Väčšina problémov s líderstvom, s ktorými sa potýkame, je zapríčinená buď hlúpymi chybami alebo tým, že líder sa správa ako odroň.
Tieto slová mi povedal pred pár rokmi jeden priateľ a kolega. Mohlo by úspešné líderstvo byť skutočne také jednoduché? Odvtedy moje pozorovania potvrdili, že aj napriek tomu, že iné faktory sú dôležité, prvé dve zásady líderstva sú také jednoduché – nebuď somár a nebuď odroň. Dlhodobý úspech bezpochyby závisí od robenia rozumných rozhodnutí na základe presných informácií a od toho, že sa k iným správame ako k ľuďom s ich snami, nádejami a snahou mať sa dobre.
Každodenne tisícky ľudí odchádzajú z práce. Dosiahli svoje hranice a uvedomili si, že už stačilo. Vzdali sa priateľov a kolegov. Opúšťajú známe, pohodlné pracovisko a vstupujú do neznámeho teritória – nový džob, šéf, spolupracovníci i prostredie. Sú presvedčení, že toto neznámo musí byť lepšie ako súčasná situácia, ktorú už tak dobre poznajú. Veria že hocičo, hocikde bude lepšie než to, kde sú teraz.
A tak odídu.
V posledný deň v práci majú výstupný pohovor s niekým z ľudských zdrojov a dostanú otázku: „Prečo odchádzate?“ Odpovedajú, že v novej práci budú mať vyšší plat, že tam sú lepšie benefity, že je to bližšie k domu alebo že pracovná doba je lepšia.
Ak veríte výstupným pohovorom, tak vynikajúci ľudia opúšťajú dobré organizácie a začínajú znova niekde inde kvôli peniazom alebo lepším možnostiam kariérového postupu. Prečo by aj hovorili niečo iné? Koniec-koncov, odchádzajúci nechce za sebou spáliť mosty a nemá nič z toho, keď povie plnú pravdu. Miesto toho uvádza dôvody, ktoré sú uveriteľné, ale neodrážajú jeho motívy. Väčšina výstupných interview neodhalí skutočnú príčinu.
Niekedy je rozdiel vo výške zárobku skutočne dostatočný dôvod na to, aby sa človek zdvihol a šiel pracovať inam, ale väčšinu času to nie je o peniazoch či kariérnom postupe. Peniaze sú len jeden kúsok skladačky – a možno len malý. Väčšina ľudí chce viac než len výplatnú pásku – chcú sa cítiť dobre tam, kde pracujú, s kým pracujú a pri tom, čo ako tím dosahujú.
Väčšina ľudí, ktorí odchádzajú alebo sa vnútorne vypnú, ale neodídu, sa rozhodla už sa neviazať na svojho nadriadeného.
Pravdou zostáva, že väčšina ľudí, ktorí odchádzajú, alebo sa vnútorne vypnú, ale neodídu, sa rozhodla už sa neviazať na svojho nadriadeného. Ich rezignácia a pokles angažovanosti nemajú čo robiť so zárobkom, benefitmi, vzdialenosťou od domova alebo pracovným časom. Odchádzajú preto, že niečo medzi nimi a ich šéfom sa pokazilo. Prekážky a každodenná frustrácia prekryli túžbu a schopnosť odvádzať dobrú prácu. A je iróniou, že práve tá osoba, čo ich v prvý deň nadšene vítala na novom pracovisku, potriasala im rukou a oslavovala ich ako významný prínos pre tím, je zodpovedná za väčšinu tejto frustrácie.
Každý líder sa nechá niekedy prikvačiť tlakom situácie a robí veci, ktoré v spätnom pohľade vyzerajú poriadne hlúpo. Somariny ako unáhlené prijímanie ľudí, odmeňovanie konania, ktoré v skutočnosti podrýva to, čo sa snažíte dosiahnuť, nevenovanie pozornosti potrebám tímu alebo nakladanie čoraz viac práce na chrbát svojím výkonným ľuďom, čo zapríčiní, že rýchlo vyhoria a odchádzajú. Možno to najfrustrujúcejšie, čo líder môže počuť, sú námietky ako: „To je somarina! Prečo to robíme?! Keby sa len boli vopred spýtali, mohli sme im povedať, že to nebude fungovať…“
Nebuďte somár.
Druhá zásada líderstva znie: nebuď odroň.
Možno je to ešte pekných pár rôčkov, ale predstavte si, že idete do dôchodku a usporiadate oslavu. Manažéri z celej organizácie sa zídu a prajú vám všetko najlepšie. Miestnosť je plná na prasknutie.
Jeden po druhom vychádzajú ľudia dopredu k mikrofónu a hovoria o vplyve, ktorý ste na nich mali. Niektoré z príbehov budú zábavné, niektoré vážne, ale každý jeden bude osobný. Niekto možno bude hovoriť o tom, ako ste ho podporili a dodali mu odvahy v ťažkých chvíľach. Iný zas vyjadrí, aký vďačný je, že ste naňho kládli vysoké nároky a neuspokojili ste sa s priemernosťou. Niekto ďalší porozpráva, ako ste mu načúvali a nakoniec ste na základe toho, čo povedal, zmenili svoje stanovisko. A ešte iný si spomenie, ako ste poslali gratulácie, keď jej syn ukončil školu. Ďalší zas možno spomenie situáciu, kedy ste urobili vážnu chybu, ale niesli ste za ňu plnú zodpovednosť a vďaka tejto lekcii sa on poučil a stal lepším lídrom.
Iní členovia tímu začnú svoje prejavy slovami „spomínam si… urobil si si čas na… pomohol si mi… nikdy nezabudnem, že… bolo ti dôležité, aby…“ a podobne.
Pochybujem, že niekto bude hovoriť o úspešných a neúspešných stratégiách. Nikto nebude spomínať úspešný či neúspešný marketingový program. Nebude sa oslavovať, ako ste získali nového klienta. Večer bude plný osobných historiek o tom, ako ste ku každému pristupovali individuálne.
A v tom istom čase a v tej istej budove bude možno prebiehať aj iná oslava odchodu do dôchodku. Nebude oslavovať toho, kto do dôchodku ide, ale bude oslavovať skutočnosť, že tento šéf už odchádza do dôchodku… Toho, kto do dôchodku odchádza, na ňu ani nepozvali. Robil tú istú prácu a snažil sa rovnako ako vy. Robil to však inak – správal sa ako odroň.
Líderstvo nie je o vás.
Vy ste chápali, že líderstvo nie je o vás. Vaším prvoradým cieľom nebolo hromadenie moci – vy ste sa sústreďovali na rozvoj svojich ľudí, aby zo seba vytiahli to najlepšie. Ten druhý manažér sa viac zaujímal o moc a peniaze než o pomáhanie, aby jeho ľudia rástli. Obvykle bývajú odroni nenásytní a zaujímajú sa len o seba. Konajú a reagujú bez premýšľania. Uprednostňujú ľahšiu cestu a vinu za neúspechy svižko presúvajú na iných.
Vy takí nie ste. Vy ste obrovský človek s čestnými úmyslami, ale niekedy môžete byť nepochopení alebo ste neodhadli situáciu. Nanešťastie, takmer každému sa podarí kedy-tedy vyzerať ako odroň. Rozdiel medzi vami a skutočným odroňom je v tom, ako často vznikajú „odroňské“ momenty a ako rýchlo sa z nich potom dostanete do svojich normálnych koľají. Takže vaše „sviniarske“ momenty sú, dúfajme, zriedkavé, dočasné a veľmi rýchlo ste boli zas sebou samým. A váš tím vie, že aj napriek zopár „sviniarskym“ momentom ste vždy mali na mysli len to najlepšie pre nich.
Tím toho druhého manažéra však vie, že každý deň je taký „odroňský“ moment.
Možno sa vám zdá, že niektorí odroni dosahujú mimoriadne výsledky. Koniec-koncov, vraví sa, že dobráka každý oškube. Iste, niektorí odroni to dotiahli ďaleko. Marketingový génius, rozprávkový komunikátor či neuveriteľný vizionár môžu dosiahnuť výsledky, no veľa ľudí okolo nich ich aj tak považuje za odroňov.
Uvedomte si, že mnoho ľudí sa vo vašej organizácii pravdepodobne nezdrží veľmi dlho, ak si zvolíte cestu zastrašujúceho, arogantného, útočného a tvrdého šéfa.
Nebuďte odroň.
Vedenie je náročná vec. Ak chcete viesť vynikajúci tím, musíte byť sám vynikajúci. Ak chcete vynikajúce, dlhodobé úspechy so svojím štýlom riadenia, musíte viesť vo veľkom štýle.
Dobrá správa je, že sa oplatí byť vynikajúcim lídrom, nie len takým priemerným. Ľudia chcú pracovať pre najlepších, kupovať od najlepších a mať do činenia s najlepšími takmer vo všetkých životných situáciách. Byť vynikajúcim lídrom je teda fantastická vec – ľudia sa k nim zbiehajú.
Ak chcete ako lídri dosahovať vynikajúce výsledky, držte sa dvoch základných zásad líderstva: nebuďte somár a nebuďte odroň. Podporí to pracovnú morálku, zníži to odchody cenných ľudí, zvýši spokojnosť každého s prácou a navyše vám to poskytne oveľa lepší vnútorný pocit.
Autor: David Cottrell je autor vyše 25 kníh vrátane bestselleru Monday Morning Leadership.
3,693 total views, 2 views today