Dilema lídra: Ako vyvážiť výsledky a pracovnú morálku?

Steve Arneson, kouč a autor knihy Bootstrap Leadership and What Your Boss Really Wants from You, často pracuje a budúcimi lídrami v programoch rozvoja talentovaných pracovníkov. A takmer vždy sa diskutuje jedna horúca téma: čím viac sa manažéri dozvedajú o vedení ľudí, tým častejšie musia zápasiť s predprogramovaným napätím medzi dvoma líderskými úlohami – na jednej strane zabezpečiť prostredníctvom ľudí výsledky a nútiť ich dodržiavať niekedy veľmi prísne a náročné štandardy výkonnosti, ale na druhej strane pre nich vytvárať ohľaduplné, podporujúce prostredie.

Veľmi emocionálnou sa diskusia stáva, keď sa začne hovoriť o strese a dlhých hodinách, strávených v práci. Mnohí z mladých manažérov sa cítia previnilo, keď tak tvrdo poháňajú svoje tímy, požadujú zostávať dlho do večera, robiť cez víkendy alebo aj byť prístupný počas dovolenky… Majú tendenciu začať dohliadať na termíny, selektovať medzi „fér“ a „nefér“ požiadavkami a všemožne svojich ľudí chrániť pred preťažením, vyhorením a zbytočnými chybami. To už je dilema manažmentu: treba nájsť vhodnú rovnováhu medzi požiadavkami na vysoké výkony a únosnou pracovnou záťažou. Nie je to jednoduché, ale dá sa to.

Začnite tým, že pridelíte ľuďom prácu, ktorá im plne sadne z hľadiska zručností a skúseností (alebo je máličko za hranicou toho, čo dosahujú dnes). Dávať ľuďom náročné úlohy je v poriadku, ale pokiaľ náročnosť vysoko presahuje ich dnešné schopnosti, skončí to pravdepodobne katastrofou. Vašou úlohou je poznať schopnosti každého vášho pracovníka tak dobre, aby od vás dostávali len úlohy, ktoré dokážu zvládnuť (s extra námahou, ale predsa). Žiaľ, mnoho manažérov presne nad týmto nepremýšľa, a prideľujú úlohy skôr podľa toho, ako sa vedia na svojich ľudí spoľahnúť – čoho výsledkom je, že tí spoľahlivejší sú preťažovaní a tí menej výkonní sú nevyťažovaní.

V druhom kroku veľmi jasne pomenujte rámec úlohy, ciele, disponibilný čas a očakávania na kvalitu výstupu. Zo skúseností – mnohým diskusiám o nenaplnených požiadavkách a nedodržaných termínoch by sa predišlo, keby lídri hneď na začiatku jasnejšie pomenovali svoje očakávania. Keď pracovníkovi porozprávate kontext úlohy (bude ho potrebovať pri rozhodovaní) a svoje očakávania, vyžiadajte si od neho otázky, aby ste sa ubezpečili, že porozumel všetkému, čo od neho chcete. Potom počas plnenia úlohy monitorujte ich pokrok a ak majú problémy, pomôžte im, koučujte ich, učte ich alebo im dajte k dispozícii potrebné zdroje. Priveľa lídrov čaká až do posledného okamihu a spolieha sa, že pracovník naplní stanovené limity – a často ich stav riešenia úlohy nepríjemne zaskočí. Buďte si vedomí toho, koľko ste na pracovníkov naložili, nakoľko sú vystresovaní a nakoľko ešte vládzu – ak ste im naložili na chrbát to správne „bremeno“, s vašou pomocou ho v pohode unesú.

Vašou úlohou je súčasne nestrácať prehľad o všetkých záťažiach, ktorým sú vaši pracovníci vystavení, aby sa nestalo, že sú zaťažení nad hranicu ľudskej únosnosti. Vy ich potrebujete ochrániť pred nerealistickými očakávaniami a kopcom roboty navyše. Trošku stresu z toho, či sa podarí dodržať termíny, je v poriadku a stmeľuje tím. Ak však na hlavy svojich podriadených prepustíte celú tú lavínu požiadaviek bez toho, aby ste povedali, kde je hranica únosnosti, zlyhali ste ako líder. Vy ich predsa poznáte a viete, kedy fungujú optimálne; ak to sami porušujete, nepotrebujú vás.

Samozrejme, nie je len vašou úlohou riadiť úroveň stresu vašich pracovníkov; sami si musia tiež riadiť svoje priority. Vy ako lídri potrebujete byť vždy ochotní diskutovať s nimi o ich záťaži, presunúť úlohu na niekoho iného, ak nestíhajú, a pomôcť im, ak nemajú vhodné podmienky. Tí najlepší lídri zistia, že niektorý z ich pracovníkov už prestáva stíhať, a včas pribehnú a preskupia záťaž tak, aby znova stíhali všetci.

V konečnom dôsledku jednou z hlavných úloh lídra je zabezpečiť, aby jeho ľudia mali nástroje, zdroje, čas a zručnosti potrebné na odvedenie kvalitnej práce. Tu môžete využiť svoje vzťahu v podniku a zmysel pre podnikové priority, aby ste svojmu tímu zabezpečili patričnú podporu. To posledné, čo chcete, je prostredie, v ktorom váš tím nemôže vyhrať nezávisle od toho, ako veľmi sa snaží. Vaším poslaním je nastaviť vysoké štandardy pre rýchlosť a kvalitu a súčasne umožniť vašim ľuďom učiť sa, rásť a cítiť sa vlastníkom toho, čo robia. Ako lídri budete úspešní len vtedy, ak dokážete vyvážiť náročnosť práce atmosférou v tíme. Pomenujte jasne svoje ciele, nastavte vysoké štandardy a pozorne sledujte prostredie, v ktorom tím pracuje, aby ste zabezpečili, že sa výsledky dosiahnu aj vtedy, ak boli ciele náročné.

Spracované z Leadership Excellence Essentials.

 1,693 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.