na konci tunela  – len potrebujete otvorene a jasne komunikovať, prečo to robíte a nakoľko problematická situácia môže vzniknúť.  Potrebujete si vyžiadať ich pomoc a keď vám ju ponúknu, potrebujete ju prijať.

Z rozhovoru s Margaret Heffernanovou pre Management Today.

 1,020 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.